Monday, December 10, 2012

miracle is another name for effort

" miracle is another name for hardworking "

"usaha itu tangga kejayaan"

yup....tiada benda yang mustahil dalam dunia ini jika Allah mengkehendaki.....berusahalah sepenuh hatimu....kemudian bertawakal hanya pada DIA YANG KUASA.....insyaallah...keajaiban pasti akan muncul.....







H/A : keajaiban ada di mana-mana....berusahalah..kemudian pasrahkan pada YANG ESA... kerana tiada yang mustahil bagiNYA YANG MAHA BERKUASA.....man jadda wajada.....

Friday, November 30, 2012

ajaibnya sebuah senyuman

my princess...smile always...pengubat hati mj


Menurut kajian...16 otot muka digerakkan untuk membentuk senyuman manis berbanding 43 otot digunakan apabila muka seseorang itu masam. Ia juga merangsang pengeluaran endorphins (sejenis bahan kimia yang dihasilkan oleh otak untuk mengurangkan rasa sakit).
indahnya persahabatan...senyum bersama...hadapi masalah bersama...rindu nak buli kamu semua....rinduuuu kamu....


jika stress atau xde mood...apa kata cuba terapi yg paling murah dan ringkas....SENYUM.. insyaallah kurang sikit rasa stress tu....let's do it....

itulah ajaibnya senyum....lagi bagus jika senyum itu datang dari hati....insyaallah...akan timbul rasa berkasih sayang dlm persaudaraan...hidup ini kena ada rasa kasih sayang...baru bahagia...


H/A : senyum itu satu sedekah...kerana segaris senyuman, mampu membahagiakan org lain... pahala free yang Allah berikan...indahnya hidup berkasih sayang kerana Allah.....

Sunday, November 11, 2012

Dhuha....

jangan lupa solat dhuha...sebelum kuar kerja atau carilah sikit masa berdating dengan Allah... hanya 2 rakaat...nyatakan cinta dan rindu kamu pada DIA YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG.....selangkah kamu mendekatiNya...beribu2 langkah DIA menghampiri kamu.. kata cinta....so, mesti selalu nak jumpa...selalu rindu...sayangggggggggg...sangat2...

“Ya Allah bahawasanya waktu dhuha itu waktu dhuhamu, kecantikan itu ialah kecantikanmu, keindahan itu keindahanmu, kekuatan itu kekuatanmu, kekuasaan itu kekuasaanmu dan perlindungan itu perlindunganmu “. ” Ya Allah jika rezekiku masih di atas langit, turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika haram sucikanlah. Jika masih jauh dekatkanlah. Berkat waktu dhuha, keagungan, keindahan, kekuatan dan kekuasaanmu, limpahkanlah kepada kami segala yang telah engkau limpahkan kepada hamba-hambamu yang soleh”



H/A : selamat pagi...awali pagi kamu dengan sujud penuh kesyukuran, kerana DIA kamu masih bernafas di bumi sementara ini utk menikmati nikmat kehidupan....betulkan niat, ikhlaskan diri, mulakan langkah kehidupan mu dengan niat yang betul....bersihkan niatmu, lakukan sesuatu hanya kerana Allah Taala....insyaallah...kebahagiaan dan perjalanan kehidupanmu akan lebih indah...seindah sang suria pagi......wallahu'alam

Friday, November 9, 2012

jadilah hamba Allah yang bersyukur

"Dan kalaulah Allah memewahkan rezeki bagi setiap hambaNya, nescaya mereka akan melampaui batas di bumi (dengan perbuatan-perbuatan liar durjana); akan tetapi Allah menurunkan (rezekiNya itu) menurut kadar yang tertentu sebagaimana yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Ia Mengetahui dengan mendalam akan segala keadaan hambaNya, lagi Melihat dengan nyata."
(Asy-Syuura 42:27)




H/A : jadilah hamba Allah yang sentiasa bersyukur kerana nikmat bahagia itu ada dalam rasa syukur atas apa yang kita miliki......wallahu'alam

Wednesday, November 7, 2012

jatuh cinta

aku mencintaimu kerana agama yang ada pada diri mu....jika hilang agama itu, maka hilanglah cintaku... jagalah agamamu....dan cintailah daku kerana Allah serta bantu dan bimbinglah daku untuk lebih mengenal cintai Allah dengan mendalam......







H/A : ku serahkan jodohku padaMu Ya Allah...kerana Engkau Maha Mengetahui apa yang terbaik di antara yang terbaik buat diriku.....titipkan daku peneman hidup yg dapat memimpinku menuju cahaya dan cintaMu Ya Allah.....yg dapat menemaniku dunia dan akhirat...menemani perjalanan mencari redha dan cintaMu..... ameen....



