Saturday, December 17, 2011

my princess kawen



alhamdulillah....akhirnya my beautiful girl kawen....3/12/2011
barakallah....moga ikatan antara kalian berdua di rahmati dan di redhai Allah sentiasa......insyaallah...moga cinta kalian...cinta sampai syurga....

Thursday, November 17, 2011

si hazel jatuh longkang

huhuhuhu...hazel jatuh longkang.....alkisahnya....

x smp 3 bulan pakai hazel ni...dah calar dan paling teruk jatuh dalam longkang....
1st time jatuh masa tengah jawab phone call...blh je hazel ni melurut je antara bahu dgn telinga. dah calar.....rasa bersalah sgt2 kat hazel ni.....

kali kedua....bukan main lagi jaga hazel ...tp dah nak jadi....masa nak langkah longkang, blh lak si hazel ni terlepas dari tangan yg x kuat ni....ting....terus tercempak dlm longkang yg berisi air hujan.....bukan setakat masuk dlm....habis terkeluar bateri dr dalam....memory card dah masuk air.....adoi....satu kerja kena keringkan bateri dan card kat dlm tu......biol jap hazel di buatnya.....

dah kering, esoknya leh guna cam biasa.....alhamdulillah..............................

tapi...slps seminggu....konon nak transfer gambar dr hazel ke laptop.....suma hilang....termasuk gambar jualan coklat utk rujukan pelanggan.....ralat sgt2.....

huhuhuuhu......xpelah...lain kali hati2....tp benda nak jadi tetap akan jadi kalau itu dah di tentukan......bukan rezeki kot....kena ambik gambar lagi sekali utk rujukan pelanggan coklat amina homemade ar.......

hazel....maafkan daku kerana tidak mampu menjagamu sebaiknya......huhuhuuhuu...





inilah hazel ku......

Thursday, November 3, 2011

santai bersama che ot

adawiyah a.k.a che ot.....adoi...banyakkan bersabar...tp dlm loyar buruk tu....budak ni comel sgt. blk dari kantin mst nak cium che ot....lps tu bila ibu dia ckp, nape adik bau busuk? em..sbb mak jang cium.... :-)

anak2 ibu bapa yg corakkan....dlm proses nak membesar...persekitaran memainkan peranan. cam che ot ni....sbb hari2 asyik lepak dgn geng makcik2....kekadang ayat dia memang sebijik mcm makcik....membebel....kekadang dia leh panggil seorg makcik dgn nama je...ni sbb dia dgr mak enon panggil nama je.....adoiiiii.....

tp dlm dok asyik loyar buruk....kalau salah sebut perkataan yg x sepatutnya...mmg siap ar dia. mula2 bg amaran jgn sebut perkataan yg x elok @ x sesuai yg bdk kecik...kalau buat jugak... mmg kena cubit mulut tu dgn mj......bukan mendera, tp nak dia ingat....jgn sebut, nti kena cubit. budak, mana paham / tahu apa yg dia sebut.....main sebut je.....

ok si comel....mj letak picture kamu dgn si pinky......mata che ot yg x tahan tu....bulat....kalau org kilang selalu ckp....budak mata besar....hahahhahaha.....cam mj....

dgn si pinky...basikal yg dia baru pandai kayuh....hahahhahahah

gaya terbaru che ot bila nak ambik gambar......



dengki dgn kasut mj.....

Saturday, October 29, 2011

CUKUPLAH AKU MENCINTAI DALAM DIAM

cukuplah aku mencintai dalam diam....

(copy paste dari blog http://diarihati.com)


Kalau kita sukakan seseorang,
jangan beritahu si dia.
Nanti Allah kurangkan rasa cinta padanya
Tapi luahkan pada Allah,
beritahulah Allah.
Allah Maha mengetahui siapa jodoh kita ..
Cintai Dia Dalam Diam,
Dari Kejauhan Dengan Kesederhanaan & Keikhlasan
Jika benar cinta itu kerana ALLAH maka biarkanlah ia mengalir mengikut aliran ALLAH kerana hakikatnya ia berhulu dari ALLAH maka ia pun berhilir hanya kepada ALLAH!

“Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat kebesaran ALLAH.”
(Adz Dzariyat : 49)
Tetapi jika kelemahan masih nyata dipelupuk mata maka bersabarlah, berdoalah & berpuasalah
“Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji.
Dan suatu jalan yang buruk.”
(Al Israa’ : 32 )
Ketika kau mendambakan sebuah cinta sejati yang tak kunjung datang,
Allah SWT mempunyai Cinta dan Kasih yang lebih besar dari segalanya & Dia telah menciptakan sseorang yang akan menjadi pasangan hidupmu kelak.

Ketika kau merasa bahawa kau mencintai seseorang,
namun kau tahu cintamu tak terbalas
Allah SWT tahu apa yang ada di depanmu & Dia sedang mempersiapkan segala yang terbaik untukmu


Cukup cintai dalam diam
bukan kerana membenci hadirnya
tetapi menjaga kesuciannya
bukan kerana menghindari dunia
tetapi meraih syurga-NYA
bukan kerana lemah untuk menghadapinya
tetapi menguatkan jiwa dari godaan syaitan yang begitu halus dan menyelusup
Cukup cintai dari kejauhan
kerana hadirmu tiada kan mampu menjauhkan dari ujian
kerana hadirmu hanya akan menggoyahkan iman dan ketenangan
kerana mungkin membawa kelalaian hati-hati yang terjaga
Cukup cintai dengan kesederhanaan
Memupuknya hanya akan menambah penderitaan
menumbuhkan harapan hanya akan membumbui kebahagiaan para syaitan
Cintailah dengan keikhlasan
Kerana tentu kisah Fatimah dan Ali Bin Abi Talib diingini oleh hati
tetapi sanggupkah jika semua berakhir seperti sejarah cinta Salman Al Farisi..??
“.. boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu.
ALLAH mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”
(Al Baqarah : 216 )
Jangan memberi harapan pada yang belum pasti,
kelak ada insan yang bakal dilukai,
Jangan menaruh harapan pada yang belum tentu dimiliki,
nanti hati yang kecewa sendiri.

Sebaliknya,
gantunglah segenap pengharapanmu kepada Yang Maha Memberi,
nescaya dirimu tak sesekali dizalimi,
kerana Dia mendengar pengharapanmu setiap kali & Dia menunaikannya dgn cara-Nya yang tersendiri
Cukup cintai dalam diam dari kejauhan dengan kesederhaan & keikhlasan
Kerana tiada yang tahu rencana Tuhan
mungkin saja rasa ini ujian yang akan melapuk atau membeku dengan perlahan
Kerana hati ini begitu mudah untuk dibolak-balikkan
serahkan rasa itu pada Yang Memberi dan Memilikinya
biarkan DIA yang mengatur semuanya hingga keindahan itu datang pada waktunya.

“Barangsiapa yang menjaga kehormatan orang lain, pasti kehormatan dirinya akan terjaga.”
(Umar Bin Khattab ra)
If you really love her, you won’t touch her.
Not even the slightest bit.
You’ll protect her dignity and sacredness as a muslimah.
Just hold her in your heart for a few more years ..
then you can do it the halal way

“Sesiapa sahaja yang memberi kerana Allah, menolak kerana Allah, mencintai kerana Allah,membenci kerana Allah & menikah kerana Allah, maka bererti ia telah sempurna imannya.”
(HR. Al-Hakim)

P/S PDH : Sebelum tiba waktunya untuk kamu halal bersama si dia, tahanlah hatimu. Tahanlah perasaanmu. Jika perasaan itu tidak tertahan lagi, coretkan segala isi hatimu tentang cinta & rindu, tentang doa & harapanmu padanya dalam tulisan. Dan simpanlah warkah yang tidak beralamat itu sebaik mungkin.
Apabila tiba saatnya kamu disatukan, maka serahkanlah segala isi hatimu itu padanya. Dia pasti bahagia menerimanya, tetapi jika waktu itu belum tiba. Biarlah ia menjadi RAHSIA antara dirimu dan Sang Pencipta sahaja kerana kelak jika dia bukan milikmu, bakarlah coretan itu bersama hilangnya wajah si dia dari hatimu…


