Saturday, November 9, 2013

perjalanan yang melelahkan...

assalamualaikum......

lelahnya dalam perjalanan kehidupan ini...lelahnya aku untuk memikirkan ujian kehidupan ini... mana kamu wahai hatiku yang kental...mana kamu wahai imanku...mana kamu wahai taqwaku...mana kamu saat aku hampir ingin rebah ini....kembalikan kepadaku..agar aku blh berpaut padamu...yang boleh menongkatku untuk teruskan perjalanan ini walaupun dengan langkah yang perlahan.. langkah yang tidak kuat...sekurangnya temani jiwa ku agar ia kental untuk teruskan heretan kaki ini.....

wahai hati...jangan bersedih dan berduka...janji Allah itu pasti. pertolonganNya selalu datang pada saat akhir...saat yang tidak terduga...kerana DIA ingin melihat sejauhmana kamu berusaha...sejauh mana kamu percaya dan yakin denganNYA....sejauhmana kamu mengharapkan pertolonganNYA... DIA ingin melihat keikhlasanmu...kesabaranmu...kesungguhanmu...dan usahamu... DIA MAHA MENGETAHUI dan DIA MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG.

DIA tidak akan beratkan kamu dengan masalah yang tidak mampu kamu tanggung. kuatkan iman dan taqwamu...ikhlaskan hati...redha dan sabar...pasti perjalanan mu akan menemui kebahagiaan. 

“Sesungguhnya di sebalik kesusahan pasti ada kesenangan.” (Surah Al-Insyirah, ayat 5)

teruskan berdoa...Allah rindukan rintihan hambaNYA...mungkin doa kamu belum dikabulkan kerana kamu belum benar-benar ikhlas...kamu belum benar-benar berusaha...dan mungkin kerana belum tiba masanya....

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah Mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.." (Surah .Al-Baqarah, ayat 216)




Berdoalah supaya kamu sentiasa reda dengan sesuatu yang telah disusun dalam buku kehidupan di dunia yang fana  ini.

“Siapakah yang dapat melindungi kamu daripada (ketentuan) Allah jika Dia mengkehendaki bencana atasmu atau mengkehendaki rahmat untuk dirimu? Mereka itu tidak akan mendapatkan pelindung dan penolong selain Allah.” (Surah al-Ahzab, ayat 17)

kuatkan iman dan taqwamu...jangan goyah dengan ujian kehidupan...jangan mengalah dengan kepayahan...jangan tewas dengan lelah dan kepenatan....teruskan langkahmu...Allah always by your side....teruskan perjalananmu dengan menggantung pengharapan hanya pada DIA YANG MAHA KUASA....tiada yang mustahil jika DIA menginginkan sesuatu....kamu punya perancangan...DIA juga ada perancangan....dan sebaik-baik perancang adalah DIA YANG ESA.....kerana kamu hanya hambaNYA yang lemah....






H/A : berjuang memang pahit kerana syurga itu manis....Allah bersamamu....smile always...put your trust in Allah

Friday, October 25, 2013

tanggungjawab itu amanah...put your trust in Allah

assalamualaikum...

ianya sekadar peringatan buat diri ini supaya lebih cekal, sabar dan berbaik sangka dgn Allah dalam tiap kejadian dan ketentuannya. Mana mungkin kehidupan tanpa rencah masalah..begitu juga dalam perihal pekerjaan...ianya sentiasa ada masalah..ujian kerana ini semua penambah keenakan kehidupan di dunia yang penuh tipu daya...penuh ujian dan mehnah tribulasi....dalam meneruskan perjalanan sehingga kita sampai masa 'di seru' pulang ke destinasi yang abadi....di situlah kita akan menggunakan semua "bekalan dan saham" yang kita labur di dunia...untuk kesenangan hidup selamanya di akhirat yang kekal abadi.....

sekarang isu tanggungjawab dalam pekerjaan kita. Isu ini timbul apabila kami insan teraniya yang di manupulasi oleh pengurusan dalam perihal bayaran. Ya, kami adalah golongan yang di zalimi....

"Adapun orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal soleh, maka Allah akan menyempurnakan pahala mereka; dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim." (Ali Imran:57)

tetapi tahukah kamu...dalam kamu rasa diri teraniya..di zalimi.... cuba melihat sekeliling kamu...adakah masih ada yang lebih teraniya? lebih mendapat impak akibat kezaliman ini? jika kamu sanggup meninggalkan mereka tanpa berbuat apa2 hanya kerana merasa kamu di zalimi walhal mereka lebih teraniaya....maka apa bezanya kamu dengan org yang zalim itu?

tiap yang berlaku pasti ada hikmahnya...pasti ada sebab musabab nya....kenapa Allah berikan kita ujian sebegini rupa....kita perlu muhasabah diri...mesti ada silap dan khilaf kita sehingga Allah tegur kita sedemikian rupa....ujian di datangkan bukan kerana Allah benci kita...DIA MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG....ujian di beri kerana DIA nak didik kita apa itu sabar....nak uji sejauh mana kita yang mengaku Allah Maha Kuasa...adakah kita yakin pada DIA...mungkin juga ujian ini kerana DIA nak kita muhasabah diri..tengok mana silap kita selama ini.....manusia selalu alpa dan leka tika datangnya kesenangan....maka bila datangnya kesusahan kita akan lebih dekat dgn Allah.. jika kala senang...kita selalu terleka dan jauh dariNYA....Allah rindu nak dengar rintihan dan bicara kita padaNya...bicara yang penuh pengharapan...bicara seorang yang merindui kekasihnya....maka DIA sengaja beri kita musibah dan ujian ini.....untuk kita lebih kenal siapa DIA di hati dan mata kita.

tanggungjawab itu amanah....bila kita memegang satu2 jawatan dalam pekerjaan...tidak kiralah makcik cleaner sekali pun....dia punya tugasan yang menjadi tanggungjawabnya...dan itulah amanah buat dirinya....dia perlu laksanakan walau susah sekalipun....kerana memegang amanah ini  adalah besar impaknya buat mereka yang mengaku beriman.

Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanah kepada yang berhak menerimanya, dan (menyuruh kamu) apabila menetapkan hukum di antara manusia supaya kamu menetapkan dengan adil. Sesungguhnya Allah memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepadamu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat. (Surah An- Nisa :4:58)

Dalam memenuhi erti amanah, sebagai manusia yang beriman, hendaklah saling berlumba menunaikan tugas dan tanggungjawab dengan tegas dan bersungguh-sungguh serta sebaik-baiknya. Islam menyarankan supaya manusia ikhlas bekerja dan suka memperhatikan hak-hak manusia yang diamanahkan kepadanya, tidak memandang ringan tugas yang diamanahkan.