Tuesday, November 6, 2012

amina homemade chocolate

assalamualaikum.... jom kita belajar buat coklat... macam bisnes coklat saya "amina homemade chocolate"... very simple...comel, sedap dan halal sebab kita tahu produk / brand apa yang kita guna.

bahan-bahannya....
  • dark chocholate (brand berlys x manis sgt...sedap)
  • white chocolate (brand berlys)
  • pewarna (oil base)
  • biskut oreo
caranya:
  • didihkan air dalam periuk...
  • coklat di potong kecik-kecik supaya senang nak cair nanti. (tapi ingat..elakkan terkena air dan lembapan..sbb coklat sgt sensitif)
  • dah potong masuk dlm bekas ( kalau saya, guna stainless steel sbb dia blh tahan panas)
  • letakkan bekas berisi coklat atas air yg mendidih tadi (pastikan air di tutup ok)
  • jangan sampai air didih tadi termasuk dlm bekas coklat...wap air pun jgn smp msk dlm bekas coklat...so cadangan saya...pastikan bekas isi coklat lagi besar dari bekas air mendidih tadi)
  • dah cair..masukkan dlam piping beg (nak elak comot masa tuang dlm mould)
  • utk coklat putih..lepas dah cair...bahagikan ikut warna kesukaan yang kamu nak.... mskkan dlm piping beg
  • then pastikan mould / acuan coklat bersih.... pilih corak mould kamu... teknik nak masukan coklat dlm mould....kita nak belajar coklat oreo ni... (inti dlm coklat adalah biskut oreo)..
            - isi coklat putih yg kamu warnakan dlm acuan .. (cth acuan bunga, kamu mskan coklat   
               putih berwarna tadi ikut warna kamu suka....just sekadar isi ruangan kelopak bunga je...   
               mcm gambar kat bwh....then ketuk mould supaya coklat tu betul2 msk dlm acuan....
           - then mskan coklat hitam (dark) separuh mould....
           - masukan oreo yg dah buang krim
           - then tutup keseluruhan mould tadi dgn lapisan dark chocolate
           - ketul perlahan2 supaya coklat mampat dlm mould
           - msk dlm peti ais...(jgn yg beku lak)
           - biarkan jap...kalau nak tahu dah ok ke x..tgk lapisan bawah mould...agak2 dah tercerai dari
              acuan....(coklat dah x melekat di mould)...blh kuarkan..masuk dlm bekas kedap udara utk 
              teknik anti peluh....kalau x coklat anda x smooth...x comel....ada peluh....( biarkan dlm 5
              minit...coklat akan betul2 kering tanpa ada wap atasnya
          - then anda blh pilih...nak hias mcmana coklat tu...dah siap sebetulnya...ni hanya utk teknik
              pembungkusan....atas kreativiti anda.....

senang je.....


brand BERYL's - dark compound

white compound... beza dengan milk ok sbb mild warna hitam.. yang ni coklat putih.. manis sikit

potong kecik-kecik supaya senang nak cair nanti

air mendidih...dah didih..tutup api ok... ni utk teknik double boiling...

teknik double boiling... letakkan bekas berisi coklat atas lapisan air yg mendidih tadi..
pastikan bekas coklat LAGI BESAR dari bekas air didih

coklat yg dah cair, masuk dalam piping beg.. senang nak picit nanti

ni teknik mewarna.. masukkan warna dlm mould.. ikut suka hati anda
jangan lupa ketuk utk padatkan ia masuk betul2 dlm mould

oreo yang di buang krim.. nanti manis sgt.. x cedap

dah kuar dari peti..tanggalkan ..masuk dalam bekas kedap udara.. untuk teknik elak perpeluhan

dah siap.. masuk je dalam bekas yang anda suka... kreativiti sendiri

taraaaa... coklat oreo utk hadiah perpisahan BPFK

coklat oreo

taraaa...


ada di amina homemade chocolate


comel dan cedap...


selamat mencuba....sangat senang... kalau nak tempah blh ar jenguk2 blog saya.. www.aminacoklat.blogspot.com

H/A: buat dari hati....insyaallah...pasti sedap...jangan lupa tambah perencah rahsia...kalimah bismillah

Sunday, November 4, 2012

KEIKHLASAN ... LETAKNYA DI HATI

walau apapun masalah, dugaan, cubaan...jangan cepat mengeluh....kerja makin banyak, tanggungjawab makin berat, masalah luaran melengkapkan kepayahan dan bebanan....namun..... jangan jadikan ia alasan...kerana tanggungjawab itu amanah....kerja itu amanah...gaji yang di terima itu ganjaran / upah daripada kerja yang kita lakukan...dengan penuh amanah + tanggungjawab dan penuh dedikasi.....maka.....lakukan ia dengan niat yg IKHLAS...terima kepayahan dengan keIKHLASan...letakkan rasa IKLHAS itu di hatimu....insyaallah...segala kepayahan, bebanan, kesibukan....Allah akan permudahkan kerana kita menerimanya seikhlas hati...melakukannya hanya DEMI ALLAH ........



“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan ,” Kami telah beriman, dan mereka tidak diuji? Dan sungguh Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka , maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar , dan Dia mengetahui orang-orang yang berdusta.” [Surah al-Ankabut , ayat 2-3].



"Lalu Allah memberikan pahala kepada mereka disebabkan pengakuan iman yang ikhlas yang telah mereka ucapkan, (iaitu mereka dibalas dengan) Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; mereka pula tetap kekal di dalamnya. Dan yang demikian itu, adalah balasan orang-orang yang berusaha berbuat kebaikan. ( Surah Al-Maiidah, ayat 85)



H/A : keikhlasan...letakkan di hati....lakukan sesuatu dengan penuh keikhlasan...jangan merungut kepenatan..kepayahan...tetapkan imanmu....lakukan kerana cintamu pada DIA YANG KUASA.. insyaallah, DIA MAHA MENGETAHUI...maka DIA akan permudahkan urusan mu.....berbaik sangkalah dengan DIA kerana DIA MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG....