Thursday, October 20, 2011

dari sujud ke sujud






bagaimana ku jelaskan cinta karena itu tak dapat dijabarkan
sesuatu yang indah terlahir dari rasa
dan rasa itu karunia Ilahi (dari sujud ke sujud)

bagaimana ku jelaskan cinta bila malu selalu melandaku
semua rasa itu malu rasa bahagia
takut dan cemburu pun karunia Ilahi

dari sujud ke sujud sejuta doa ku lantun untuk cinta
dalam hati anak-anak manusia hablumminannas
dari sujud ke sujud ku tasbihkan hanya untuk cinta
Subhanallah cinta kita terus bertasbih

bagaimana ku jelaskan cinta karena itu tak dapat dijabarkan
sesuatu yang indah terlahir dari rasa
dan rasa itu karunia Ilahi

bagaimana ku jelaskan cinta bila malu selalu melandaku
semua rasa itu malu rasa bahagia
takut dan cemburu pun karunia Ilahi

dari sujud ke sujud sejuta doa ku lantun untuk cinta
dalam hati anak-anak manusia hablumminannas
dari sujud ke sujud ku tasbihkan hanya untuk cinta
Subhanallah cinta kita terus bertasbih

dari sujud ke sujud ku tasbihkan hanya untuk cinta
Subhanallah cinta kita terus bertasbih

Subhanallah, Subhanallah, Subhanallah
dari sujud ke sujud

Lirik Lagu Marshanda, Oki, Dude, Kholidi, Andi – Dari Sujud Ke Sujud (OST Dari Sujud Ke Sujud)

Wednesday, October 19, 2011

buat apam polkadot berinti kurma

assalamualaikum....wah..sejak sibuk dgn blog aminacoklat...lupa dgn blog syok sendiri ni... smlm terlebih rajin nak turun dapur. asyik buat coklat je...jgnkan mj bosan...che ot pun dah bosan tgk mj asyik buat coklat...so, sementara xde tempahan ni, baik buat apam polkadot utk foto promosi kat blog amina dan fb amina homemade.....plan mmg nak bagi semua org rasa...geng kantin sekolah dan kilang...so, buat banyak sikit....warna ikut mood...kuning yg sentiasa membangkit seri , ganding dgn pink yg sweet....jeng..jeng...nampak cool gak ler....hehehhee...(perasan deh)

resepi ni dari jojo tp suka ubah sendiri...sebelum ni malas nak buat dot..dot..just plain tanpa inti dalam loyang besar (macam kek), hiasi dgn ceri....wah...ada yg berkenan dan tempah.

tp smlm mmg sesi pengambaran utk serius tempahan....alhamdulillah...x smp sehari di upload dkt fb....ada sambutan rupanya......moga Allah sentiasa pelihara aku agar ikhlas dlm berurus niaga...jgn kedekut, menipu dan sentiasa bermurah hati.....amin

smlm ada inti kurma je kat dlm kotak stok...so apam polkadot berinti kurma...sedap gak... che ot dgn wahida plg suka...mgk sbb warna dan dot yg comel plus apam yg gebu.....

ok...kat bwh ni ada step dari mewarna , kukus smp siap....layan je.......hehehhe


proses mewarna....ikut mood....hahahhaa

msk dlm piping bag, senang nak picit...x ler comot...

msk dlm acuan....yg ni dah di letak ini...


dah dotkan....kukus..


pengukus....jap je dlm 6 minit- 10 minit


ni baru kuar dr kukusan.....


corak smile atas permintaan wahida utk kwn2 dia

yg dah siap....comel dan sedap...



APAM POLKADOT BERINTI KURMA.....


sapa yg berminat leh tempah kat blog lg satu www.aminacoklat.blogspot.com atau fb cari je Amina Homemade...