Rasulullah S.A.W. telah menjelaskan, tidak akan berlaku kiamat yang lebih besar dan yang lebih buruk daripada khianat seorang muslim yang diamanahkan memimpin urusan manusia, tetapi kemudian dia mengabaikannya sehingga semua urusan jadi terbiar dan sia-sia. Oleh itu jangan kita menyalahgunakan kedudukan yang diberikan untuk menarik keuntungan peribadi atau keluarga.

Dari satu sudut, amat di fahami bahawa bukan mudah menerima bulat-bulat semua kezaliman demi orang lain. Kita sendiri punya banyak alasan dan komitmen yang perlu di penuhi...juga tanggungjawab lain yang turut menjadi amanah ke atas kita. Maka, jika tidak mampu lagi memanggung kesemuanya...serahkan kembali amanah itu pada yang hak dan tinggalkan ia sebaiknya seperti mana kamu menerimanya dahulu. Jadilah manusia yang bertanggungjawab bukan manusia yang hanya tahu menunding jari menghitung kesalahan orang lain sedangkan kita berbuat perkara yang sama seperti orang yang zalim.....


Sungguh, bukan mudah untuk terus istiqamah, tetapi keyakinan pada Allah dan kekuatan diri itu menjadi benteng ketahanan diri.

Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi? (Surah al-Ankabut: 2)

Prof Muhaya ada menyebut : Peristiwa + Respons = Hasil

apa yang berlaku pada kehidupan kita (peristiwa) dan bagaimana kita menanganinya (respons) adalah hasil kehidupan atau apa yang kita akan dapat (hasil).

Seseorang itu dimuliakan bukanlah disebabkan oleh apa yang dimilikinya, tetapi kerana pengorbanannya untuk memberikan manfaat untuk orang lain. Sesungguhnya pengorbanan itu bermaksud, usaha seorang hamba untuk mendekatkan diri kepada penciptanya melalui amal perbuatannya yang ikhlas.Sebuah pengorbanan  tidak hanya membuat diri kita terhormat di mata orang lain tetapi lebih utama lagi, terhormat di sisi Allah.

Allah sangat mencintai orang-orang yang selalu ingin membahagiakan orang lain dengan apa yang dimilikinya. Semakin seseorang itu banyak berkorban untuk orang lain, semakin mulialah dia di sisi Allah.

kadangkala kita akan lebih mengenal seseorang tatkala datangnya musibah pada dirinya. Kadangkala orang yang kita lihat selalu menyebut sabar....ingat Allah sentiasa....tapi bila terkena pada dirinya satu2 musibah...dia sendiri tidak mampu menyebut sabarlah diri...ingatlah Allah sentiasa.... berat mata memandang rupanya berat lagi bahu yang memikul....mungkin Allah beri dia musibah ini sebab Allah nak uji sejauh mana dia mempraktikkan keyakinan dan apa yang dia ajarkan pada org lain tentang sabar dapat di aplikasi pada dirinya.....dari sinilah kita belajar mengenal sifat manusia... sebaik manapun manusia...dia tetap punya sifat amarah...tamak...memberontak dan mengeluh... kerana kita ini manusia yang tidak pernah sempurna dan selalu leka serta alpa....di sinilah Allah menguji dan memberi markah atas apa yang kita hadapi....kita semua sama kecuali amal dan taqwa yang membezakan kita di mata Allah.....ujian inilah menentukan darjat kita di sisi Allah.

“Allah tidak membebani manusia melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” 
(Surah Al-Baqarah:286)

Allah Maha Mengetahui apa yang kita tidak tahu....Dia tidak akan menzalimi hamba yang lemah kerana DIA Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang....pasti ada sebab kenapa kita di pilih untuk kesusahan dan musibah ini....hanya Allah Yang Maha Tahu..always put your trust in Allah... belajar percaya dan yakin padaNya....pasti kamu akan BOLEH hadapi semua masalah, musibah, ujian dan keperitan ini dengan penuh kesabaran, keredhaan dan demi cinta ALLAH yang agung....

“Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang-orang yang beriman.” (Ali-Imran:139) 

“Sesungguhnya selepas kesulitan itu pasti ada kemudahan” (
surah Al-Insyirah: 1-8) 

“Cukuplah Allah bagiku. Tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakal.” (Surah At-Taubah: 129) 
 


H/A : bersabarlah wahai hati...kuatkan iman dan taqwamu...pertahanankan amanahmu.. sehingga sampai masanya...amanah ini akan di serahkan pada yang layak...dan ingatlah...."amanah" itu akan menolongmu utk rasa bahagia....bahagia bukan bererti kamu memiliki kekayaan atau pangkat....bahagia kerana kamu mampu membahagiakan org lain...dan bahagia kerana kamu sentiasa tahu bersyukur atas apa yang kamu miliki.....wallahu'alam.

Monday, September 23, 2013

La Tahzan...jangan bersedih untuk cinta yang palsu

Bismillah....mudahan tulisan ini dapat memberi sedikit peringatan bersama. Ya Allah, jauhkan aku dari riak dan takbur dalam tiap apa jua yang aku lakukan...sesungguhnya tiap ilmu, kata-kata dan idea yang baik adalah hak milik Mu yang mutlak yang di pinjamkan padaku...kerana tanpa pinjaman Engkau ini, aku hanyalah insan yang tidak mempunyai apa-apa dan bodoh....

La Tahzan...jangan bersedih....tulisan ini di tulis sebab ramai wanita yang  bersedih akibat putus cinta...baru putus cinta...belum mati suami...lagi teruk belum putus nyawa...entah apa yang di fikirkannya sampaikan bersedih tahap gaban...seolah dunia nak kiamat...seolah dalam dunia ni hanya dia insan teraniaya...seolah nasibnya telah hancur, masa depannya telah musnah....nauzubillah....

banyakkan menyebut nama Allah....istighfar banyak-banyak....ingat Allah yang telah menciptakan kamu ...kenapa nipis sangat iman kamu....baru putus cinta...itu pun cinta yang belum tentu jodoh kamu...yang sah bukan cinta halal.....

senang kan nak cakap...kamu tak rasa.....mintak-mintak di jauhkan perasaan yang tak kuat itu...jika aku di timpa musibah moga Allah kuatkan iman dan semangatku...Allah always by my side... jadi buat apa nak sedih...belajar redha.....hai...bercakap senang dari nak laksana...hehehhehe

la tahzan wahai wanita....jangan bersedih, jadilah wanita yang bahagia walaupun kamu di timpa 1001 dugaan dan ujian....