Thursday, November 1, 2012

manusia sentiasa alpa

Ya Allah...kenapa manusia mudah takbur dan sombong hanya kerana sikit kelebihan? tahukah dia bahawa Allah itu Maha Kuasa...tiada yang kekal apa jua di bumi yang sementara ini....


Bersabda Rasulullah saw kepada sahabatnya, Abu Dzar :
“Takbur itu meninggalkan kebenaran dan engkau mengambil selain kebenaran. Engkau melihat orang lain dengan pandangan bahawa kehormatannya tidak sama dengan kehormatanmu, darahnya tidak sama dengan darahmu”.
  
Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang membesarkan dirinya (takbur)(16:23)

Diriwayatkan : Nabi Musa a.s telah bertanya kepada Allah, “Hai, Tuhanku. Siapakah di antara makhluk-Mu yang paling Engkau murkai?”. Allah Taala berfirman, mafhumnya: Orang takbur hatinya, kasar lidahnya, terkelip-kelip matanya, bakhil tangannya dan jahat perangainya”.

H/A : doakanlah dia...semoga hidayah Allah akan menyuluh dia ke jln yang benar...moga di lembutkan hatinya agar erti persaudaraan, kasih sayang, wasatiah dan syukur membaluti hati dan jiwanya....ameen.

Wednesday, October 31, 2012

put your trust in Allah

kita seringkali mengeluh akan sesuatu yg terjadi pada kehidupan kita...walhal.. kita tahu..tiap yang berlaku pasti ada sebab musabab di sebalik peristiwa itu... susahnya nak jadi hamba yang ikhlas dan redha dengan tiap ujian kepahitan dan penderitaan...tapi kita sering lupa bersyukur bila terima ganjaran kebahagian dan kegembiraan...itulah manusia yg sentiasa lupa dan alpa...





always put your trust in Allah...berbaik sangkalah dengan perancangan Allah...kerana DIA MAHA MENGETAHUI  apa yg terbaik di antara yang terbaik buat kita hamba yang lemah....
wallahu'alam....


p/s utk hati : kuatkan iman mu...bertabahlah...Allah sentiasa bersamamu....bersihkan dirimu dan lapangkan dirimu wahai hati...sesungguhnya ALLAH ITU MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG.....

Tuesday, October 9, 2012

CINTA....MY OPINION...

Cinta….apakah makna sebenar di sebalik kalimah ini….adakah setiap insan yang bernyawa akan memahami akan maksud di sebalik perkataan ini? lain orang, lain pengertian, lain pula cara dan gayanya bagi menggambarkan apakah makna perkataan ini dalam diri mereka….
 
Cinta. Apakah itu? Sejenis penyakit atau sindrom yang akan melanda setiap manusia? Cinta itu ibarat cahaya yang dipancarkan ke hati nurani manusia. Ianya sejenis rasa yang lahir dari lubuk hati yang tulus….ianya merupakan anugerah dari Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang yang di pancarkan ke nurani hambanya agar terbinanya rasa kasih dan sayang antara satu sama lain dalam membina persaudaraan yang kukuh. Ianya mengajar manusia agar menyayangi antara satu sama lain dengan keikhlasan demi meraih cinta dan kasihNya.
 
Manusia ini dilahirkan dengan jiwa yang lemah lembut…sifat ingin berkasih dan di kasihi..kerana manusia ini tidak mampu hidup bersendirian di bumi yang terbentang luas ini. Sebagai manusia yang normal kita pasti mendambakan kasih sayang. Ingin bercinta dan di cintai. Bilamana kita mencintai seseorang, kita ingin selalu bersamanya, melindunginya, ingin melihat dia gembira dan bahagia walaupun kita tidak bahagia, sanggup berkongsi suka dan duka bersama, asalkan dia bahagia. Cinta memerlukan pengorbanan. Demi cintakan ilmu, kita sanggup korbankan masa seronok, masa senang, jua harta benda. Demi cintakan ibubapa…kita sanggup korbankan apa jua demi cinta dan redha mereka. Dan yang pasti demi cinta dan kasihkan Yang Esa dan kekasihNya.. kita sanggup hadapi segalanya demi meraih cinta dan perhatianNya.
 
Cinta. Banyak definisi dan aplikasinya. Cinta itu tidak hanya antara lelaki dan wanita sahaja. Cinta itu jua terbit antara ibubapa dan anak, kakak dan adik, antara sahabat, jiran tetangga. Jua pada ilmu yang melaut luas. Cinta itu juga terbit antara kita hamba yang kerdil pada Dia Yang Maha Agung lagi Maha Kuasa. Cinta itu seolah ikatan kuat terhadap sesuatu yang kita sukai dan sayangi. Tetapi bagaimana kita melahirkan dan mengungkapkan rasa cinta itu, tepuk dada tanya iman. Hanya kita tahu sejauh mana kita mencintai sesuatu itu. Kerana ianya lahir tanpa paksaan. Tapi cinta yang tulus ikhlas lahir dari hati yang murni tanpa mengharapkan apa jua balasan. Cinta yang sejati adalah cinta yang ikhlas yang tidak di lampirkan bersama sifat tamak untuk memilikinya kerana mengharapkan balasan atas rasa cinta itu. Bak kata, jika kita cintakan seseorang, cukup sekadar mencintainya setulus hati kerana cinta itu lahir dari hati yang ikhlas. Kita akan bahagia jika dia bahagia, walaupun kita tidak memilikinya. Ini kerana rasa cinta itu lahir secara ikhlas tanpa paksaan mahupun mengharapkan balasan.
 
