Tuesday, February 21, 2017

budaya kerja yang tidak sihat....stress

21022017




otak dan badan mohon rehat...penat menghadap manusia yang talam dua muka.....hanya gara-gara hasad dengki kamu rela menjatuhkan orang lain.....ok fine, ku serahkan semula tugasan asal kamu yang dititipkan buat aku selama 2 tahun ini....just wait and see sejauh mana kamu mampu mengendalikannya......selama 5 tahun kamu di situ...tiada satu perubahan yang berlaku selain hanya kebolehan kamu mengadu dhomba semata-mata......ku pertaruhkan hanya sebulan, namun belum sampai tiga hari, semua sudah menjadi kelam kabut........

wahai manusia yang terlalu merasa diri hebat, percayalah kamu tidak mampu mengendalikan tugasan hanya dengan arahan membuta tuli tanpa mengambil peduli akar umbi....mengendalikan manusia yang tidak menyukai kamu membuatkan keadaan makin teruk....kamu beri arahan bukan tunjuk ajar....mana mungkin orang lain mampu melaksanakan tugasan dgn baik...kerana kamu sendiri selalu melangkaui tatacara kerja yang betul.....sebelum membetulkan org lain, perbaiki diri sendiri, belajar menerima teguran, menerima nasihat, menerima pandangan walaupun daripada org bawahan yang tidak mempunyai sekeping ijazah sepertimu krn pandangan mereka selaku org yang berpengalaman membantu kamu lebih ke depan dan berjaya......

kendurkan ego mu...tiada kerugian walau sekumit pun....percayalah....wujudkan suasana kerja yang positive akan membantu kamu lebih maju........

H/A : bertahanlah hati sehingga satu saat kamu perlu melangkah pergi, langkahlah keluar dengan keadaan kamu tidak menyusahkan org lain, melangkah pergi dalam kamu benar-benar telah membina satu keadaan yang akan memudahkan orang lain di belakang kamu.....bertahan lah untuk anak buah kamu yang masih terkapai mencari dahan berpaut.....

Sunday, February 19, 2017

kuatkan semangatmu...Allah sedang mengujimu

9022017

kadangkala pengalaman lalu membuat kita sangat berhati-hati melangkah ke depan hinggakan kita melangkah dengan rasa takut, tidak yakin, negative thinking dan penuh syak wasangka....

hati mudah menyatakan...belajar redha...move on...teruskan perjalanan....tapi untuk melawan rasa takut sangat sukar....kenangan dan rasa sakit akibat jatuh sebelum ini membuatkan rasa takut menguasai diri...betapa lemahnya kamu wahai hati.....percaya dan yakin tiap kejadian pasti ada asbabnya.....Allah ingin kamu jatuh dan rasa sakit krn Dia ingin hadiahkan kamu keindahan selepas itu......buang rasa takut dan fobia kamu......demi kebahagiaan kamu.......

merawat hati sendiri tidak semudah memberi kekuatan dan sokongan pada org lain, mudah berkata tapi sukar melaksanakan.... :-(

jangan menjadi zalim pada diri sendiri dgn menyamakan org yang hadir membawa hati yang tulus untuk memberi kasih dan sayangnya. Adalah tidak adil kamu menyamakan dan meletakkan setiap orang itu sama sifat dan peribadi. Tiap orang pasti berbeda.....buka dan kuatkan hati memberi kepercayaan pada orang lain.....Allah temukan kamu dgn org yang salah buat kali pertama kerana Dia ingin kamu lebih menghargai org kedua yang datang dgn tulus....belajar menjadi orang yang lebih menghargai, menyayangi dan jadikan sifat manusia yang buruk itu sbg pedoman agar kamu tidak seperti itu....sifat yg menyakitkan......




tetapkan sandaran teguh pada DIA YANG ESA...sebaik-baik perancang....ujian dan musibah adalah anugerah...di situ kamu temui kekuatan, kesabaran,pengalaman, kamu belajar sesuatu dari kesakitan... selepas kesulitan DIA kirim kesenangan....kini....dan mungkin ialah untuk selamanya......