Thursday, October 6, 2011

doa adalah senjata org mukmin




“Ya Allah, andai dia adalah jodohku, permudahkanlah jalannya dan tautkanlah hati-hati kami. Jika tidak, bantulah aku untuk redha dengan takdirMu dan kuatkan diriku menghadapi ujian dariMu ini. Kurniakanlah kekuatan yang tidak pernah Engkau kurniakan, dan bantulah aku melepasi ujian ini..Ya Allah, andai dia bukan jodohku, maafkan aku kerana pernah menyimpan perasaan ini pada yang bukan yang sepatutnya, dan tukarlah hatiku dengan hati yang baru agar tiada lagi sisa perasaan itu untuknya. Hatiku ini biarlah hanya untuk suamiku, Ya Allah bantulah aku."

Friday, April 1, 2011

perjalanan kehidupan

lama sgt x jengah blog...so x tau nak mula dari mana...mcm ada 1001 cerita nak tulis. but i'm still here...bukit kepong, muar, johor. not bad duduk kat kg yg boleh di katakan jauh dari bandar...udara masih segar sbb mmg dalam kaw bukit....kat sini boleh terserempak dgn org asli...sbb kat hujung kg adalah kawasan perkampungan org asli...

kehidupan mcm biasa..cuma amat rindukan bau chemical dgn kesibukan....kat sini x banyak guna otak utk selesaikan masalah....hahhahahhaa...maksudnya bkn x de masalah.. cuma x serumit nak cari new method..nak troubleshooting anak tiri kat lab....rindu sgt2 dgn perkataan MAKMAL.....tp tetap bahagia di sini...boleh jmp ramai org ( tu yg x best sebetulnya...hahhaha).....jmp banyak ragam manusia......sampaikan satu tahap, aku di babitkan sama dlm pemasalahan org sekeliling....x suka...tp itulah kehidupan. tambahan di kg...banyak citer yg kecik di besarkan....cuma kena tahu bwk diri..... insyaallah...Allah always by my side....sabar dan jgn buat org x suka kita.....

kehilangan....bila kita x mampu pegang apa yg kita inginkan...bila hilang...baru rasa kehilangan...kita mahu tapi x pasti...dek kerana tiada keyakinan...kita kehilangan.....entahlah....yg pasti sbb bukan di tentukan buat kita, maka ia x mampu kita pegang walau sekuat mana kita usaha utk kemaskan pegangan tu...percaya dgn pilihan DIA.........

kadangkala kita x boleh menyatakan kebenaran walaupun kita ingin sangat nyatakan... kadangkala kita mengharapkan org faham apa yg kita inginkan...sbb kita x mampu nyatakan.....tp dek kerana tiada keyakinan....maka tiadalah jua kejayaan itu... ia berlalu pergi...tapi tiada rasa sedih atau kesal....pelik tapi benar...rasa kehilangan tapi tiada rasa terkilan atau sedih walau secalit pun.....mungkin sbb x btl2 atau x mendalam rasa keinginan tu...wallahu'alam.....yg pasti ku gembira atas keputusannya...dgn tanpa rasa sekumit kekesalan atau kehilangan...moga Allah limpahkan rahmat, keberkatan dan keredhaan buat mereka....moga Allah lindungi ikatan antara mereka dgn kasih sayang yg berpanjangan...dunia dan akhirat....amin...

kita yg masih mencari sesuatu....teruskan pencarian tanpa rasa putus asa...Allah telah tentukan yg terbaik di antara yg terbaik buat kita yg x pernah akan tahu apa yg bakal berlaku....percaya dan yakin dgn pilihanNYA....