Biasanya cinta kerap kali di kaitkan dengan perasaan yang lahir antara perempuan dan lelaki.  Sekuatmana pun kita berwaspada atau menidakkan, kita tetap akan dilanda 'satu perasaan' yang sememangnya  fitrah, satu anugerah Allah yg tak ternilai harganya. Tapi berhati-hati, jangan sulami ia dengan mata nafsu yang mana akan merosakkan keseluruhan rasa dan nikmat cinta yang manis itu.
 
Terlalu banyak cara untuk meraih cintaNya.. Andai kita diuji dengan mehnah hidup ini, bulatkan pergantungan dengan Allah sepenuhnya.Bukankah kita akan diuji jika kita mengaku kita beriman? Bermunajat di sepertiga malam, mengadu, merintih,meluahkan segala isi hati ...Ya Allah manisnya bercinta denganMu. Cemburu rasanya dengan Rabi'atul Adawiyah yang mendambakan cinta seluruh hidupnya hanya dengan Allah.

Dan percayalah sahabat, bila cinta sudah tersimpul erat dgn Yang Satu,cinta manusia dengan sendiri nya melamar kita...Telah Allah tentukan kita ini sejak azali, usah risau, usah gelisah...Jika berdetik mencintai seseorang jangan luahkan pada sesiapa, serahlah pada Allah jika kita cintakannya kerana kelebihannya kembalikan segalanya pada Allah, Allah yang menciptakannya.  Segala puji bagi Allah..Subhanallah
 
Setiap manusia ada sifat cinta di dalam dirinya.Sifat ini adalah fitrah semulajadi yang di berikan oleh Allah kepada hamba atau makhluknya. Cinta seorang yang beriman adalah kerana Allah bukan kerana perkara yang lain. Cinta kita  mestilah tidak bercanggah dengan syariat islam. Cinta orang yang beriman adalah,pertamanya adalah cinta mereka kepada Allah,keduanya cinta mereka kepada Rasul,ketiganya cinta mereka kepada manusia dan terakhirnya cinta mereka kepada harta benda.

 wallahu'alam...


*TERJUMPA ARTIKEL INI DLM INBOX MAIL...MENJAWAB SOALAN SESEORANG MENGENAI DEFINISI CINTA MENGIKUT PENDAPAT DIRIKU.....ORG YANG BERKENAAN,,,,,HANYA KAMU JE YG TAHU,....

Sunday, October 7, 2012

BIJI NANGKA CIK CT

assalamualaikum....
jom kita buat kuih biji nangka....kat kelate lebih di kenali kuih butir nangka....ianya xde kena mengena dengan buah nangka.....tp bentuknya yg bujur macam biji nangka kot....
biasa org buat guna warna hijau...tp hidup ni ceriakanlah dengan warna warni....nampak cantik...tu belum makan....kalau dah makan....dua kali markah.....hahahhaha.....ok, resepinya.....
  • 1 paket tepung beras pulut
  • air
  • gula
  • garam secubit
  • pewarna
  • santan kotak

cara membuatnya:
  • tepung beras pulut di bancuh dgn air secukupnya. masukkan secubit garam. 
  • gaul dan uli sehingga tepung beras pulut boleh bentuk doh bulat-bulat
  • bahagikan kepada beberapa bahagian doh dan letakkan pewarna yg kamu suka.
  • uli sehingga warna sekata
  • gentil doh tadi jadi bentuk bujur...jgn besar sangat...nanti tercekik
  • doh yg di gentil tadi masukkan dlm air yg mendidih.
  • bila doh tadi timbul dlm air mendidih..maksudnya dah cukup masak...toskan dan rendam dalam air sejuk seketika.
  • utk kuah : cairkan santan kotak dgn air...jgn cair sgt...masuk secubit garam dan gula secukup rasa (kalau nak letak sikit halbapun blh..utk buang angin dlm badan.. sbb tepung pulut ni berangin sikit..utk sesetengah org ar)
  • kalau rasa nak pekat, masukkan sikit tepung gandum...
  • bila kuah dah cukup manis..sebati....masukkan biji yg di rendam tadi....
  • biar didih jap...then hidangkan ler.....
  • sedap mkn time sejuk.....suam2 pun cedap gak.....


biji-biji yg di gentil masukkan dlm air panas yg mendidih

biji nangka yg timbul blh di tos dan di masukkan dlm air sejuk

masukan biji nangka dalam kuah santan

siap untuk di hidangkan

selamat mencuba.....sedap.....