 “Janganlah kamu bersedih (La Tahzan) sesungguhnya Allah selalu bersama kita”
 (Surah At- Taubah ayat 40)

tapi kenapa dia tinggalkan aku...dah hampir 3 tahun kami bercinta...jangan di tanya mengapa hatinya berubah walaupun kononnya kamu saling memahami antara satu sama lain...tahukah kamu, hatinya berubah kerana hatinya itu sendiri tidak kuat menahan godaan cinta dunia yang palsu...hatinya sanggup meninggalkan larangan Allah...hatinya sanggup mengkhianati kepercayaan dan kekuatan iman pada Allah untuk tidak mendekati zina...hatinya sanggup membelakangkan Allah satu tika dahulu sedangkan Allah amat mengasihinya...Allah yang menciptakannya...yang paling hampir dengannya....itu pun dia sanggup tinggalkan...apatah lagi kamu yang langsung tiada perkaitan dengannya...mudah dia dapat...mudah dia tinggalkan...kerana dia tidak benar-benar ikhlas mencintaimu...tidak mampu mencintaimu kerana Allah....


menangislah meratapi perpisahan ini..tapi untuk apa air mata itu? belajar muhasabah diri mu wahai hati.....kembali kepada Allah....apa guna air mata ini jika ianya sisa-sia....jangan jadi manusia yang hidup dalam kerugian....bertenang...banyakkan istighfar...katakan pada dirimu...aku mampu hidup tanpa dirinya...pujuk hati kembali kepada Sang Pencipta Yang Maha Agung... katakan pada sekeping hatimu....sesungguhnya Allah sentiasa ada bersama diriku.....


“Dan bertakwalah kepada Allah, sungguhnya  Allah Mengetahui segala isi hati.” ( Surah Al-Maidah, Ayat 7)

Syaitan selalu berusaha supaya hamba Allah bersedih dan berduka kerana perbuatan ini akan menjauhkan manusia kepada kebaikan. bila berduka, syaitan suka memporak perandakan hati supaya gundah gulana...menyebabkan kita jauh dari Allah....maka La Tahzan....

Rasulullah SAW selalu berdoa memohon perlindungan Allah agar jauh dari kesedihan... baginda selalu berdoa "Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari rasa sedih dan dukacita"



“janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang yang beriman.” 
(Surah Al-Imran ayat 139)



wahai hati...ingin aku khabarkan...tiap kejadian pasti ada sebab musababnya..ianya tidak terjadi jika Allah tidak menginginkannya....kadangkala kita selalu khilaf bila senang, bahagia...tapi akan tersedar pada saat terjatuh di timpa musibah....Allah datangkan ujian kehidupan, musibah tidak lain hanya kerana Dia sedang melatih dirimu erti kesabaran, redha, ikhlas, tabah dan Dia berikan kamu ganjaran dalam tiap perbuatan mu....dari situlah kuatnya dirimu untuk bangkit...menjadi orang yang lebih berjaya....dan yang paling hebat...kamu berjaya dalam menempatkan dirimu dalam golongan orang yang di cintai Allah....bukan senang wahai hati, tapi ianya tidak mustahil...kamu kena kuat wahai sang hati...sekuat iman dan taqwa mu pada Allah...yang mana kamu tanamkan keyakinan dan kepercayaan pada perancangan dan aturan kehidupan yang di tetapkan Allah...yang kamu kutip jadikan ia kesabaran, keikhlasan...dan insyaallah, hasilnya pasti kamu akan berterima kasih di akhirnya kerana dari musibah dan ujian itu terselitnya keindahan dan kemanisan. 


kita merancang, Allah jua merancang...namun DIA adalah sebaik-baik perancang, dan perancangan DIA adalah yang paling tepat kerana DIA MAHA MENGETAHUI lagi MAHA BIJAKSANA ....sedangkan kita hanyalah insan lemah yang selalu alpa dan leka...


kamu sering terfikir...kenapa aku di temukan dengan orang yang salah? pernah tak kamu terfikir hikmah sebaliknya....Allah sengaja temukan kamu dengan orang yang salah kerana Dia ingin kamu lebih menghargai orang akan kamu temui selepas itu...yang lebih tepat buat kamu.....





cinta itu fitrah, tiada yang menafikannya....kerana rasa cinta itu di terbitkan oleh Allah dalam diri hambaNya...tanpa cinta kita tidak akan hidup berkasih sayang...tapi cinta antara lelaki dan perempuan yang tidak halal adalah cinta yang di tegah Allah. Cinta itu buta? Mustahil...kerana yang membutakan diri atas nama cinta ialah manusia yang punya akal fikiran dan punya iman....jangan kamu menghalalkan apa yang telah di haramkan oleh agama dan Allah....cinta yang tidak halal ini, adakah kamu pasti dia jodoh kamu? wah..yakinnya....kerana wanita yang baik untuk lelaki yang baik dan begitulah sebaliknya....tahukah kamu, pemulaan perhubungan yang tidak elok/ di redhai ini pasti akan temui kepincangan pada satu ketika nanti...bila terjadi sesuatu dlm rumah tangga, pasti kamu akan teringat...inilah akibatnya membina cinta dari cara yang tidak sempurna dan di sukai Allah.... niat tidak pernah menghalalkan cara.....niat kamu ingin mengahwininya...tapi cara kamu seolah-olah tidak menghargainya....di bawa ke sana sini padahal kamu belum 'membayar' nya untuk di jadikan milik kamu....sampai satu saat...wah, sudah lusuh ni, ganti yang barulah...nauzubillah....yang rugi adalah wanita....jika kamu benar-benar mencintai dan menyukainya....angkat martabatnya...hargai wanita kesukaan kamu...khitbah dirinya dan jadikan dia yang halal utk kamu cintai, rindui dan kamu sentuhi. Cinta yang halal kemanisannya sampai cinta syurga...kerana kamu melebihkan cinta Allah dan kamu milikinya hanya kerana cinta Allah....kamu bimbing dia menuju cinta Allah, agar kamu boleh bersamanya sampai syurga....


wahai wanita...mahalkan dirimu...hanya yang layak dan benar-benar layak sahaja mampu miliki cinta mu...jangan rendahkan martabat mu demi cinta palsu yang tidak menjanjikan apa2...melainkan kerugian....La Tahzan...janji Allah itu pasti....wanita yang baik hanya untuk lelaki yang baik...maka jadilah yang terbaik untuk mendapatkan wildan yang paling baik. Yakin dan percayalah....jika kamu dapat meraih cinta Allah...pasti cinta dunia akan sampai kepada mu dengan bahagianya.....ujian itu demi sebuah kejayaan...yang berusaha pasti berjaya. La Tahzan jika belum menemui cinta dunia, pasti ada sesuatu yang Allah rencanakan buatmu....jika tidak di dunia, pasti Allah berikan cinta Wildan di syurga nanti.....