 terima kasih kerana hadir, maaf kerana menjadi orang yang tidak adil......
berikan sedikit masa...nama kamu akan ku persembahkan untuk memohon petunjukNYA... mudahan kutemui jawapan, kekuatan, keyakinan, keadilan untuk sebuah pengakhiran yang lebih jelas.....
ku memilih kamu krn agama dan keimanan yang kamu miliki....maka jangan hilangkan agama dan keimanan kamu....kerana di situlah kutemui kelebihan dlm diri kamu.....

ku tidak mencari kesempurnaan kerana aku jua punyai banyak kelemahan...kesederhanaan akan membuatkan kita saling melengkapi.....tapi ku mencari tangan yang mampu membuatkan aku pulang menemui Sang Pencipta dalam keadaan mengikut sunnah dan diredhai....pulang ke negeri abadi dengan kelebihan mampu memilih mana2 pintu jannah yang disukai....krn kamu telah mendidik, menjaga dan membentuk aku menjadi isteri solehah yang dibanggakan Allah......dan ku mahu teguh bersama kamu sampai syurga Allah..... (sweet tak saya? hehehhe....ini impian saya tatkala saya membuka pintu hati utk sebuah perkahwinan)


 H/A: mudahan kutemui jawapan....Allah sebaik-baik perancang.....

Tuesday, February 14, 2017

jodoh bukan soal siapa hebat

14022017

"dah kenapa belum kawen?" 
"memilih sangat ni..kamu tu bukannya muda lagi"
"sebab belajar tinggi sangat orang lelaki takut nak masuk pinang"
"mana ada yg sempurna kat dunia ni...jangan dok cari yang sempurna...sapa yang datang tu ambik je"
"tak takut ke nanti tua tak de anak nak jaga"
"takde nafsu ke apa kamu ni"

hehehhehe....pada usia sebegini soalan isu kawen bagaikan angin lalu...lali tapi kadangkala sangat memedihkan bila di asak bertubi-tubi....jika ada pilihan sudah pasti saat ini jua aku setuju untuk berkahwin....tapi bila ianya melibatkan soal jodoh, mana mungkin aku mampu merancang sebaik DIA....jodoh itu rahsia Allah...sekuat manapun kita pegang kononnya jodoh kita, jika DIA mengkehendakkan tiada penyatuan jodoh maka terlerai jua perancangan jodoh itu......

kalau tak de jodoh, hang dah pegang tangan tok kadi pun boleh tak jadi kahwin....so jangan persoalkan mengapa aku memilih jodoh....hehehehhe.....

mana mungkin manusia tidak ingin hidup di sayangi, dicintai, bahagia....tapi teguh yakin dgn perjalanan cerita karya Allah Taala....DIA tahu bila saat tepat kita perlukan jodoh itu....DIA MAHA TAHU sedangkan kita hamba yang lemah.....




makanya....jodoh itu satu perjuangan....terus berjuang mencari dan berdoa krn pasti kamu temuinya satu saat nti....jika tidak berjodoh di dunia, pasti jodoh kamu di syurga nanti....Allah Maha Esa....
mencari yang sempurna memang pasti tidak akan kamu temui...tapi carilah yang boleh menjadikan kamu saling menyempurnakan antara satu sama lain...jodoh bagaikan cerminan diri,,,,jadi yang terbaik untuk dapatkan yang terbaik....wanita yang baik hanya untuk lelaki yang baik. Jangan mencari si soleh jika diri sendiri belum dididik menjadi si solehah....hehehehehe




aku mencintaimu kerana agama yang ada pada dirimu. jika hilang agama itu, maka hilanglah cintaku pada diri mu.......



H/A : Ya Allah, permudahkanlah jodohku..titipkan seseorg yang sangat mencintai diriMu, agamaMu, rasulMu, yang dapat mencintaiku kerana diriMu Ya Allah....jika jodohku tiada di dunia ini, gantikanlah dgn sesuatu yg lebih baik...krn aku yakin Engkaulah sebaik-baik perancang....