Thursday, February 10, 2011

my 1st day di Bukit Kepong

alhamdulillah...setelah hampir 2 minggu berhenti kerja...akhirnya boleh mula mengembara sebagaimana tujuan asal....dek kerana banjir teruk di Pagoh..so laluan ke bukit kepong habis di tenggelami air banjir....

walaupun dah berhenti kerja...rasanya dah 2 kali aku datang biro....macam berat je nak lepaskan biro tu....tambah lagi bila ayu telefon cakap GCMS ada masalah...rasa x sedap hati....hahahahaha....azra pernah cakap " akak...lepaskan suma tu...jangan di fikirkan mesin2..." almaklum ler dah sebati dalam hidup....5 tahun bukan masa yg singkat walaupun x ler lama berbanding org yg dah pencen.....

akhirnya..khamis, 10 febuari 2011 aku memulakan pengembaraan dgn langkah bismillah, penuh keyakinan dan kepercayaan...Allah sentiasa bersamaku...janji aku berusaha dan bertawakal je....biar DIA tentukan arah hidup tujuku.....

sepanjang jalan meredah lebuhraya....dgn cuaca yg baik...alhamdulillah perjalanan lancar...macam biasa x lah laju sgt ku bawa DEBAB...tp x ler slow (ja..mu mst tau brp kelajuan ku kan)...hahahhahaha.....lebih kurang 1jam lebih ku sampai ke tol Pagoh...masuk je ke daerah muar- pagoh...bau dari luar tingkap kereta...semacam... bau agak busuk...bau kwasan yang teruk di tenggelami banjir.....kawasan Pagoh plg teruk...sbb boleh di lihat..banyak kedai masih di tutup...kawasan rumah penuh dgn barangan yang di jemur (mungkin operasi membersihkan rumah)...dan kereta2 masih di letak di bahu jalan....(yelah, kawasan halaman rumah masih becak dgn air dan tanah basah)......masuk je ke daerah yang berhampiran bukit kepong.....Ya Allah, penduduk kg membuat penempatan rumah dgn mendirikan khemah di dalam kawasan ladang kelapa sawit....sbb rumah mereka masih ada berbaki air bertakung.....kesiannya...dugaan Allah...moga Allah sentiasa melimpahi rahmat dan kesabaran buat mereka semua.....

hampir 2 jam perjalanan dari puchong...alhamdulillah, aku sampai ke bukit kepong.. rumah angah....akhirnya....

selesai solat zuhur...kemas barang2...lelap sekejap....penat gak memandu sorang2...
selepas asar aku melawat kantin, tempat aku bakal menghabiskan masaku dlm masa yg entah berapa lama....sempat membersihkan kantin....berkenalan dgn pekerja di situ..

yang paling tidak tercapai dek akal ku...pelanggan kantin di situ rata2 adalah warga asing yang x fasih berbahasa melayu...apatah lagi nak berbahasa kelantan....aloya..
bayangkan...aku tanya..."ya, nak apa? "....mamat nepal tu ckp..."chicken..." hahahha
bayangkan, rupanya dia mintak lauk ayam...kebetulan di situ hanya ada berbaki sambal tumis lala je....dia geleng kepala...x makan kot lala tu....

aku macam terkena kejutan buadaya....then datang lagi yg lain....mamat india kot.. dia nak mintak beli bahan mentah tp susahnya nak paham apa dia nak...
dia tunjuk cara giling cili...aku dah pening...angah pun pening...
"chili?" aku tny dia...dia geleng kepala
"curry?" pun dia geleng kepala
dia cakap..."masak" sambil tunjuk gaya giling rempah....
aku suruh dia cakap dlm bahasa inggeris...dia geleng kepala...
last..ada mamat nepal yg blh cakap melayu sikit2 bgtau...."dia mau itu...yang macam padi...".....serentak aku dgn kakak cakap...."oooo...jintan ke?" kami tunjuk jintan,
mamat tu angguk kepala......aku dah x tahan nak gelak....macam ayam dgn itik bercakap......

pagi esok x tahu ler macamana aku nak handle warga asing tu....aku rasa dok tahan gelak je kot....kalau susah sgt, kamu cakap bahasa kamu, aku cakap bahasa kelantan aku yg pekat ni.......aloya......

oklah...habis sudah untuk hari pertama....sebenarnya masih belum bermula....skrg stand by utk memulakan perniagaan coklat secara serius.....tggu segamat dah beroperasi utk cari bekalan coklat....pasaran awal...sek keb bukit kepong..... buat coklat lolipop utk budak sekolah....jual coklat kat mudah.com (berhasil...cuba ler)...buat pamplet utk di edarkan....insyaallah, moga Allah permudahkan.....

