Friday, December 31, 2010

2010 melabuh tirai..

wah...mst jln jam mlm ni...ptg tadi masa balik dari ASDAF, jalan hala ke KL dah sesak..
ada jln masuk KL di tutup utk sambutan thn baru mlm ni kot.....em...yg pasti firework, org dok kira detik 12 mlm....dah yg pasti...mlm ni pasti ada je berita perihal remaja di tangkap khalwat...rempit...1001 mcm masalah sosial lagi lah......sambut thn baru.. hanya tahun je baru...2010 ke 2011...tapi jiwa..iman..taqwa...x nak lak di perbaharui dari yg x elok kpd yg elok...yg elok kpd yg lebih elok....

dunia...1001 asam garam.....

apapun esok dah masuk 2011....2010 melabuh tirai...rasa mcm xde apa yg berlaku.. jap je masa tu kan....tapi masa yg berlalu dah x blh patah balik...tu ler org ckp... kalau x pandai guna masa dgn baik....kita yg rugi.....

Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran. Surah Al-Asr

tapi byk kisah yang berlaku dlm kehidupan aku pada 2010....masalah tu kadangkala buat kita bingung, sedih, marah, rasa ketidak adilan.....tapi nama lagi masalah... mana ada org nak....tp kadangkala musibah...masalah...ujian...Allah datangkan sbb DIA nak bgtau...itu bkn yg terbaik utk kita....DIA nak kita lihat jauh ke depan... ada satu jalan...satu peluang yang jauhhhhhhhh lebih baik yg layak kita rasa / miliki.....sbb tu DIA bg musibah...kalau x, kita x nampak dah yg lain....DIA MAHA MENGETAHUI apa yg terbaik di antara yg terbaik buat kita hamba yang lemah ini... maka berbaik sangkalah dgn Allah, jgn cpt melatah dgn musibah...ujian....

tapi bkn senang nak buat itu suma....kalau sekadar bercakap mmg ler senang yg amat. tp bahu yg memikul cukup berat....aku sendiri pun..kalau berdepan masalah...mula pikir bkn2...rasa diri ni ler yg plg malang....mcm2 ler....1001 alasan sbb x leh terima hakikat...Ya Allah..ampunkan hamba yg hina dan khilaf ini....

apapun....hidup kena di teruskan...cuma yg pasti masa dan detik yg berlalu tetap berlalu...dah x leh ubah apa2....hidup kena pandang ke depan....cuba jadikan apa yg berlaku sbg garis panduan agar hidup seterusnya akan jadi lebih baik...lebih bahagia...lebih di berkati Allah....

apapun....selamat melabuh tirai 2010...selamat datang 2011....



kita x mampu jadi orang lain...tapi kita boleh jadi orang yang lebih baik....

Tuesday, December 21, 2010

dunia ku..pencari bahan campur palsu

dah pening dgn masalah di lab...so, saja nak bercerita perihal makmal tradisional a.k.a CSI utk ubatan tradisional.....
kalau tgk luar makmal...macam bkn makmal...bila masuk ke dlm makmal (spps).. buruk je..susunan mcm x canggih je....tapi jangan tgk luaran je....kat dalam yg buruk ni terdapatnya RRLC, HPLC, GCMS, FTIR, TLC yg mmg leh menyelamatkan pengguna daripada terrrrrrrrmakan ubat, minuman yg di CAMPUR PALSU dgn bahan farmaseutikal a.k.a drug.
canggihhhhhh

tabik spring ar dkt barisan pencari bahan campur palsu ni...team yg dedikasi utk menyelesaikan masalah negara.....

kadangkala sepenuh jiwa raga di curahkan dalam menyelesaikan masalah / kes. sampai tahap boleh bercakap dgn equipment tu yg benar2 mengagumkan ( sbb dah pening lalat bila mesin mula buat hal). equipment tu kalau blh bercakap mst ayatnya " oit, boleh benarkan kami berehat..." , "boleh tak jangan terrrrrrrover sumbat kami dgn bahan terlarang..." hahahhaha..... (imaginasi analyst mmg tinggi)

stressssss....pening lalat....mmg dah sebati dgn org yg bekerja si makmal. tambah pening kalau dlm satu team mcm2 perangai....ada yg selfish...ada yg malas...ada yg berkira...ada yg terlebih rajin....ada yg suka buat kerja separuh jalan...ada yg suka buat silap berrrrrrrulang kali...ada yg...mcm2 perangai lg ler.....sakit kepala beserta sakit jiwa....adoiiiiiiii....extra stress.....

stress juga bila masa equipment mogok....asyik blocking...leaking...standard x ok.. x stable...dan erti kata lain...equipment mintak cuti kerja...hahahha....mmg best sbb x yah buat keje...tapi stress bila kerja x dapat di siapkan dlm masa yg sepatutnya..........

