Friday, December 31, 2010

2010 melabuh tirai..

wah...mst jln jam mlm ni...ptg tadi masa balik dari ASDAF, jalan hala ke KL dah sesak..
ada jln masuk KL di tutup utk sambutan thn baru mlm ni kot.....em...yg pasti firework, org dok kira detik 12 mlm....dah yg pasti...mlm ni pasti ada je berita perihal remaja di tangkap khalwat...rempit...1001 mcm masalah sosial lagi lah......sambut thn baru.. hanya tahun je baru...2010 ke 2011...tapi jiwa..iman..taqwa...x nak lak di perbaharui dari yg x elok kpd yg elok...yg elok kpd yg lebih elok....

dunia...1001 asam garam.....

apapun esok dah masuk 2011....2010 melabuh tirai...rasa mcm xde apa yg berlaku.. jap je masa tu kan....tapi masa yg berlalu dah x blh patah balik...tu ler org ckp... kalau x pandai guna masa dgn baik....kita yg rugi.....

Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran. Surah Al-Asr

tapi byk kisah yang berlaku dlm kehidupan aku pada 2010....masalah tu kadangkala buat kita bingung, sedih, marah, rasa ketidak adilan.....tapi nama lagi masalah... mana ada org nak....tp kadangkala musibah...masalah...ujian...Allah datangkan sbb DIA nak bgtau...itu bkn yg terbaik utk kita....DIA nak kita lihat jauh ke depan... ada satu jalan...satu peluang yang jauhhhhhhhh lebih baik yg layak kita rasa / miliki.....sbb tu DIA bg musibah...kalau x, kita x nampak dah yg lain....DIA MAHA MENGETAHUI apa yg terbaik di antara yg terbaik buat kita hamba yang lemah ini... maka berbaik sangkalah dgn Allah, jgn cpt melatah dgn musibah...ujian....

tapi bkn senang nak buat itu suma....kalau sekadar bercakap mmg ler senang yg amat. tp bahu yg memikul cukup berat....aku sendiri pun..kalau berdepan masalah...mula pikir bkn2...rasa diri ni ler yg plg malang....mcm2 ler....1001 alasan sbb x leh terima hakikat...Ya Allah..ampunkan hamba yg hina dan khilaf ini....

apapun....hidup kena di teruskan...cuma yg pasti masa dan detik yg berlalu tetap berlalu...dah x leh ubah apa2....hidup kena pandang ke depan....cuba jadikan apa yg berlaku sbg garis panduan agar hidup seterusnya akan jadi lebih baik...lebih bahagia...lebih di berkati Allah....

apapun....selamat melabuh tirai 2010...selamat datang 2011....



kita x mampu jadi orang lain...tapi kita boleh jadi orang yang lebih baik....

Tuesday, December 21, 2010

dunia ku..pencari bahan campur palsu

dah pening dgn masalah di lab...so, saja nak bercerita perihal makmal tradisional a.k.a CSI utk ubatan tradisional.....
kalau tgk luar makmal...macam bkn makmal...bila masuk ke dlm makmal (spps).. buruk je..susunan mcm x canggih je....tapi jangan tgk luaran je....kat dalam yg buruk ni terdapatnya RRLC, HPLC, GCMS, FTIR, TLC yg mmg leh menyelamatkan pengguna daripada terrrrrrrrmakan ubat, minuman yg di CAMPUR PALSU dgn bahan farmaseutikal a.k.a drug.
canggihhhhhh

tabik spring ar dkt barisan pencari bahan campur palsu ni...team yg dedikasi utk menyelesaikan masalah negara.....

kadangkala sepenuh jiwa raga di curahkan dalam menyelesaikan masalah / kes. sampai tahap boleh bercakap dgn equipment tu yg benar2 mengagumkan ( sbb dah pening lalat bila mesin mula buat hal). equipment tu kalau blh bercakap mst ayatnya " oit, boleh benarkan kami berehat..." , "boleh tak jangan terrrrrrrover sumbat kami dgn bahan terlarang..." hahahhaha..... (imaginasi analyst mmg tinggi)

stressssss....pening lalat....mmg dah sebati dgn org yg bekerja si makmal. tambah pening kalau dlm satu team mcm2 perangai....ada yg selfish...ada yg malas...ada yg berkira...ada yg terlebih rajin....ada yg suka buat kerja separuh jalan...ada yg suka buat silap berrrrrrrulang kali...ada yg...mcm2 perangai lg ler.....sakit kepala beserta sakit jiwa....adoiiiiiiii....extra stress.....

