Saturday, January 14, 2017

semua milik Allah...ku yakin itu.

14012017

smile....bila kita mengenali seseorang kita akan mula memahami siapa mereka dalam tiap bait kata-katanya....tapi kadangkala kita sering juga tertipu...yang baik jadikan pegangan dan yang buruk jadikan sempadan....tiap pertemuan pasti ada asbabnya....datang sebagai ujian atau datang sebagai peneman....

soalan yang kami bahaskan mengenai rezeki....ia, diri ini sangat yakin rezeki itu rahsia Allah dan tiada satu benda boleh menidakkan ketetapanNYA. Dia Maha Penyayang....kalau tidak yakin, mana mungkin diri ini berani merantau bertahun-tahun demi mencari rezeki Allah dalam kepayahan, malahan pernah bekerja tanpa dibayar gaji selama 5 bulan demi anak bangsa, hanya penggantungan pengharapan Allah itu ada..maka Allah tarik kepayahan itu malahan kami mampu bertahan selama itu dengan tawakal kepada Allah semata-mata. Rezeki itu rahsiaNYA...itulah kuasa tawakal sepenuh hati pada Yang Kuasa. hehehehhehehe.....(maafkan saya menguji kamu dgn topik rezeki. sekadar ingin menguji tentang sesuatu krn dari situ kita belajar mengenal)

begitu jua dengan jodoh dariNYA.....pasti akan datang bila sampai waktunya. 

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan (yang ditakdirkan pada) suatu kaum sebelum mereka (berusaha) mengubah keadaan (yang ditakdirkan pada) diri mereka sendiri." (Qs. Ar-Ra'du: 11)


Allah mendorong kita berusaha sekuatnya berusaha sedaya upaya bukan hanya menanti dan berdoa tanpa usaha. Setelah berusaha baru kita bertawakal...selebihnya Dia yang tentukan. Begitu juga dgn jodoh ini...sedaya upaya kita berusaha untuk mencapainya....selagi mana ianya tidak melintasi landasan agama Allah, teruskan berusaha selebihnya kita bertawakal...jika ia memang ditakdirkan utk kita ia tetap untuk kita. Rezeki dan jodoh ini tidak pernah tersalah alamat.

Kadangkala Allah datangkan rezeki kekayaan, pekerjaan yang bagus, kemewahan...ianya adalah ujian buat kita...sejauhmana kita mengaplikasi nikmat itu ke jalanNya....ramai yg alpa dgn ujian kemewahan ini...maka Allah tarik nikmat kecukupan, kebahagiaan, keberkatan buat mereka. Begitu juga bila Allah datangkan ujian kemiskinan....jika kita kufur maka selamanya kita tidak akan merasai nikmat kebahagiaan itu....


wahai kamu, saya sangat takut pada kemewahan, maka yang ku cari bukan itu, Nikmat rezeki Allah sangat luas....kesihatan, keberkatan, kebahagiaan, kedamaian,,,,,bukan hanya harta benda. Itu yang ku cari selama ini....hehehheeh (sekali lagi maafkan saya kerana berbicara agak luar batasan mengenai rezeki)


kadangkala Allah temukan kita dgn seseorang krn mereka dtg sebagai asbab untuk menguji kita atau mereka datang sebagai asbab untuk hidayah dari Allah.....tiap pertemuan pasti ada asbabnya....


H/A : mudahan kita semua berada dalam rahmat dan berkat Allah.

Tuesday, January 10, 2017

selepas hujan adanya pelangi...Ya Allah terima kasih selamatkan aku

10012017

lepas balik kelas tuisyen semalam, jumpa anak yatim yang di sayangi jiwa sangat positive. Then Allah temukan aku dengan satu kebenaran dalam satu penidakan dan kehilangan seseorang. Ya Allah, rupanya Allah berikan rasa duka sebab Dia ingin selamatkan aku.....nasib iman masih menebal saat sedih melanda....dunia belum nak kiamat....aku asyik ulang kata ini sehinggalah aku menjadi sangat positive hingga mampu mengarang satu ayat yang menyatakan aku sangat positive....its me....aku sangat tenang hinggakan mampu mendoakan kebahagiaan orang yang mengkhianati kita. Subhanallah terima kasih Allah untuk rasa itu....betullah janji Allah, setelah duka pasti ada kesenangan dan Dia hanya berikan ujian setimpal dengan kemampuan kita.