utk agenda pertama....agenda kedua...mencari si dia....(ni yg susah)...apapun, berserah jelah.....

oklah...no picture utk kali ni....mau tidur..penat seharian mengembara, mengemas umah dan kantin tadi......wassalam

*byekula...jaja...aku rindu kamu berdua.....sbb tu smp je kat bumi bukit kepong, kamu berdua yg aku sms.....huhuhuhu

Wednesday, February 2, 2011

selamat tinggal MT - episod akhir

wow...khamis, 28 january 2011 warga MT1,2,3 buat farewell party utk diriku...huhuhu.. sebetulnya plan diaorg nak surprise kan aku...tp dah bocor sbb pg tu pn mazli call bgtau tghari ni ada majlis perpisahan cuma dia x dpt hadir....so, dah x surprise... tapi dah rasa mcm ada sst sbb bawang, bye asyik sibuk ke hulu hilir...bye x mau tgk aku mcm sembunyikan sst...rupanya nak buat kejutan......oooo.....

ingatkan buat kat pantry mcm biasa buat...rupanya dekat lobi....mcm meraih sgt... tambah2 tgk Mr Lim, azra, wani dan aniza join sama.....ramainya yg sayang asmah... haha
malu je sbb suma tggu ketibaan asmah...then suma mata dan lensa kamera mencari asmah. kalah ct nurhaliza....tu je ayat aku sbb segan yg amat bila jadi tumpuan. masa cik wan bagi ucapan....dah x tentu arah sbb dah tahu lps tu my turn.......apa nak cakap ni...
mmg pendek je ucapan....."em, xpe..pisah jap je...johor bukan jauh sgt....mintak maaf semua...terima kasih semua......" then cik wan ckp...asmah pasti tu je nak ckp? huhuhu
x blh nak cakap...sebak takut nangis...then malu sbb suma tgk.....asmah kan pemalu. hehehhehe.....

mmg best...mcm bkn nak berpisah...mkn dgn happynya....dpt hadiah besar dari semua warga MT...dan plg best kad ucapan yg penuh makna...di tandatangani semua....huhuhu

then sesi bergambar...gelak2.....dalam happy sedih je......

x rasa sgt nak berpisah sbb masih ada 2 hari utk bersama....hari last 31/1/11...
pagi semua masih happy...aku sendiri masih sibuk membetulkan method sildenafil menggunakan gcms....alhamdulillah....setelah beberapa hari try n error...hari last, kuar semua peak....menjadi.....testing berjaya.....akhirnya ku tinggalkan sst yg bermakna......dah msk tengahari semua di jamu dgn nasi kerabu masakan ct asmah buat kali terakhir......sebagai kenangan.....lps kul 2....suma dah x mau layan aku... jaja siap pesan...jgn msk lab dia....hahahhaha....ku round suma lab utk bermaafan... dapat hadiah....dr kak ina, kak yatt, nik..... (pagi2 smp opis jmp syu...dia dah siap bg hadiah perpisahan...)....

msk MT aku agihkan sedikit hadiah kenangan dariku utk semua warga MT....smp je ke meja aku...penuh hadiah....dari bye, wani n the geng, jaja, kak ida, nani, maria, azra, cik wan, kak leha, dilla....banyaknya....ramai sayang aku....
plg x best sesi bersalaman, bermaafan....cik wan nangeh...asmah turut nangeh...x blh ckp apa2...kami ckp dr mata ke mata...tp sempat ucap..maaf, terima kasih...huhuu... suma pun sama....peluk je, x terucap dgn kata2....jaja, sayunya....mata dah berair... bye...susahnya nak ucap bye bye....akak sayang sgt kat kamu....azra, akak sayang kamu jugak......

selamat tinggal makmal tradisional...selamat tinggal suma analog.....kuar pintu pagar...jmp makcik guard jap....ucap selamat tinggal.......insyaallah, asmah akan datang lagi jmp kamu semua.........