H/A :Hasbunallahu wa ni'mal wakil, ni'mal maula wa ni'man nashir 
(Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baiknya Pelindung)
aku mencintaimu kerana agama yang ada pada dirimu...jika hilang agama itu, maka hilanglah cintaku kepada mu.....wallahu'alam

Friday, August 23, 2013

jodoh itu rahsia Allah

cinta..perkahwinan....keluarga sakinah...percayalah...ianya tidak pernah pudar dalam angan-angan dan doa tulusku tiap kali menemui Sang Pencipta Yang Maha Mengetahui..Yang Maha Esa....

usia makin lama makin menambah angkanya...mustahil makin berundur...jadi makin melewati usia yang senja...namun.......masih menatih perjalanan mencari pemilik tulang rusuk ini...masih mencari wildan yang akan menemani perjalanan kehidupan yang melelahkan ini.....di manakah kamu wahai imamku...ingin sekali ku jadi makmum mu dalam menuju cinta Allah dan Rasul....di manakah kamu wahai wildanku? di manakah kamu wahai jodohku? bila akan ku temui kamu....bila waktunya akan ku miliki kamu?

persoalan demi persoalan sering bermain di minda...makin kuat persoalan ini bila di sapa org sekeliling...bila mahu kawen? dah makin tua..belum kawen? kenapa memilih sangat..kawen je lah..

wahai manusia...bukan ku tidak mahu...tapi percaya dan yakinlah...jodoh pertemuan itu rahsia Allah yang tiada siapa tahu...aku hanya hamba Allah yang lemah...mana mungkin aku tahu siapa jodohku.. bila "seru" itu akan menyapa ku.....

aku yakin dan percaya dengan Allah...bantulah aku untuk mempertahankan kepercayaan itu... Dia Maha Mengetahui apa yang aku tidak tahu...tiap kejadian pasti ada hikmahnya....Dia tahu aku belum siap menjadi isteri mungkin...Dia tahu aku masih belum melengkapkan diri dengan ilmu dan ketaqwaan utk menjadi isteri solehah mungkin....Dia tahu belum sesuai masa dan tikanya....atau mungkin Dia tengah memberi masa buat wildanku mempersiapkan diri dengan iman dan taqwa untuk membimbingku menuju jln cahayaNya....

aku hanya perlu bersabar...yakin denganNya...teruskan berusaha dan berdoa....hanya Dia mampu menunaikan segalanya...kerana TIADA YANG MUSTAHIL bagi Allah Yang Maha Kuasa. wahai hati dan imanku....kuatlah kalian...sesungguhnya org yang sabar dan redha itu di sukai Allah... walaupun kamu tidak mendapat cinta dunia...kamu masih ada cinta Allah dan Rasul yang Agung dan Abadi....






waktu saat berperang dengan persoalan ini...yang acapkali melintasi mindaku...di gerakkan hati ini untuk menonton satu sinetrone indonesia "Cinta Suci Zahrana" bagaimana seorg gadis yg menginjak usia senja masih belum menemui cinta dan jodohnya....saat jodoh di genggamnya...Allah mentakdirkan menariknya kembali....saat itu betapa hancurnya hati dan jiwanya....tapi keimanannya yg utuh membuatnya belajar apa itu ikhlas dan redha.....ujian Allah di datangkan kerana ingin melihat sejauhmana dia belajar sabar...Allah sedang mendidiknya...ganjaran org yg sabar amat hebat...Allah itu Maha Kaya....di gantinya jodoh yang amat menyintainya....yang lebih baik dari sebelumnya.. yang selayak buat dirinya.....Allah itu Maha Adil....Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang....akhirnya dia menemui jodoh dan cinta halalnya.....subhanallah...indahnya percaturan kehidupan Allah buat hambanya......

wahai diri...jadikan kisah ini pengajaranmu....kuatkan imanmu....jangan putus asa...berbaik sangkalah sentiasa dengan Allah...Dia Maha Mengetahui segalanya....tiada yang mustahil baginya jika itu yang dikehendakiNya.....berdoalah sekuatnya.....insyaallah....bila tiba masa dan tikanya...ia tidak akan lewat walau sesaatpun....percayalah dan yakinlah dengan Allah Yang Maha Berkuasa......




Lirik Lagu Cinta Suci Zahrana – Melly Goeslaw Ft Anto Hoed

Zahrana lukisan cinta suci
Nelangsanya hatimu sepi, senyummu tetap dalam ikhlas
Biar lama menanti tetap hati berpegang, cintamu suci

Zahrana risalah cinta suci
Cintamu hanya karena Allah walau dingin hati membeku
Menggunungnya hinaan, sebutan perawan tua, cintamu tetap suci

Sebut nama-Nya, dekat dengan-Nya, pinta pada-Nya
Segala perkara hidup dan cintamu indah pada waktunya
Takdirkan cinta atas restu-Nya, atas pilihan-Nya
Serahkan seluruh urusan cinta dan hidup hanya pada Allah, zahrana

Zahrana risalah cinta suci
Cintamu hanya karena Allah walau dingin hati membeku
Menggunungnya hinaan, sebutan perawan tua, cintamu tetap suci

Sebut nama-Nya, dekat dengan-Nya, pinta pada-Nya
Segala perkara hidup dan cintamu indah pada waktunya
Takdirkan cinta atas restu-Nya, atas pilihan-Nya
Serahkan seluruh urusan cinta dan hidup hanya pada Allah, zahrana