Friday, October 5, 2012

kembara....hamba Allah

assalamualaikum.....
biasalah....tpt baru dan suasana baru..kelam kabut....so hari ni baru blh tulis apa yg terbuku...:-p

kembara hamba Allah ke bumi Kuala Berang....

dapat surat tak sampai seminggu, kena lapor diri di Kuala Berang. dengan notis pendek, permohonan berhenti kerja di taip...sebelum itu dah maklum pada ketua unit....alhamdulillah, dia menyokong penuh...ketua aku siap tolong carikan kerja lagi utk aku....kerja tetap yang boleh menjamin masa depan dan kerjaya aku.....alhamdulillah....berkat doa semua org....akhirnya tawaran sebagai pengajar aku peluk jua....kisah mengenai hikmah di sebalik apa yg berlaku sehingga aku mendapat tawaran aku ku ceritakan kemudian.....sesungguhnya rezeki itu rahsia Allah yang tiada siapa mampu fikirdan tebat.....

ok...lps dapat surat tawaran...terus cari Mr Goggle.....mudah.com ku taip...."rumah sewa kuala berang" ....Ya Allah....kebanyakkkannya homestay.....ku telefon rakan-rakan di area terengganu memohon bantuan mencari rumah......Kuala Berang, Hulu terengganu....memang tak terfikir akan di hantar ke sini.....gambaranku....kawasan hulu yang tiada kemudahan langsung.....dalam debaran ku serahkan urusan seterusnya pada DIA.....insyaallah....DIA sentiasa bersamaku.....itu saja keyakinan yg ku ada.....dalam mencari...doa tidak putus ku dambakan....alhamdulillah, di saat akhir, ada seorang staff di tempat kerjakuyang bernama Yuni sanggup berkongsi rumah....memang Allah permudahkan segalanya....Yuni sanggup kosongkan biliknya dan berpindah ke bilik rakannya semata-mata untuk diriku yang langsung dia tidak kenal.....(rumah kami mempunyai 3 bilik...termasuk diriku...kami menyewa berlima)....hanya Allah dapat membalas jasa kebaikan Yuni.

so pagi ahad...jam 7pagi...ku tinggalkan kunci rumah di Puchong pada kak ana....dengan langkah bismillah...ku melangkah memulakan kembara dengan penuh debaran....namun ku yakin dgn pilihan Allah....aku kuatkan semangat.....maka bermulalah perjalanan ku.....bandar KL ku tinggalkan.... menyusur ke Lebuhraya Pantai Timur...bersendirian.....hanya Allah bersama ku...

lebuhraya yang berkabus menemani perjalanan ku

lebuhraya pantai timur

memandu bersendirian....agak membosankan....tapi hati dan otak aku tidak habis berfikir....mampukah aku memikul tanggugjawab sebagai seorang guru.....dalam debaran, aku sematkan keyakinan.....Ya Allah...janganlah Engkau biarkan nasibku di tentukan oleh diriku sendiri walaupun sesaat.......bantulah aku yang lemah dan tidak berdaya ini......

Lebuhraya Pantai Timur...exit ke Ajil/WakafTapai/ Kuala Berang...


sampai exit persimpangan Ajil....jam menunjukkan 11 pagi.....menurut Yuni...dari exit Ajil...jalan terus sehingga jumpa traffic light...turn right.....terus lagi then akan jumpa KIST......
selepas turn right...signboard pertama ku lihat Jertih/ Kota Bharu ......satu laluan rupanya....
bayangan/ signboard KIST masih belum melintas di mataku.....ah...berhenti tanya orang ler...malu bertanya sesat jalan.....menurut pakcik yang ku temui di kedai makan....terus je then akan jumpa KIST sebelah kanan....bangunan atas bukit.....

memang betul...dari jalan besar sudah kelihatan bangunan KIST di atas bukit....Ya Allah....akhirnya..
ku masuk ke bangunan KIST mencari Yuni....kunci rumah.....first time jmp Yuni..comel je orangnya... sesuai dgn sifatnya yang membantuku.....lemah lembut.....mengikut peta Yuni...ku tuju ke rumah yang bakal aku duduki....sepanjang berkehidupan di Kuala Berang.....5 minit dari KIST....

rumah kediaman...3 bilik yang memuatkan kami berlima

bilik ku....besar....
usai memindahkan barang...ku terlelap.....penat rasanya.....
selepas solat zuhur...jalan-jalan cari makan....makanan di sini agak manis....dan barangan runcit agak terhad dan sikit mahal.....almaklum....1 jam dari bandar Terengganu.....
alhamdulillah....housemate aku semuanya sangat happy go lucky....sporting....seorang kelantan, 2 pahang dan seorang terengganu.....tapi kesemuanya berbahasa terengganu....hahahhaha....

ok...that's all utk permulaan kembara ku...minggu ini bermula kelas ku....perjalanan kerjaya sebagai pendidik.....moga Allah memudahkan perjuanganku....moga aku dpt berkongsi ilmu pengetahuan dgn anak didik ku.....moga aku di jauhkan sifat takbur, riak dan sombong......ameen.....


p/s: jaja....tunggu sambungan tau.....miss u

Tuesday, September 25, 2012

aku jatuh cinta....




Ya ALLAH, jika cinta ini akan berlabuh, maka labuhkanlah kepada insan yang melabuhkan seluruh hidupnya kepada-MU

"aku mencintaimu kerana agama yang ada pada dirimu...jika hilang agama itu, maka hilanglah cintaku ini.....moga Allah hadirkan dirimu dalam hidupku agar kamu akan mendidik dan mengajarku untuk lebih mencintai Allah...."