Saturday, January 22, 2011

selamat tinggal MT2.....part 2

huhuhu...akhirnya surat pelepasan ku hantar jua...walaupun dgn hati yg berat dan berbelah bagi pada awalnya.....tp semangat nak hantar surat pelepasan tu membuak2 lps dengar pengumuman dalam majlis perhimpunan (bayangkan...seluruh kawasan mengetahuinya)
sakit jiwa makin membara....Ya Allah...sampai mcm tu sekali diperlakukan... kadangkala x pernah ke sejenak diaorg melihat sumbangan kami..kebolehan kami...tapi itulah adat dunia...yg berkuasa tetap berkuasa....yang bawah tetap di pijak.....

lepas hantar surat tu....alhamdulillah, lega sikit walaupun pilu....x sabar nak tggu minggu terakhir di situ......akan ku tinggalkan kisah suka dan duka ini..... yang paling susah...nak pujuk hati supaya belajar ikhlaskan apa jua yg berlaku...betul lah, senang je kalau bg nasihat kat org tp bila time diri sendiri....susahnya....

Rasulullah SAW bersabda: “Bersemangatlah untuk memperoleh apa yang bermanfaat bagi mu dan minta tolonglah kepada Allah dan janganlah lemah. Bila menimpa mu sesuatu (dari perkara yang tidak disukai) janganlah engkau berkata: “Seandainya aku melakukan ini nescaya akan begini dan begitu,” akan tetapi katakanlah: “Allah telah menetapkan dan apa yang Dia inginkan Dia akan lakukan,” karena sesungguhnya kalimat ‘seandainya’ itu membuka amalan syaitan.” (HR. Muslim)


ya..buang yang keruh ambik yg jernih....buang rasa kecewa, marah dan sedih itu wahai hamba Allah....yakin dgn ketentuaanNya.....

takut sebetulnya nak langkah ni...tapi selalu ingat....Allah is always by your side.
tawakal je...mungkin DIA ada perancangan yang lebih baik dari apa yg kita jangkakan. berbaik sangka dengan DIA.....ALLAH itu MAHA MENGETAHUI apa yg kita manusia x tahu.
(ayat memujuk hati yang terluka.....)

so...tggu jelah episod terakhir di minggu terakhir di MT.....jaja,bye,bawang, azra, cik wan, syu, aziah, ayu, wani.....juga warga MT...sedihnya nak berpisah......huhu

Friday, January 21, 2011

belajar buat coklat....

15hb january....alhamdulillah...akhirnya berjaya menghadirkan diri ke kelas membuat coklat.....2 kali kot tertangguh...begitulah, kita merancang, Allah merancang...tp perancangan DIA lebih tepat. Alhamdulillah, dgn izinNya...bersama byekula akhirnya berjaya mencari jalan ke puncak saujana kajang, mencari azura untuk menuntut ilmu dalam membuat coklat yg sedap dan cantik.......huhuhu..

first thing yg aku bayangkan...guna coklat utk masakan tu then campur dgn susu segar.. baru bentuk coklat...rumit.......

bila azura bagi je coklat compound (dark and white choc)..."oooo...senang je rupanya"
cairkan coklat then masukkan dlm acuan....tapi skill kena ada...tgk azura buat senang je..time aku lak...meleleh sana sini...cam buruk sikit....tangan keras sangat... hahaha

yg best part mewarnakan coklat, guna mould yg beraneka bentuk....tadaaaa....comel...
lagi best bila boleh bawak blk coklat tu...bagi kwn2 rasa.... "sedap ar" seronoknya rasa...puas hati....so..insyaallah...harapnya projek jualan coklat aku akan berjalan lancar......sapa2 nak order boleh ar.....kalau nak belajar...boleh cari azura sbb aku x pandai sangat nak ajar orang....kanak2 baru belajar....kalau nak cari azura, klik je alamat ni....dia pandai buat kek jugak....