H/A: selalulah mengingati Allah tika senang mahupun susah...ujian kehidupan di datangkan Allah kerana Dia ingin mendidikmu erti sabar...Dia ingin kamu menemuiNya di sepertiga mlm..Dia merindui rintihan kamu...kerana Dia Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...yang tidak akan meninggalkan kamu wpun kamu jauh dariNya.....kuatkan imanmu wahai diri...teguhkan hatimu dengan berbaik sangka dengan Allah....Dialah sebaik-baik perancang kehidupan.....
Lirik Lagu Melly Goeslaw - Cinta Suci Zahrana (OST Cinta Suci Zahrana) Zahrana lukisan cinta suci Nelangsanya hatimu sepi Senyummu tetap dalam ikhlas Biar lama menanti tetap hati berpegang Cintamu suci Zahrana risalah cinta suci Cintamu hanya karena Allah Walau dingin hati membeku Menggunungnya hinaan Sebutan perawan tua Cintamu tetap suci Sebut nama-Nya, dekat dengan-Nya, pinta pada-Nya Segala perkara hidup dan cintamu indah pada waktunya Takdirkan cinta atas restu-Nya, atas pilihan-Nya Serahkan seluruh urusan cinta dan hidup hanya pada Allah, Zahrana Zahrana risalah cinta suci Cintamu hanya karena Allah Walau dingin hati membeku Menggunungnya hinaan Sebutan perawan tua Cintamu tetap suci Sebut nama-Nya, dekat dengan-Nya, pinta pada-Nya Segala perkara hidup dan cintamu indah pada waktunya Takdirkan cinta atas restu-Nya, atas pilihan-Nya Serahkan seluruh urusan cinta dan hidup hanya pada Allah, Zahran

dari: http://iniliriklagunya.blogspot.com/2012/08/lirik-lagu-melly-goeslaw-cinta-suci.html#.UhdoRG3cNoA
salam kenal ya :)
Lirik Lagu Melly Goeslaw - Cinta Suci Zahrana (OST Cinta Suci Zahrana) Zahrana lukisan cinta suci Nelangsanya hatimu sepi Senyummu tetap dalam ikhlas Biar lama menanti tetap hati berpegang Cintamu suci Zahrana risalah cinta suci Cintamu hanya karena Allah Walau dingin hati membeku Menggunungnya hinaan Sebutan perawan tua Cintamu tetap suci Sebut nama-Nya, dekat dengan-Nya, pinta pada-Nya Segala perkara hidup dan cintamu indah pada waktunya Takdirkan cinta atas restu-Nya, atas pilihan-Nya Serahkan seluruh urusan cinta dan hidup hanya pada Allah, Zahrana Zahrana risalah cinta suci Cintamu hanya karena Allah Walau dingin hati membeku Menggunungnya hinaan Sebutan perawan tua Cintamu tetap suci Sebut nama-Nya, dekat dengan-Nya, pinta pada-Nya Segala perkara hidup dan cintamu indah pada waktunya Takdirkan cinta atas restu-Nya, atas pilihan-Nya Serahkan seluruh urusan cinta dan hidup hanya pada Allah, Zahran

Friday, July 12, 2013

ukhuwah yang tercalar

salam...lamanya tak singgah blog hamba Allah ni...selalunya bila ada sesuatu perkara baru terfikir akan blog ni...yea...tempat nak bermuhasabah diri yang tidak sempurna...bak kata seorg sahabat...

ukhuwah yang tercalar....emmmmm.....rupanya Allah datangkan musibah untuk menayangkan siapa aku di matanya...rupanya banyak buruk aku pada matanya...dia banyak memendam rasa....rupanya begitu tidak sempurnanya aku dalam menjalankan tanggungjawab sebagai seorg sahabatnya... 

aku tidak mampu membuatnya gembira apatah lagi menyenangkannya... sehingga aku di minta bermuhasabah....

betullah kata ibuku...jika ingin tahu siapa kita sebenarnya, tanyalah pada musuh kita...mereka jujur menyatakan kebenaran walaupun pahit untuk di telan....kadangkala org yg rapat dgn kita x mampu menyatakan kejahatan kita dek kerana terlampau menjaga sekeping hati....tapi bila tercetusnya pergaduhan barulah terkeluar pelbagai ketidakpuasan hati....terima kasih sahabat untuk kejujuran....ku telan dan sambutnya sebagai teguran yg membina kerana diri ini selalu alpa dan khilaf dlm percaturan kehidupan... aku tidak akan ungkit satu hal pun mengenai siapa kamu dlm istilah sahabat di mataku kerana bagiku...kamu pelengkap hidup...kerana itu aku istiharkan kamu sebagai sahabat.....ku terima baik buruk mu kerana itu adalah kamu.. kerana itulah istimewanya kamu....

tapi pada mata mu kerana secebis hal yang kecil, aku di hukum...aku di persoalkan kerana tidak mampu mengembirakan kamu...rupanya selama ini langsung tiada kebaikan yg boleh di hitung dalam penilaian aku sebagai sahabat.....akhirnya...terima kasih....insyaallah aku tidak akan mengungkit satu hal pun tentang persahabatan kita...kerana bagi ku tiada apa yg perlu di beratkan kerana kamu memang dipertemukan Allah utk menjadi sahabatku.

akhirnya...ukhuwah ni tercalar jua, aku membuat keputusan demi kebahagian mu...kurela di tuduh org yang tidak munasabah memutuskan persahabatan.. org yg ego...org yg jahat...asalkan kamu bahagia dan ini menyenangkan kamu. doaku sentiasa bersamamu...dunia akhirat...ku mohon Allah menjaga mu kerana aku tidak lagi mampu menjadi sahabatmu......kamu sentiasa ada dlm doa kudusku...sama seperti sahabatku yg lain....ku telan segalanya...ku maafkan kamu walau aku terguris kerana satu yg ku pegang dlm tali persahabatan.....walau seteruk manapun kawan kita....tapi banyak kenangan manis bersama dia, dan sekurangnya dia pernah membahagiakan diri ini yang ku letak bersebelahan dengan kenangan pahit itu....rupanya kebaikannya melebihi kelemahan itu....

hidup mesti di teruskan....terima kasih utk penilaian kamu...akan ku pegang kata2 mu hingga akhir hayat ni....dan akan ku jadikan ikhtibar dlm memilih siapa kawan kita.....

ku serahkan kamu pd Allah Yang Esa...moga Allah permudahkan perjalanan hidup kamu....moga kamu akan bertemu sahabat yg blh membahagiakan kamu dunia akhirat....jadikan diri aku yg lemah dan "jahat" ini sebagai panduan agar kamu tidak teraniya lagi....terima kasih untuk segalanya.... 




H/A: biarkan semuanya berlalu....Allah Maha Mengetahui...semuanya akan baik bila waktu itu berlalu.....