Monday, February 13, 2017

amanah dan tanggungjawab...kamu sangat ohsem

12022017

ada asbab Allah aturkan dan hadirkan pertemuan...samada dia datang sebagai ujian atau sebagai petunjuk untuk sesuatu perkara....baik dan buruk hanya Allah Maha Tahu...yang pasti tiap aturan susunan perancangan Allah pasti ada asbab musababnya....Dia lebih tahu apa yang kita perlukan bukan apa yang kita mahukan.......

dalam satu ruangan alam maya kutemui pelbagai jenis manusia...ada yang baik, ada yang tidak, ada yang penipu, ada yang pendusta....rupanya manusia ada 1001 jenis ragam, sifat dan kelakuan...sangat menakutkan kerana manusia ada sifat tamak, ketidak sempurnaan dan adakala tanpa wujudnya manusia yang bertopeng..pendusta semata-mata...nauzubillah....tapi janji Allah itu pasti, selagi mana kamu tetapkan iman, teguhkan agama dan sentiasa mendahulukan Islam dlm tiap langkah kamu, nescaya kamu pasti akan selamat...Allah sentiasa bersama org yang yakin padaNYA....

pada jam 7.20 malam 12 Feb 2017, akhirnya dengan penuh tawakal ku menamatkan pencarian di ruangan maya....cukuplah setakat saat ini ku belajar mengenali manusia bernama lelaki, belajar erti dusta, penipuan dunia, dan erti pencarian diri juga....perjuangan tetap ku teruskan hanya pengharapan dan doa pada DIA YANG MAHA TAHU.....mudahan urusanku dipermudahkanNYA......

stp yang berlaku pasti ada hikmahnya...pasti ada sst yang Allah ingin kita belajar.....hinggalah pada saat akhir ku ditemukan dengan seorang hamba Allah yang sangat ohsem dalam menjalankan tanggungjawab sebagai seorg ayah.....kamu sangat ohsem....mampu memikul amanah dgn cemerlang. Ku kira tidak wujud lagi manusia sebegini di dunia skrg....rupanya masih ada. Cebisan kisah hidup kamu sangat membuatkan diri teruja...bukan mudah memikul dan melaksanakan tanggungjawab dan amanah.....berbicara sangat mudah tapi mengaplikasi sangat susah.....tapi kamu mampu laksanakan seorg diri selama 15 tahun ini......subhanallah....mudahan ganjaran besar buat kamu wahai insan mulia (kamu tahu siapa ku maksudkan :-))

bayangkan daripada tidak tahu apa2...kamu perlu mengambil tahu, mengambil peduli demi membesarkan amanah Allah dengan sempurna....kamu sangat sempurna....ohsem...subhanallah...kamu manusia terpilih krn Allah tahu kamu mampu laksanakan, maka Dia datangkan ujian itu buat kamu.......

kisah kesetiaan membesarkan amanah membuatkan ku rasakan bersyukurnya mempunyai keluarga besar kami....di besarkan oleh ma abah yang sangat hebat...membesarkan kami 15 bersaudara tanpa ragu-ragu....rezeki anak membuatkan kami hidup dalam kesyukuran, kecukupan walaupun hanya dibesarkan hasil titik peluh jualan tebaran roti canai....kami memang miskin tapi alhamdulillah kami diberikan kekayaan kebahagiaan....kami saling mencukupi antara satu sama lain....didikan dgn tiang agama yang kukuh membuatkan kami teguh.....kisah hidup ma abah kami sangat ohsem....dan ku kira kamu juga sangat hebat Z.....memikul amanah tanpa sikit ragu tanpa suri disisi......Allah permudahkan urusanmu krn Dia tahu kamu mampu...ujian Allah hanya bagi mereka yang selayaknya dan semampunya.....

kamulah ayah, kamulah ibu....syukur mengenali insan hebat...mudahan aura positive kamu mampu membuat org lain juga hebat.....dalam perjalanan kehidupan, kutiplah sebanyak mungkin pengalaman hidup krn itu membuatkan kita kuat, teguh dan bertambah keyakinan pd susunan perancangan Allah. Kita mahukan sesuatu namun DIA kirimkan sesuatu yang lain....krn DIA lebih tahu apa yg kita perlukan bukan apa yg kita inginkan.....sehinggalah kita ketahui betapa bersyukurnya pemberian Allah itu......Dia adalah sebaik-baik perancang........

terus menjadi ayah yang ohsem Z....kamu memang insan terpilih....mudahan aku jua sekuat kamu dalam menempuh liku kehidupan yang sangat memenatkan ini........
mudahan kamu ditemukan dgn zaujah yg solehah untuk bersama menempuh perjalanan kehidupan sampai syurga Allah......ameen....