stress.....sebenarnya kita boleh je kawal diri agar jgn terrrrlebih stress....mana2 kerja pun ada tekanan dan masalah.....tukang masak pun x hari2 cool...sbb manusia ni ada perasaan, jiwa dan kemahuan...so stress sebati dlm diri manusia normal. cuma tahap stress tu je...dan bagaimana hadapi stress yg bezakan manusia.....

jgn stress sgt (wahai diri ku..hahaha)...sbb suma tu x selesaikan masalah. belajar bertenang...jangan beratkan diri dgn masalah....bertenang, pikir dgn cool apa tindakan yg sepatutnya....senyum utk semangat diri...then try settlekan masalah tu. insyaallah...stress tu jap je...mcm angin lalu....tak guna marah2...silap haribulan orang lain jadi mangsanya....dah lukakan org lain...tambah lg stress....relax ar.. senyum dan gelak....insyaallah...ubat duka...istiqfar byk...hati jd cool....insyaallah...pasti boleh.....

then satu perkara yg perlu...sblm buat apa2 pun...even nak letak plate atau masukkan mobile phase dlm chamber....ringankan mulut menyebut BISMILLAH....tanpa izinNya, buat apa pun x menjadi...so, usaha dan tawakal....itu tanda kita berusaha sungguh2 dgn kerja kita...mahukan yg terbaik...mulakan dgn langkah pertama dgn cara paling baik.....Allah sentiasa bersama org yg memerlukan bantuanNya......kita ni hamba Allah yg x tahu apa2...segala kepandaian dan kepakaran kita semuanya datang dari DIA YANG MAHA KUASA....jangan lupa itu wahai diri.....

so...ikhlaskan diri dgn kerja yg dah jadi amanah kita. duit gaji yg kita terima tiap bulan tu...sbb kerja yg kita lakukan...belajar takut dgn apa sumber yg kita nak bagi
pada keluarga kita tu...dari mana sumbernya...macamana kita dapatkannya....selalu letakkan rasa takut pada azab dan kemurkaan Allah atas apa yg kita lakukan dlm tiap apa yg kita nak lakukan.....jangan lemparkan kerja yg sepatutnya tanggungjawab kita kpd org lain hanya kerana sifat malas..memilih...tu amanah...ingatlah, akan tiba hari penghitungan......

wahai diri...jangan lupa semua kepandaian adalah milik-Nya....yg dipinjamkan pada
dirimu...jangan takbur dan sombong akan itu....kongsilah ia dan sebarkan ia utk kegunaan org lain hanya kerana Allah Yang Maha Esa....dan belajarlah amanah dgn tanggungjawab kerja mu...itu juga satu jihad....walau dirimu tdk dipandang di mata sesiapa...walau pangkatmu tidak di ingati...walau dirimu tidak penting....walau siapapun dirimu....amanah tetap amanah....ikhlaskan diri melakukan kerja yg di amanahkan walau kadangkala kecewa dgn pandangan dan ketidak pedulian org sekeliling akan kewujudan dirimu.....tapi Allah itu Maha Mengetahui dan Maha Melihat apa yg kamu lakukan........hiduplah kerana Allah...apa yg dilakukan hanya keranaNya... ingat itu wahai diri.........


RRLC - musuh ketat sildenafil dan anak beranaknya....











Monday, December 13, 2010

demam rindu

kampung paloh pintu geng....rindu kampung....dah lama x kelik ni wei....huhuhu... makin tambah sayu bila along satu family pindah balik ke kampung....rindunya....dok umah sorang2....balik keje..tgk tv, menghadap laptop...mengajar anak kak as buat kerja sekolah....tido...itu ler rutin hari2....

belum sampai sebulan along balik...aku dah rasa sunyi, sbb selalu buli irfan...sekarang xde kawan....huhuhuhuhu....

so, untuk melepaskan windu yg terrrrrrramat ni...tertulis ler apa yg ter post ni.. hehe

my happy family


ma, abah n tok mek....windunya



anak sedara aku yg selalu kena buli dgn mj

comel dan loyar buruk




adoi...x sabar nak tggu minggu dpn...hai org kampung...aku mahu pulang...hahaha... org kat umah pasti dah x sabar nak kena sakat dgn aku...especialy my mom...hahha.. kalau telefon soalan dia..."bila nak balik ni...." buat rasa nak nangis je... mcmana ler kalau aku dah kawin...hahahahhaha...(berangan).

oklah...dah banyak merapu...sebelum post something yg ilmiah sikit....

balik kampung...ooo...balik kampung.... :-)