Tuesday, May 28, 2013

jagalah sekeping hatimu....

assalamualaikum.....kali ni nak tulis pasal hati...perasaan...lebih senang couple..yang kita tak sedar sebenarnya itu juga di namakan ZINA....zina hati...zina mata...
kalau sebut ZINA pasti semua orang akan bayangkan...berpegangan tangan...melakukan perkara yang tidak senonoh....tapi seringkali lupa akan perkara yang melalaikan ini yang mana ia turut mengundang kemurkaan Allah.....nauzubillah....
sama-sama kita muhasabah diri...termasuk diri ini yang masih dalam pencarian cinta Allah.

Apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan zina hati? Adakah jatuh cinta kepada seseorang itu dianggap zina hati? Adakah teringatkan seseorang itu zina hati? Mungkin sebahagian daripada kita akan menjawab: “Ya, itulah zina hati”. Apabila ditanya lagi mengapa itu zina hati? Jawab mereka: “Kerana kita mengingati seseorang yang ajnabi (bukan mahram) yang tidak halal buat kita”



ALLAH SWT berfirman,
  “ Janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya itu adalah perbuatan yang keji,
     dan itu adalah perbuatan yang buruk”


biasanya tidak berlaku zina melainkan permulaannya cuma SMS lelaki dan wanita yang biasa-biasa...dan tidak berlaku zina melainkan perasaan 'takpa' antara lelaki dan wanita dalam berhubung/persahabatan atau apapun istilah kerana sesungguhnya selalulah ingat.. antara kamu bukan muhrim...maka tiada yang HALAL bagi kamu kecuali NIKAH....

"Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan seburuk-buruk jalan." (Surah al-Isra’ 17: 32)


bukan ke Allah telah nyatakan...jangan sesekali MENDEKATI ZINA...jika kamu ingkar bererti kamu ingkar pada suruhan Allah sedangkan kamu WAJIB menurutinya.... 

“Tidaklah sekali-kali seorang lelaki bersunyian dengan seorang wanita melainkan yang ketiganya adalah syaitan.” (a-Tirmidzi)

pernah dan sering berlaku dalam jemaah...kami berjumpa kerana nak menegakkan kalimah Allah...kami berhubung kerana nak bincang mengenai agama...segalanya kerana Allah.. seolah agama di jadikan medium untuk berjumpa....dan sering gunakan agama untuk menutupi perbuatan sendiri...boleh berjumpa/berhubung tapi jadikan IMAN, ISLAM sebagai garis panduan yang di letakan di landasan paling hadapan.....patuhi etika perhubungan dalam Islam...jauhi fitnah...jauhi maksiat....pasti kamu boleh jauhi ZINA...termasuk ZINA HATI...ingat....niat tidak pernah menghalalkan cara.....


"Ditusuk dengan besi di kepala seseorang lelaki lebih baik baginya daripada menyentuh perempuan yang tidak halal baginya." ( al-Tabarani)






buat yang rasa lemah dan tidak terdaya menahan diri....kahwin adalah jalan penyelesaian.

pada lelaki yang baik...jadilah gentleman...jika kamu menyukai ssorg perempuan..angkatlah martabatnya...muliakan dia dan peliharalah dia....jumpa ibubapanya mohon restu dan nikahinya dengan cara baik...jadikan dia yang HALAL untuk kamu rindui, cintai, sentuh dan lindungi.....itulah cara kamu menunjukkan rasa cinta padanya yang mana kamu dahulukan rasa cinta dan kagummu pada ALLAH YANG BERKUASA.....lakukan kerana cinta dan takutnya kamu pada Allah....sesungguhnya keindahan dunia hanyalah sementara....

kuatkan iman kamu wahai hati...

Ya Allah...kuatkan imanku untuk menghadapi nafsu yang bergodak dalam diriku ini...kuatkan imanku untuk menolak sesuatu yg tidak halal buatku...kuatkan imanku untuk terus menjaga sekeping hati ini...semoga kecintaanku pada Mu dan Rasul mengatasi kecintaanku pada dunia yang fana ini....kuatkan imanku...janganlah Engkau mendolak balik hatiku setelah Engkau berikan aku hidayahMu....bukalah pintu cintaku hanya pada lelaki yang telah Engkau pilih untuk menjadi wildan peneman hidupku...janganlah Engkau biarkan aku hancur dengan cinta palsu yang di gulakan oleh syaitan ini Ya Allah....bantulah aku yang lemah ini...ampunkan daku.... 


buat kaum hawa....jadilah diri kamu bagai permata yang berharga....cantik di pandang namun sukar di sentuh....letakkan diri kamu dalam bekas kaca di mana hanya yang mampu dan layak sahaja dapat memilikinya.....jangan jadi insan yang di pergunakan...jangan jadi wanita yang senang di sentuh oleh tangan yang tidak selayaknya...jangan jadi wanita yang lemah yang tunduk pada cinta palsu lelaki....insyaallah..janji Allah itu pasti....wanita yang baik hanya di kurniakan pada lelaki yang baik.....dan ingat juga....sebaik-baik perhiasan dunia adalah wanita solehah....yang baik luaran dan dalamannya....jagalah diri mu sebaiknya....jadilah wanita yang terindah di mata Islam,agama dan juga suamimu.....

H/A: Ya Allah...Engkau peliharalah diri ku ini...kuatkan iman dan hatiku untuk menolak semua cinta palsu....temukan daku dgn seseorg yg mencintaiMu lebih dari dunia....yg blh mendidik daku bagaimana utk mencintaiMu lebih dari dunia.....ameen...