bila melihat kebahagiaan orang lain yang dicipta atas kedukaan kita, mana mungkin rasa sakit itu tiada. lama berfikir kemudia ku ukir senyuman....benarlah janji Allah, yang baik selayaknya utk yang terbaik. Kenapa perlu risau sesuatu yang dalam aturanNya....susunan karya Allah sangat indah percayalah maka kamu perlu gusar wahai hati....ukirkan senyuman dan imbas kembali kenapa Allah biarkan itu terjadi.....maka satu persatu aku tayangkan dalam memori ingatan....benarlah, Allah ingin menegur aku melalui kehadiran dan kehilangannya......ku temui diri ku...subhanallah Allah Maha Kaya......diberiku ketenangan


alhamdulillah, pagi ini ku melangkah keluar rumah dgn penuh aura positive....ku masih ada Allah untuk bersandar.....jangan gusar....pagi ini ku terima berita yang jauhhhhhhh lebih baik dari kekecewaan aku.....subhanallah cepatnya Allah gantikan kesedihanan ku dgn kesenangan dgn kegembiraan......baiknya Allah pada aku....baiknya Allah.....terima kasih Allah....memilih aku untuk ujian kecil dan memberi imbuhan atas kedukaan.......

dunia belum nak kiamat....aku rasa tiada apa yang rugi dgn kehilanganmu...percayalah....terima kasih dtg sebagai ujian krn asbab kamulah aku kembali kepada cinta Allah....yang pasti akan mendamaikan dan tidak pernah sesekali mempermainkan hati dan perasaan hambaNya......


H/A : selamat kembali ctkus...Allah sentiasa menemani perjalanan mu......terima kasih wahai kekasihku Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.....

Monday, January 2, 2017

komunikasi dua hala membentuk kesefahaman

02012017

bila di landa konflik, bila sel otak mula berlegar2 suma benda aku nak tulis. heheheh...asmah yang sentiasa dilanda konflik diri hahahaha

nak tulis isu komunikasi dua hala dalam perhubungan. Bayangkan kalau tak bertegur sapa, bercakap apatah lagi ambik tahu hal satu sama lain, macamanalah nak saling memahami so kerja akan jadi tak produktif, banyak salah faham dan mulalah timbul pelbagai konflik. hehehehehe....

contoh perhubungan antara suami dan isteri. kalau masing-masing memendam masalah, tidak mahu berkongsi masalah, yang timbul adalah masalah walhal benda kecik saja. sebab itu saling bertolak ansur, saling menyokong antara satu sama lain, yang penting wujudkan hubungan yang saling mengambil peduli antara satu sama lain, bawak berbincang termasuklah hal office, rakan sekerja yang menyerabutkan otak kita.....yang terkesan adalah org disekeliling kita. Bila kita meluahkan bukan bermaksud masalah itu akan selesai kurang 24 jam...heheheh tapi sekurangnya kita tidak terbeban dengan berkongsi cerita, pasangan juga akan memahami keadaan semasa kita so mereka akan tahu situasi semasa...so tak wujud salah faham, tiap orang kadangkala perlu ruang dan waktu tersendiri...utk muhasabah diri untuk menyendiri...tapi ambil peduli org sekeliling kita yang sangat mengambil peduli perihal kita. Nah, itulah kebahagiaan tercipta....kenapa? kadangkala kita kena memberitahu baru org tahu sebab apa yg kita fikir, kita rasa mana mungkin orang lain tahu....