Friday, September 21, 2012

roti sandwich goreng

assalamualaikum... first time buat roti ni...bagi my bff rasa...em...lepas dah beberapa minggu, dia cakap, aku teringin nak makan roti goreng yg mu buat hari tu....dah nama bff.. so buat ler....tak ler istimewa..biasa je...mungkin sebab buat dengan kasih sayang (cewah), dah rencah rahsia....ucaplah bismillah sebelum mulakan kerja.... ok...jom cuba roti sandwich goreng...sedap minum dgn tea o atau kopi o petang2...

bahan-bahannya:





roti sandwich yang telah di 'lenyek' rata...hehehe..lagi cantik kalau buang tepi2 roti..


telur + bawang yang di goreng hancur...
telur yang di goreng tadi di campur dengan mayonis dan sos... yummy..









letak telur atas roti..

lipat 3 segi...ambik garfu..tekan2 kat tepi roti...

jadi ler macam ni....
celup roti dlm bancuhan tepung gandum (tepung + air masak -biar cair sikit)
abadikan ia dalam minyak panas...goreng ar sampai kuning2...jgn hangus lak
dah siap....ranggup time panas2....

   
selamat mencuba....jangan lupa...telur ayam tu di basuh dulu...makanan yang bersih suci dan halal beri kesan yang besar pada keperibadian seseorg...sbb ianya akan menjadi darah daging kita....diri kita sendiri.....jangan pandang rendah pada hal2 sebegini...wallahu'alam...

Friday, August 3, 2012

muhasabah diri..cermin diri sendiri

assalamualaikum....alhamdulillah, hari ni dah masuk malam ke 17 kita berpuasa.. kejap je dah setengah bulan Ramadhan meninggalkan kita....semak data diri...dah berapa surah habis baca Quran? agak2 blh khatam x at least sebelum habis Ramadhan ini... insyaallah, pastikan blh...usaha agar ia blh...sematkan dlm diri, berusaha...dan berusaha....lakukan kerana Allah Taala....insyaallah, semangat juang akan jadi lebih tinggi....trust me....jika kita lakukan sesuatu dgn lapang dada...istiqomah...dan demi cinta pd Allah...tiada istilah tak boleh...xde masa...letih...1001 alasan...tepuk dada tanya iman.....

em...kali ni bukan nak cakap pasal ni..tapi nak kongsi sesuatu yg terjadi pada org-org sekeliling...ada seorang pakcik ni datang mengadu perihal masalah dia dgn rakan sekerjanya. rakan sekerjanya kira junior lah...

"kenapa org2 muda sekarang suka berkira bila kena buat kerja lebih sikit?" aku senyum, masih mendengar sambil meneruskan kerja (waktu tu aku kena siapkan report untuk di hantar kepada bos-ASAP)...pakcik tu datang ke mejaku pada waktu yg tidak tepat.

"saya dulu lagi teruk masa mula2 masuk ke sini. semua benda kena buat sendiri. tambah lagi kelengkapan tidak secanggih macam sekarang"

pakcik tu masih meneruskan luahan hatinya....aku masih mengangguk sambil tersenyum...respon pada luahan hati seseorang yang dalam kesedihan....cepat2 aku siapkan report kerana tugasan ku lebih utama sekarang....bos sedang tggu...send...alhamdulillah...dah siap di hantar...

terus ku berhenti menaip...betulkan kedudukan dan fokus pada pakcik yg sedang mencari seseorg utk meluahkan rasa yg terbuku di hatinya.
dia meneruskan cerita "saya dah lama kerja, hampir 20 tahun..dia baru kerja 5 tahun, nak pertikaikan kerja orang lain" aku masih mendengar...dan akhirnya aku bersuara.. respon pd isu pemasalahannya "bdk tu ada tegur etika kerja you ke?" masih dlm mencari point apa cerita di sebalik masalah ini.

"no..dia bukan pertikaikan etika kerja saya...tapi dia complain...kenapa unit kita macam xde buat apa2...banyak relax dari buat kerja...." aku masih confuse...
"macamana dia blh complain? dia pernah datang kerja kat unit ni ke? atau ada masalah lain ni?" aku masih mencari point

"entah ler...mcmlah dia tu kerja bagus sangat" makin meninggi suara pakcik tu.. aku rasa hanya ada salah faham dan rasanya tidak perlu di panjangkan isu ini...

"biarlah...janji kita tahu apa yg kita buat...just do your work...buat kerja dgn baik...biarkan org mcm tu...jangan ambik pusing sgt...biasalah...manusia ni mmg selalu tidak puas dgn apa yg dia ada....." sekadar nak redakan keadaan kerana masih banyak kerja yg perlu aku siapkan. dalam hati masih tertanya2...kalaulah bdk tu dtg ke unit kami...tgk kerja kami yg bertimbun...dgn pelbagai masalah yg nak di settlekan..mst dia tarik balik kata-kata tu....masalah tu aku biarkan tanpa hujah panjang lebar....skrg waktu kerja...tepikan hal peribadi...kerja itu amanah... cukuplah Allah yg menilai tahap keikhlasan dan kesungguhan kita dlm menjalankan amanah dan tanggungjawab terhadap kerja yang di amanahkan ini. kalau dah sampai tahap melampau baru kita ambik next step.....

kenapalah orang suka menghukum tanpa menyelidik...membuat kesimpulan tanpa mengkaji.
manusia juga suka menlihat kejatuhan org lain...tidak boleh melihat kesenangan org lain....kadangkala, kita perlu belajar muhasabah diri sbelum cuba menilai org lain.