Thursday, May 23, 2013

terima kasih cikgu...

terima kasih cikgu....16 mei sambutan hari guru......
terima kasih pada guru skppg. smpg, kypmkb, umt, upm......
pada guru2 di bpfk...mr lim...en mior hitler...jaja...wan nurul aina....ann...hani bunny....pada semua yang pernah mendidik siti asmaah che harun......smp jadi seorang pendidik sekarang ni....

paling utama....pada ma ..abah...yang banyak mendidik diri ini menjadi insan yang berguna...membentuk diri ini menjadi hamba Allah yang mengenal agama.....ma dan abah...kamulah pelita hatiku......

sekarang hampir setahun diri ni pegang title pendidik...berat betul amanah nak pikul ni...cabaran pun blh tahan....kalau x kuat memang blh buat kita stress.....betulkan niat...lakukan kerana Allah... pasti kita akan temui kekuatan di situ...insyaallah....Allah jua akan permudahkan mereka yang berjuang menyampaikan ilmu...lakukan hanya kerana DIA YANG MAHA BESAR...MAHA BERKUASA... DIA sentiasa bersama kita.....

selamat hari guru semua.....





buat geng pensyarah di KISTCT....selamat hari guru....betulkan niat kita semua...lakukan kerana Allah pasti semua kerja akan jadi mudah....put your trust in Allah///wallahu'alam

Wednesday, April 17, 2013

politik dan islam tidak dapat di pisahkan.

politik yang dicipta oleh manusia dan panduannya iaitu agama yang dicipta oleh Allah Yang Maha Mengetahui. Tidak kiralah sama ada politik itu dilihat dari segi pemerintahan atau kehidupan manusia. Jadi wajarlah dikatakan bahawa politik dan agama itu tidak dapat dipisahkan dan sudah tentu agama yang dimaksudkan di atas merupakan agama yang dicipta oleh Allah s.w.t dan bukannya agama yang dicipta oleh manusia sendiri



إِنَّمَا السَّبيلُ عَلَى الَّذينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَ يَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ أُولٰئِكَ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ

Sesungguhnya dosa itu atas orang-orang yang berbuat zalim kepada manusia dan melampaui batas di muka bumi tanpa hak. Mereka itu mendapat azab yang pedih.  (Surah Asy-Syuura (Asy-Syura) : ayat 42)

 

*maka jangan lupa laksanakan tanggungjawab anda sebagai seorang yang mengaku beriman untuk mengundi memilih pemimpin yg benar-benar berjuang menegakkan kalimah Allah.. kerana pemimpin inilah yang akan mentadbir negara dgn berpandukan Islam. orang Islam WAJIB berjuang menegakkan kalimah Allah....kitakan khalifah di muka bumi ni.... tepuk dada tanya iman masing-masing....wallahu'alam

Saturday, March 16, 2013

keluarga mawaddah...

dapat anugerah....keluarga mawaddah...che harun's family....tahniah abah, ma dan semua ahli kelab che harun's ...u all the best in the world....

tempat yang paling best adalah di rumah yang di huni seluruh keluargaku...che harun's family... kita gembira dan berduka bersama-sama....susah senang bersama.....



terima kasih Ya Allah kerana kurniakan aku sebuah keluarga yang cool...yang terbaik...ma + abah yang bersusah payah mendidik kami semua sampai berjaya....dalam ketegasan mu memberikan ilmu agama...menjadikan kami semua mampu menjejak kaki ke menara gading walaupun dikau berdua tidak mempunyai kelulusan universiti.....kami bangga menjadi anak ma dan abah.....

happening

time raya...

my big family (x cukup lagi ni)

keluarga mawaddah

riuh

my abah and ma
terima kasih Allah untuk anugerah terindah yang Engkau berikan pdku...keluarga yang bahagia... ibu bapa yang benar benar mencintaiMu dan mendidik kami utk mencintaiMu.....

Ya Allah..Engkau limpahkanlah rahmat dan keberkatan ke atas keluarga ku ini...lindungilah kami sekeluarga dari fitnah Dajjal dan dunia..Engkau titipkan lah Nur iman, islam dan taqwa ke atas aku dan keluargaku....hidupkan dan matikan kami dalam iman dan islam...lindungilah kami dunia dan akhirat....ameen....

Monday, March 11, 2013

sahabat

assalamualaikum....

sibuknya sampai dah lama x jengah blog....

banyak benda nak luah...hidup ni banyak sgt masalah....terutama masalah dengan perangai manusia yg bermacam-macam jenis....itu lagi buat sakit kepala......
lagi sakit kepala bila di tambah dengan sakit hati.....em..tentulah kalau org yang kita dah anggap sahabat suka duka menyakiti kita...double sakit tu......

manusia ni memang x sempurna....cuma yang tak faham...kenapa perlu lemparkan rasa amarah pada org yang tak bersalah......bila kamu stress dengan kerja....itu lumrah...tapi kamu lupa menjaga hati sahabat yang sayang kamu....kamu mohon mereka faham situasi kamu tapi kamu langsung tidak endah akan perasaan mereka......itukah nama sayang dalam persahabatan.....

persahabatan perlu tolak ansur dan saling memahami....jika sahabat blh faham dan terima kita seadanya, kena kamu tidak boleh cuba menjaga sekeping hati org yang sayang kamu. jika kamu mengharap sahabat kamu memahami kamu....cuba tanya diri..."adakah aku faham dan jaga perasaan dia?" " adakah perbuatan aku akan melukainya?" " kenapa aku tidak boleh bertolak ansur sepertinya?"

tepuk dada tanya iman....sahabat kamu juga manusia biasa yg tidak sempurna....yang punya rasa marah dan rasa tidak di hargai.....jika tidak suka diperlakukan sebegitu, jangan kamu pernah cuba melakukannya pada org lain....what you give you get back........

bersahabatlah kerana Allah pasti kalian akan bahagia.....belajar menghargai seseorg yg menyayangi kita....bila melakukan sesuatu atau menuturkan sesuatu....fikir...adakah ini akan menyakitinya.....

wallahu'alam


Friday, February 8, 2013

musibah itu anugerah

musibah dan ujian kehidupan itu anugerah dari Allah...

“ Cukuplah Allah untuk ( menolong ) kami, dan Ia sebaik-baik pengurus
( yang terserah kepada-Nya segala urusan kami ).”
(Surah Al- 'Imran : 173)

 

berbaik sangka dengan Allah...tiap kejadian, dugaan, ujian yang tercipta untuk kita adalah atas kehendakNya...dan percayalah..sebalik semua itu ada tersimpan hikmah yang kita tidak ketahui.... Dia Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...dan Dia Maha Mengetahui apa yang terbaik di antara yang terbaik buat kita yang lemah......



buat temanku yang sedang berjuang menghadapi musibah sakit...aimie....bertahanlah...redha dgn ujian Allah...Dia tidak akan menzalimi hambaNya....Dia sengaja datangkan sakit pada kamu kerana tahu kamu kuat dan boleh hadapinya...dan berbaik sangka dgn Allah...besar pahala org yg sabar dan redha...berat mata memandang, berat lagi bahu yg memikul....berjuang itu pahit kerana syurga itu manis...begitulah perumpamaan...untuk bahagia dan hidup senang di dunia yg abadi...kita perlu bersusah dan melepasi tahap ujian dalam perjalanan di dunia yg sementara ini....dunia yang hanya menjanjikan keindahan sementara....
"Allah tidak memberi kesusahan seseorang hamba melainkan apa yang terdaya olehnya." (Surah Al-Baqarah: 286)



"Dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai dugaan; dan kepada Kami-lah kamu semua akan dikembalikan". -Surah Al-Anbiyaa’: 35

H/A: put your trust in Allah....tiada yang mustahil bagi Allah....be strong my girl...moga cepat sembuh
 

Tuesday, February 5, 2013

nasi kerabu di raja cik siti

assalamualaikum...

dah lama tak upload masakan...em, kali ni nak bagi resepi nasi kerabu yg di warisi turun temurun (cewah...sbb my mom dah jual ns kerabu hampir 30 tahun dah). cuma yang beza adalah warna..kuning...asal adalah warna biru menggunakan bunga telang....so..apa kata cuba resepi yang terrrrrrrrrrramat ringkas tapi insyaallah, sedap....

pertama sekali..perencah rahsia...bismillah...selalulah jadikan amalan....mudahan kerja kita menjadi

UNTUK SAMBAL KELAPA
- bawang merah, serai, gula, garam, air masak > blend sampai hancur
- ikan (apa2 je..saya suka ikan selar) di rebus dgn asam keping, cuka, gula, air > bila dah masak, buang tulang ikan then hancurkan ikan tadi
- kelapa parut di goreng / sangai kering > jadi ler kelapa goreng
* caranya: campur kelapa goreng + ikan hancur + bahan blend dalam bekas dan gaul rata. boleh letakkan sikit serbuk lada hitam utk tambah rasa....then rasa ar...kalau kurang masin, tambah ler garam....DONE


sambal kelapa


UNTUK ULAMAN / KERABU
-boleh guna apa pun jenis ulaman...kubis, kacang panjang, daun selom, tauge, timun, bunga kantan > apa-apa yang u all suka....banyak ulam lg best..nama lagi nasi kerabu...DONE

ulaman


UNTUK BUDU
- budu dalam botol ( saya guna budu cap ketereh)
-bawang merah, cili padi
-asam limau
*campurkan budu dgn bawang + cili dan perahkan asam limau nipis...baru ummmppp....DONE


budu...ini yang penting


UNTUK SAMBAL LADA
-cili padi, bawang merah, bawang putih
-cuka, garam, air masak
*blend cili+bawang+cuka+garam+air masak sampai hancur. rasa ar...kalau kurang masin, tambah gula...kalau blh sambal lada kena cair...baru sedap.....DONE

sambal / air lada


UNTUK NASI
-beras, serbuk kunyit, daun pandan
*masak ler nasi mcm biasa cuma tambah serbuk kunyit utk warna dan daun pandan utk wangi.. DONE

nasi di raja.. hehehe


UNTUK LAUK PAUK
*suka hati ar nak makan dgn lauk apa..cadangan best daging / ayam bakar, telur masin, ikan goreng celup tepung, ayam/ daging goreng.....kalau malas...goreng je kerepok...pun dah sedap....

telur asin




senang je kan? kalau nak best blh buat tumis (kuah) tapi saya suka yang macam ni sbb say no pada lemak santan....hahahhaha....mkn banyak ulam untuk awet muda......

hidang nasi kerabu di raja..utk juadah buka puasa

NASI KERABU DI RAJA CIK SITI







selamat mencuba.....sangat senang, sedap (insyaallah)...kalau nak rasa nasi kerabu yang paling sedap di kelantan..kunjungi Restoran Laili, Kg Paloh Pintu Geng, Kota Bharu, Kelantan.....menu utama nasi kerabu daging bakar......

H/A : jangan lupa perencah rahsia kita....bismillah....

Friday, January 18, 2013

mengeluh vs sabar



Allah s.w.t berfirman “Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak dapat menentukan jumlahnya” (An-Nahl: 18)

kenapa nak pilih utk mengeluh jika kita mampu bersabar? hidup ini ada ujian dan dugaan...bukan ke ujian tanda Allah sayangkan kita....DIA datangkan ujian sbb nak didik kita erti sabar, redha dan mengingati DIA...kalau tdk di beri ujian, kadangkala kita lupa pada DIA...jika kita lulus ujianNYA, diberi ganjaran sbb DIA MAHA KAYA,MAHA PENGASIH LAGI MAHA PEMURAH... tiap yang berlaku pasti ada hikmah sebaliknya...berbaik sangka dgn Allah...

mengeluh sbb kita kurang rasa syukur.......






H/A: wahai hati...bersabarlah...jadilah hamba Allah yg sentiasa bersyukur walau apapun yg kita dapat, lakukan...kerana ALLAH tidak pernah membebankan hambaNya di luar kemampuan mereka. DIA MAHA MENGETAHUI apa yg tersurat dan tersirat....sedangkan kita hamba yg lemah.. wallahu'alam

Thursday, January 3, 2013

hujan itu rahmat Allah

 


                                               Allahumma soi yiban naa fi'a


Maksudnya : Ya Allah, jadikanlah ia hujan yang bermanfaat. (HR Bukhari).

Dalam riwayat Ibnu Majah, Nabi saw. mengucapkan sebanyak dua atau tiga kali. 
hujan itu satu rahmat.....walaupun kadangkala kita rasa susah kerana hujan yang menyekat segala aktiviti yang kita rancang... tapi ketahuilah....tiap apa jua kejadian yang Allah jadikan...pasti ada rahsia sebaliknya....wallahu'alam

Wednesday, January 2, 2013

JODOH ITU RAHSIA ALLAH

Jodoh itu rahsia Allah...





just put your trust in Allah....wanita yang baik telah di tentukan untuk lelaki yang baik....
jangan sibuk mencari adam yang soleh....tapi sibuklah dalam melengkapkan diri menjadi hawa yang solehah.....tiada yang sempurna di dunia ini.....maka serahkan ketentuan hidup pada YANG ESA.. DIA MAHA MENGETAHUI apa yang terbaik di antara yang terbaik buat kita hamba yang lemah....

yakin dan percaya pada pilihanNYA...jodoh itu rahsia ALLAH...sampai masa dan tikanya...tidak akan lambat walau sesaat....pasti jodoh itu akan kunjung tiba......

wahai diri....tetapkan iman mu....yakin padaNYA....jangan keluh kesah....ALLAH itu MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG.....wallahu'alam


H/A: insyaallah...jika Allah menginginkan sesuatu....ia pasti berlaku kerana tiada yang mustahil bagi Allah yang MAHA KUASA...