http://munyatulmuna.blogspot.com/

so..kat sini ada gambar coklat hasil kerja ku dan byekula.....sweet.....hehehe





Friday, January 14, 2011

selamat tinggal MT2.....part 1

huuhuuhu...satu keputusan yang sukar...meninggalkan makmal tradisional yang dah hampir 5 tahun menjadi tempatku mencari rezeki..mencurahkan bakti, ilmu, bersahabat...then tahun 2011 akhirnya ku terpaksa tinggalkan semuanya. betullah kata orang..berpisah itu pasti bila adanya pertemuan....dan perpisahan itu amat memilukan......

hampir berminggu2 memikirkan keputusan ini....setelah yakin, ku khabarkan berita perpisahan ini pada teman2...walhal surat perletakkan jawatan telah lama ku taip... ya, ku taip surat perletakan jawatan setelah sedikit kecewa dgn keputusan, pentadbiran dan penerimaan segelintir orang terhadap "kami" yang sambilan di sini....pedih, pilu, marah...rasanya semangat ku turut hilang bila tahu cerita sebenar di sebalik semua ini. menunggu sesuatu yang tidak pasti.....mungkin ada hikmah sebaliknya....kalau tiada masalah..tentu kita tidak akan memikirkan atau nampak peluang di sebalik masalah itu.....entahlah...walaupun aku sendiri tidak yakin....hanya keyakinan pada Allah ku sandarkan...ku yakin dan percaya pada pilihanNya.....moga DIA tidak membiarkan aku membuat keputusan sendiri walau hanya sesaat pun......

berat rasanya nak tinggalkan makmal kerana kerja penyelidikan amat sebati dlm diriku...aku amat menyayangi kerja ini walaupun aku sedar kadangkala kehadiran kami tidak di pandang...malahan pernah merasakan selalu di anak tirikan...di abaikan.. lantaklah...janji aku suka dgn kerja aku.....tapi kali ni...sudah sampai masanya diri ini mengundurkan diri......mungkin ini yang terbaik...insyaallah.....walau apapun...kenangan terindah di sini tak akan aku lupakan....

dah...nak citer bab lain ni....hahahhaha.....masa bagitau nak benti...bawang x percaya...sbb aku mentor yang selalu kenakan dia....tapi bila tunjuk surat benti terus bawang tak mau bercakap.....dah pujuk2 baru nak bercakap....( mengada tul bawang ni...tau ar u sedih xde cikgu yang suka marah2)...tapi x semua tahu ctkus yang suka kacau orang ni nak berhenti....huhuuu

nota2 telah kuserahkan pada mamat soleh...telah ku turunkan ilmu troubleshooting utk gcms...ftir....sikit psl rrlc....x sempat nak ajar suma...mamat tu pening nti plus kerja banyak nak siapkan....( harap2...sempat ajar suma ilmu membaiki mesin sebelum kuar.....arr...tolong jaga anak2 kesayangan akak kat lab tu....sebelum anak akak meragam....then u all x blh run sample....)

em...sekarang ni (minggu ni) hanya fokus pada sample yang perlu di siapkan as soon as possible...takut buat sekerat jalan...susah ler aziah dgn ayu nak sambung.. bila mesin meragam (minggu ni gcms je suka buat hal)....aku lebih senang bagi panduan pada mat soleh...then dia yang turun settle kan masalah mesin....huhuhu...mat, u can do it...akak sokong dari jauh....

ok...tu untuk minggu ni....then sempat snap bbrp pic utk kenangan...hehehhe....






sambungan..........

Sunday, January 9, 2011

Insyaallah

Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can`t see which way to go
Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side

Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way

Everytime you can make one more mistake
You feel you can`t repent
And that its way too late
Your`re so confused,wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame

Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way
Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way

Turn to Allah
He`s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
OOO Ya Allah
Guide my steps don`t let me go astray
You`re the only one that showed me the way,
Showed me the way 2x
Insya Allah3x
Insya Allah we`ll find the way



*segala yang berlaku..suka dan duka adalah atas kehendakNya...dari DIA kita datang dan kepadaNya jua kita akan kembali....yakin dan percayalah pada ketentuanNya...kerana Dia Maha Mengetahui apa yang terbaik di antara yang terbaik buat kita hamba yang lemah dan selalu khilaf dlm kehidupan.......