dalam kerja yg di amanahkan...lakukan dgn penuh etika...tak perlulah mempertikaikan kerja org lain...cuba semak diri...kita dah bagus sangat ke sampai blh melihat kelemahan org lain? then, cuba jangan berkira sangat setakat kena kerja lebih sikit. bila kena buat kerja lebih sikit mulalah rasa x puas hati...rasa di buli...walhal masa xde kerja...dok bersembang...lepak2..kenapa x pulak kira waktu yg lapang tu. kerja itu amanah...tambah lagi kita di bayar gaji untuk itu. kalau nak kira keberkatan dlm gaji yg kita dapat bulan2 tu....cuba kira tiap minit yg kita habiskan dlm tempoh "bekerja" tu.....mst ada waktu kita berehat...sembang...main fb..search apa aje kat internet...mcm2 ler...tu macamana nak kira? so apa kata...kita extra kan sikit kerja kita...sekurangnya kita blh tampal waktu yg bocor tu....

bila kita amanah dlm kerja...buat kerja sungguh2...suka membantu org lain...blh mengembirakan org lain...hidup kita akan jadi lebih tenang, bahagia...malah hidup kita akan lebih berkat walaupun kita tidak bergaji besar.....kenapa kita tak blh set dlm minda kita akan perihal ini....kenapa yea....

belajarlah erti keikhlasan dlm melakukan sesuatu..tambahan lagi dlm melakukan kerja yang kita di bayar gaji utk melakukannya....jangan melihat kekurangan dan kesalahan org lain...arahkan cermin pada diri sendiri..muhasabah diri..renung ia sedalamnya.. adakah kita sudah lakukan amanah yg di tanggungjawabkan sebaik mungkin? adakah kita sudah melakukan apa yg terrrrrrbaik pada pandangan Allah...adakah kita sudah menjadi yg sempurna? menjadi yg sempurna? em...mana mungkin ada manusia yg sempurna.. kita ini insan(pelupa) yg senantisa x lepas dari salah dan silap.....maka dgn itu jgnlah teruja mencari silap org lain...kerana kita sendiri tidak sempurna...tiada org ada kelebihan dan kelemahan....manusia hidup dgn saling ingat mengingati, saling melengkapi, berkasih sayang...barulah hidup kita akan aman dan bahagia...

belajarlah bertolak ansur...belajar erti bekerjasama...tidak selalunya kita senang, ada masa kita akan di uji dgn kesulitan...jadi beringatlah...mana tahu satu saat kita akan memerlukan pertolongan dari org lain...buat baik pasti akan di balas baik.. what you give you get back...wallahu'alam...



“Allah sengaja mempertemukan kita dengan orang yang salah sebelum mempertemukan kita dengan orang yang betul supaya kita bersyukur akan kurniaNYA dan belajar menghargai daripadanya..”


"Boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak.” (Al-Baqarah 216)

Thursday, July 26, 2012

selfish

assalamualaikum.....

em, kali ni nak cakap pasal manusia yg pentingkan diri sendiri...hanya fikir pasal dia aje... memang ar kita kena belajar sayang diri sendiri...i love myself....jangan pedulikan perasaan orang lain, lantak engkau ler....wah...dah bagus sgt ke? cool..........hehehhehe

ada je makhluk Allah yang punya perangai cam gini. bayangkan....suma benda dia buat, cakap, apa2 je lah...sumanya....sumanya....hanya fikir kepentingan dia je...org kat sekeliling dia....ada dia kisah? Ya Allah...ampunkanlah golongan yang macam ni.. jauhkan lah aku dari sifat keji ini......

kita hidup dlm dunia yang sementara ini bukan seorang diri. kita hidup dengan pelbagai jenis ragam manusia....setiap org ada fungsi mereka. kita di anjurkan utk hidup berkasih sayang antara satu sama lain...belajar bertolak ansur,belajar memaafkan, belajar erti memberi, belajar erti bersederhana.....mcm-mcm benda kita boleh dan kena belajar...barulah kita blh hidup aman, bahagia dan berkat dlm dunia ini.

ada golongan yg penting diri ni, asyik nampak salah orang lain, sebab dia nak lindung salah dan silap dia. dia asyik nampak kepentingan dia je...seolah dia punya segalanya...walhal, tanpa bantuan orang lain sekeliling dia, mana mampu dia punya segalanya. manusia ini saling memerlukan antara satu sama lain. tapi, manusia yang penting diri sendiri ni, satu je yg dia fikir, apa faedah dan kepentingan dia dapat daripada sesuatu perkara yg dia lakukan. dia tidak akan mengambil peduli perihal org lain, perasaan org lain, kesakitan dan kesensaraan org lain akibat daripada tindak tanduk perbuatan dia. apa yang dia tahu, "aku hidup bahagia dgn cara aku..". wah, keras nya hati mereka ini. tak kan langsung takde sikit rasa kasih sayang, belas kasihan, keikhlasan dlm diri mereka? katne agaknya mereka tinggalkan rasa itu. apa pasal mereka ada penyakit ini?

manusia bila tidak tahu erti syukur, tidak tahu erti kasih sayang, tidak tahu erti hidup bermasyarakat.....suma lah dia tidak tahu...sbb apa yg dia tahu, diri dia hidup senang lenang walaupun atas keperitan org lain......

kadangkala org berpenyakit penting diri ini, tiada sekumit pun rasa bersalah dlm diri mereka bila buat org lain menderita di atas kebahagiaan dia.