H/A : sebaik-baik manusia ialah tahu erti nikmat syukur atas apa jua pemberian Allah tanpa sikit pun ragu-ragu....krn dgn keyakinan membuat kita rasa nikmat bahagia....

Friday, February 3, 2017

ctkus ke sarawak

27012017 - 31012017

buat pertama kali menjejak kaki ke bumi Kuching Sarawak. Asbab kerana iwe dan hafiz di sana, so mj dapat ler bermusafir ke sana.....melihat keindahan dan mengenali orang sarawak.

hari pertama sampai di kuching, makanan yang di pesan adalah mee kolok..... mee kicap cuma bezanya texture mee yang berbeza daripada mee kuning hehehehhe....

mee kolok

datang sarawak sebab nak tengok keindahan alam di sini....kami ke kg budaya di Santubong... sepanjang jalan boleh lihat gunung santubong....makin lama makin mendekat....sangat mendamaikan... subhanallah,,,sangat cantik gunung ganang......

juga terdapat Pantai Damai di depan kg budaya....uniknya pantai di sarawak....ada pagar yang memisahkan pengunjung dengan pantai...maksudnya jangan memandai nak turun ke pantai....pelik sbb di Kelantan berjalan di gigi air sangat menenangkan......rupanya bahaya buaya yang menanti.... oh, lupa...ini bumi bujang senang....hehehehe


kg budaya sarawak....kat sini pelbagai rumah / penempatan bagi suku kaum sarawak....rezeki kami sebab iwe bawa kad cikgu yang mengajar di sarawak, dapat diskaun....heheheheh

rumah tinggi...tangga dari dahan pokok....si gayat tetap nak naik tengok apa yang ada dalam rumah tu... hehehhee...nasib baik pakai sneakers....kalau tak mahu tergolek...

kemudian kami di alukan untuk melihat persembahan tarian org sarawak....layan je...seronok... dan paling best dapat makan aiskrim dabai.....buah dabai hanya ada di Sarawak....rasanya sangat sedap.... ohsem.....

pagi selasa dah kena gerak blk kl....nasib baik dah check in awal...sempat kejar flight....besar kot airport kuching...nak cari gate....hehehehe.....

sarawak is ohsem....insyaallah ada rezeki kita ke sibu atau kawasan pendalaman....ameen....

p/s: jangan lepaskan peluang ke serikin....shopping macam dok indonesia....baju-baju macam di pasar baru bandung....hehehhee...sbb rata2 yang berniaga adalah pedagang daripada indonesia......


titi nak ke seberang sana








muharra solehah









kek lapis....benda wajib jika ke sarawak

aiskrim dabai




hehehehe....org sarawak
moga musafir ini mendapat kebaikan dan rahmat dariNYA


H/A : ku mencari ketenangan dalam perjalanan kali ini.....mencari diri yang terluka, mencari kekuatan utk mengorak langkah ke depan dgn keberanian tanpa menoleh ke belakang.... ku temui kekuatan dgn bersandar dan berpaut erat pada Allah......smile...

makan malam ck chemical dan biochemienz

oriental mandarin hotel......

bos belanja makan untuk tahun baru...kali ini gabungan dengan branch...with team production..... di sebabkan ramai yang complain dari puchong ke KLCC jalan sesak waktu peak hour.....susah nak parking....so bos sewakan bas persiaran.....pertama kali bos sewa bas angkut kami hahahhahahaha...

kecoh dalam bus bila team production berkumpul....hehehhe....

terima kasih mr chong belanja kami makan malam....bagi bonus juga....walaupun bos kadangkala buat kami rasa nak lari jauh ke gua.....bab makan...kebajikan....bos sgt prihatin.....terutama bab solat kami...bab makanan halal kami.....bos sgt ohsem.....bila time meeting then saya minta kebenaran nak solat, bos boleh berhentikan mesyuarat sementara.......itu yang istimewanya bos....hehehehe


dgn geng biochemienz (production team)

keluarga besar kami....ck chemical + biochemienz

chemist ck chemical yang suka bully orang


H/A : walau di manapun kita di campak, pamerkan indahnya akhlak Islam....jadikan mrk selesa dan mengetahui islam itu sangat indah walaupun berlainan agama.......