hehehhe...kadangkala kita bukan tidak mahu berkongsi rasa, masalah dengan pasangan. cuma...tidak mahu membebankan mereka dengan masalah sendiri. nah, inilah silapnya percaturan.bila kita di landa masalah,secara automatiknya, perubahan akan berlaku pd diri kita....mana mungkin pasangan kamu tidak akan tahu perubahan itu. di sinilah bermulanya masalah baru, padahal jika di bawa berunding, kamu akan temui jalan penyelesaian, idea atau paling tidak kamu akan temui kedamaian kerana adanya seseorang di sisi yang sentiasa mendokong kamu walau apa jua yang kamu lakukan.

perhubungan yang indah bilamana kamu belajar mempercayai org lain, belajar menghargai sifat prihatin org lain, belajar berterus terang, belajar erti saling mendokong susah atau senang.....itulah perhubungan dua hala yang membawa kesefahaman......indahnya jika kamu belajar memahami erti aku di sini tetap mendokong kamu susah atau senang dan sentiasa mengharap kamu belajar untuk berterus terang dlm tiap masalah kamu. jangan memendam sendirian krn apa gunanya aku yang sedang belajar memahami kamu........hehehhehe


H/A ; rasa hati perempuan kadangkala aneh....mereka sgt kreatif mencipta 1001 kemungkinan... maka mereka akan bentangkan satu per satu kemungkinan karut itu.....kamu....belajar percaya aku dong.

2017 selamat datang

02012017

maksudnya dah masuk hari kedua dalam tahun 2017. selamat datang 2017. hehehe
means angka usia dah jadi 37 tahun....kami bertambah usia tapi amalan tetap masih kurang. hehe

azam tahun 2017? bila menyebut tahun baru itu aje le di tatapnya....apa azam thn ni yea. azam tahun lps pun masih banyak tak capai target. yang pasti azam tahun ni, nak baiki diri dalam solat, bacaan quran, amalan beribadah....sbb bila kita berusaha membaiki solat dan diri jadi baik sebenarnya kita sedang membaiki keadaan diri kita.....bila tiang agama kukuh diri insyaallah pasti kuat....ameen.

azam lain? dalam memperbaiki diri tentunya di usia senja ni nak ada org jaga, nak org sayang, nak org cinta, nak merasai kehidupan berkeluarga....sbb salah satu jalan ke syurga adalah menjadi isteri solehah....berangan? hehehhe...itulah impian dan doa. doa yang bukan sehari dua malahan bertahun tahun lamanya....semoga Allah mengabulkan impian dan doa ini pada tahun ini....ameen. hehehehe...

azam lain? nak berjaya dunia akhirat. mengejar dunia sangat memenatkan...malahan sangat melelahkan dan mencabar. wasatiah dan istiqomah kena lebih untuk dapat keduanya. maka kejar akhirat maka kamu akan dapat isi dunia dalam keadaan penuh bahagia. cth dalam bekerja, jadi pekerja yg amanah, tanggungjawab....gaji yg kamu dpt jangan lupa sisipkan utk infaq ke jln Allah, ilmu dan kepandaian yg Allah pinjam pd kamu jgn takbur malahan berkongsi dgn yg lain, belajar membahagiakan org di sekeliling, belajar bersyukur dengan membuat kerja amal....hidup dengan membawa manfaat pada orang lain....membuat sesuatu yg agama ajarkan dan Allah sukai.... maka hari-hari kamu akan sentiasa indah walaupun kamu bukan jutawan atau hartawan.... insyaallah.

buat si penawan hati di sana, sejak mengenali kamu setiap hari doa kejayaan kamu ku titipkan agar Allah memberi kamu kejayaan, dan dikirimkan bersama kejayaan itu dengan sifat zuhud, syukur, wsatiah dan di jauhkan sifat takbur, riak dan angkuh. kerana kejayaan yang dimiliki di dunia adalah ujian paling hebat untuk menentukan siapa kita di akhirat.....dan ku ingin sekali kamu berada dlm golongan mereka yang hebat dan soleh di akhirat sana......doakan aku jua hehehehe......

moga 2016 menjadi pengajaran dan panduan untuk melangkah dan membentuk diri menjadi yang terbaik di tahun 2017......ameen

H/A : moga 2017 memberi 1001 rahmat dan kejayaan dunia dan akhirat