"Ya Allah, jauhkan lah aku dari penyakit hasad dengki, mementingkan diri sendiri ini. jadikanlah aku hambaMu yg dapat membahagiakan org lain, jadikanlah aku seorang yang pengasih, penyayang. Jauhkan aku dari sifat2 terkeji yg blh mengundang kemurkaanMu Ya Allah.....berikan aku hidayahMU, tunjukan aku jln yg benar, jauhkan aku drai kesesatan. setelah Engkau berikan aku hidayahMu, jgnlah Engkau mendolak balikkan hatiku ini Ya Allah.....berikan aku kekuatan utk menghadapi ujian dan dugaan hidup di dunia yg penuh fana ini......amin..."

Friday, June 8, 2012

welcome back

assalamualaikum.... wah..lamanya x tgk blog hamba Allah ni...welcome back....welcome back asmah.....wah, ramainya yg ucap "welcome back" for me....yes...i'm here....BPFK...cuma department and enviroment yg baru....monograf, totally diffrent dgn MT.. no sildenafil, antihistamine, steroid....kat sini belajar ttg ash, insoluble ash...purity test...dan yg terkezut lagi ttg pokok2...tongkat ali, kacip fatimah, tu kira ok tapi kalau bab nama saintifik pokok2 ni...haru biru.... apapun...i'm happy sbb kembali menghidu bau lab...sibuk dgn analisis..i'm happy.... tp bisnes tetap bisnes.....angkut suma peralatan coklat, kek...alhamdulillah...tempahan still on.....insyaallah harap makin bertambah...... kita x blh jadi org lain tp kita blh jadi org yang lebih baik.....insyaallah....i try my best to be good chemist... dan org yg blh memberi manfaat pd org lain...... :-)

Tuesday, April 10, 2012

perjalanan

perjalanan? em...apa nak tulis dgn tajuk ni...itu je yg terlintas kat dlm kotak fikiran kita...heehhehe.....
perjalanan pulang ke kg halaman? em...dah hampir 2 minggu kat kg....tp masalah tetap x settle....entah ler....masalah org lain tapi kita yg terpaksa campur tangan....
sebulan dok berehat kat kg...mana nak dapat cuti sebulan ni...hahhahahhahaha....

perjalanan seterusnya....insyaallah...jika di izinkan Allah...berhijrah ke pj semula. x sabarnya...bau chemical...memeras otak membaca journal...dok menghadap instrument.. wah...mst seronok kan...cabaran yg membuatkan ianya seronok dan kepuasan bila dapat membantu menyelesaikan sst masalah yg dpt di guna pakai oleh semua org.....x sabarnya.

em....soalan bila lama2 berada di kg....wah...yg ni bila nak kawin...asyik belajar, keje....x nak kawin ke? em...lama2 cuti, ada apa2 ke ni? bila nak mkn ns minyak.... adoiiiii...soalan cepu emas yang sebolehnya kita nak elak....so jawapan selamat... bukan x mau kawin...tp lum jmp...apa kata pakcik/makcik tolong carikan.....tu ler jawapan utk setiap org yg bertanya ....ramai lak tu yg bertanya....almaklum ler.. adik kawin dulu...kakaknya lum....em.....

mata dah ngantuk ler...seharian dok sibuk kat restoran abah....ptg tlg ma belanja brg dapur...mata mintak rehat jap....ok ar...nti kita sambung citer ek....

Sunday, February 26, 2012

seri muka cik siti

aktiviti hujung minggu....ada org terrrrringin nak mkn seri muka pulut ni...so msk dapur, beras pulut ada, santan kotak ada, telur ada, tepung ubi ada, gandum ada...so apa lagi.....cuma satu je..kita kalau buat kuih atau masak jarang ikut sukatan kecuali resepi tu di copy dari mana2 sumber...memang kita ikut sebijik....takut x jadi, tp untuk kuih ni....main agak2.....layannnn

bahan:
ni untuk bahagian atasnya

- 300 ml santan
- 3 biji telur
- daun pandan
- 8 sudu gula pasir * ikut suka tahap kemanisan anda mau...
- 4 camca teh tepung ubi kayu @ tepung jagung leh gak kalau xde
- 2 camca besar + 1 camca kecik gandum * lebih nanti keras
- pewarna

ni untuk bawahnua

- beras pulut
- santan
- garam

cara-caranya....

pulut tu kalau blh rendam semalaman ke..sbb nti cepat masak. dah tos, kukus pulut ni bersama santan cair + garam sikit. pastikan santan ni mampu tenggelamkan pulut tadi.

*kita terus kukus dlm loyang yang di alas dengan plastik.

kukus ar smp pulut ni masak....so leh sediakan bahan atasnya lak

campurkan telur, santan, air daun pandan / pewarna, gula, tepung ubi, gandum dlm mixture atau blender...janji putar semua bahan ni smp hancur dan sebati. masa ni leh ar rasa manis x...kalau kurang manis leh tambah gula.

ok...bila pulut dah masak...kuarkan dari kukusan (masih dlm loyang)...tekan dan mampatkan pulut smp betul2 padat....jgn ada ruang pun (tekan pakai plastik supaya betul2 mampat). Then masukkan bahagian atas yg di blender tu atas pulut td... kukus ar lebih kurang 45 minit guna api slow....nak tahu masak ke x, cucuk guna lidi....


ni bahan yg nak di blender


tarra...ni le lapisan ijau nanti


baru kuar kukusan...dia lembik sbb panas...nanti dah sejuk baru potong...



nilah hasilnya...anak2 sedara memang suka makan....

selamat mencuba.....