Monday, September 6, 2010

cinta

cinta...em, byk pengertian..sayang, suka, gembira...macam definisi...sbb tu suma org suka cinta...kadang2 ia mengasyikan...mendamaikan..membuat jiwa merana...dan juga membuat kita lalai dan lupa akan hakikat kita hamba Allah yg patut tahu batas dlm pergaulan...tahu bahawa kita patut menjauhi perkara mungkar...tahu dosa pahala...tapi dek kerana CINTA...sumanya tolak tepi....cinta adalah segalanya...cinta itu indah... macam-macam kan....tapi INGATLAH...NIAT TIDAK PERNAH MENGHALALKAN CARA...

cinta monyet...cinta siber...macam2 ada...tapi semuanya berlandaskan cinta nafsu...
ada yg menyatakan cinta saya cinta sejati ok....saya setia pada yg satu...dialah segalanya...nyawa saya...tanpanya...saya bagaikan bangkai tak bernyawa....waduh.. kok gitu sih bicaranya.....

cinta tu suma xde maknanya sejati....cinta itu lebih kepada cinta nafsu...cinta tamak. yang mana ia bersifat ingin memiliki...ingin balasan..itu tamak bkn ikhlas....kalau benar kita ikhlas...walaupun cinta tu x kesampaian...demi org yg kita cintai demi kebahagiaannya kita merelakan kehilangannya...walaupun kita derita.
em..blh ke? takut lain lak jadinya...kes bunuh, dendam angkara cinta yang x kesampaian.....nauzubillah.....

bagaimana pula dgn cinta yg selalu di anggap x sempurna? em...macam...ada aje yg x kena di mata ni...pakwe aku x mcm pakwe org lain lah...aku nak mcm ni tp dia mcm tu..
byk sgt complain...ni biasanya timbul bila dah lama sgt bercinta...dah hampir xde indahnya cinta.....hehehhe...tamak ke? manusia ni xde yg sempurna...bila terima seseorg...jgn terlalu harap dia sempurna...hidupkan saling melengkapi...bila dia kurang kat situ...kita tambah ler...itu baru harmoni...kalau msg2 nak tunjuk hebat.. susah deh....sapa nak mengalah......




Tidak ada cinta seikhlas cinta Allah. DIA tidak memerlukan sedikit pun manfaat daripada hamba-Nya. Tuhan Yang Maha Perkasa dan Tuhan Yang Maha Kaya, DIA tidak memerlukan kita sebaliknya kita yang memerlukan-Nya. Justeru, cinta-Nya benar-benar
suci kerana hakikatnya Allah tidak inginkan sebarang balasan ataupun ganjaran
( ni ayat dari blog ustaz pahrol)

cinta Allah jualah yg plg suci dan abadi....kerana DIA MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG...DIA tidak pernah mengharapkan balasan tapi kita selalu menjauhkan diri dari CINTA YANG SATU ini bila kesenangan di rasai....bila susah...barulah pulang kepadaNya...mengharap pertolonganNya....

susahnya nak mencari cinta sejati manusia kan...tapi insyaallah, bila bercinta kerana Allah Yang Satu...rahmat dan limpahanNya akan sentiasa memayungi kasih dan cinta itu. Namun itu bukan semudah di sangka....bermula dari...bagaimana cinta itu di semai...sehingga ianya berputik....jangan jadikan agama sebagai alasan utk melepaskan diri daripada kejahatan....kasih sayang dan cinta adalah anugerah terindah dari Allah buat kita hambanya....namun jangan menyalahgunakan anugerah itu. bercintalah berlandasan agama, iman dan taqwa....ada caranya...cintailah manusia yg halal buatmu...cintailah sesama saudara seislam hanya kerana Allah...cintailah seseorang hanya kerana Allah...betulkan niat, betulkan cara, insyaallah...nikmat cinta itu lebih manis dari cinta yg mudah di kecapi di tepi jalan yang hanya bertahan buat seketika.....

mengingati diri ini sendiri yg masih mencari cinta...agar tidak tersesat dan alpa dalam keindahan duniawi, keindahan cinta palsu yg berhawa nafsu tamak haloba, cinta jauh dari redha Allah.....Ya Allah...Engkau kuatkan imanku, teguhkan hatiku agar tidak tewas dgn keindahan yg mengasyikkan yg akan mengundang kemurkaanMu...titipkanlah aku seorg hamba Allah yg mencintaiMu...yang akan memimpinku untuk terus menguatkan kecintaanku padaMu.....

ingatlah wahai diri...cinta itu virus yg amat bahaya jika salah mengemudinya...belajar mencintai diri sendiri sebelum mencintai org lain...bila kita tahu menghargai diri sendiri...barulah kita tahu menghargai org lain...jangan jadi bodoh dan taksub dgn cinta...binasalah diri...jadilah wanita yg bermaruah, yang susah di pandang, apatah lagi di sentuh...hargailah diri barulah org lain menghargai diri kita....jangan menzalimi diri sendiri dgn kebodohan dan keinginan yg menjanjikan kemusnahan....hidup ini ada 2 jalan...baik dan buruk...tepuk dada tanya iman....jalan mana ingin di ikuti.......wallahu'alam....





*entah apa yg ditulis ni...tajuk cinta...tapi x tahu apa yg nak di tulis...hehehe..
apa yg baik ambik ler jadikan panduan...yg x elok dan merapu...tgglkan je kat blog ni.....hidup ini kena saling ingat mengingati krn kita insan (pelupa) yg selalu alpa.