stress juga bila masa equipment mogok....asyik blocking...leaking...standard x ok.. x stable...dan erti kata lain...equipment mintak cuti kerja...hahahha....mmg best sbb x yah buat keje...tapi stress bila kerja x dapat di siapkan dlm masa yg sepatutnya..........

stress.....sebenarnya kita boleh je kawal diri agar jgn terrrrlebih stress....mana2 kerja pun ada tekanan dan masalah.....tukang masak pun x hari2 cool...sbb manusia ni ada perasaan, jiwa dan kemahuan...so stress sebati dlm diri manusia normal. cuma tahap stress tu je...dan bagaimana hadapi stress yg bezakan manusia.....

jgn stress sgt (wahai diri ku..hahaha)...sbb suma tu x selesaikan masalah. belajar bertenang...jangan beratkan diri dgn masalah....bertenang, pikir dgn cool apa tindakan yg sepatutnya....senyum utk semangat diri...then try settlekan masalah tu. insyaallah...stress tu jap je...mcm angin lalu....tak guna marah2...silap haribulan orang lain jadi mangsanya....dah lukakan org lain...tambah lg stress....relax ar.. senyum dan gelak....insyaallah...ubat duka...istiqfar byk...hati jd cool....insyaallah...pasti boleh.....

then satu perkara yg perlu...sblm buat apa2 pun...even nak letak plate atau masukkan mobile phase dlm chamber....ringankan mulut menyebut BISMILLAH....tanpa izinNya, buat apa pun x menjadi...so, usaha dan tawakal....itu tanda kita berusaha sungguh2 dgn kerja kita...mahukan yg terbaik...mulakan dgn langkah pertama dgn cara paling baik.....Allah sentiasa bersama org yg memerlukan bantuanNya......kita ni hamba Allah yg x tahu apa2...segala kepandaian dan kepakaran kita semuanya datang dari DIA YANG MAHA KUASA....jangan lupa itu wahai diri.....

so...ikhlaskan diri dgn kerja yg dah jadi amanah kita. duit gaji yg kita terima tiap bulan tu...sbb kerja yg kita lakukan...belajar takut dgn apa sumber yg kita nak bagi
pada keluarga kita tu...dari mana sumbernya...macamana kita dapatkannya....selalu letakkan rasa takut pada azab dan kemurkaan Allah atas apa yg kita lakukan dlm tiap apa yg kita nak lakukan.....jangan lemparkan kerja yg sepatutnya tanggungjawab kita kpd org lain hanya kerana sifat malas..memilih...tu amanah...ingatlah, akan tiba hari penghitungan......

wahai diri...jangan lupa semua kepandaian adalah milik-Nya....yg dipinjamkan pada
dirimu...jangan takbur dan sombong akan itu....kongsilah ia dan sebarkan ia utk kegunaan org lain hanya kerana Allah Yang Maha Esa....dan belajarlah amanah dgn tanggungjawab kerja mu...itu juga satu jihad....walau dirimu tdk dipandang di mata sesiapa...walau pangkatmu tidak di ingati...walau dirimu tidak penting....walau siapapun dirimu....amanah tetap amanah....ikhlaskan diri melakukan kerja yg di amanahkan walau kadangkala kecewa dgn pandangan dan ketidak pedulian org sekeliling akan kewujudan dirimu.....tapi Allah itu Maha Mengetahui dan Maha Melihat apa yg kamu lakukan........hiduplah kerana Allah...apa yg dilakukan hanya keranaNya... ingat itu wahai diri.........


RRLC - musuh ketat sildenafil dan anak beranaknya....











Monday, December 13, 2010

demam rindu

kampung paloh pintu geng....rindu kampung....dah lama x kelik ni wei....huhuhu... makin tambah sayu bila along satu family pindah balik ke kampung....rindunya....dok umah sorang2....balik keje..tgk tv, menghadap laptop...mengajar anak kak as buat kerja sekolah....tido...itu ler rutin hari2....

belum sampai sebulan along balik...aku dah rasa sunyi, sbb selalu buli irfan...sekarang xde kawan....huhuhuhuhu....

so, untuk melepaskan windu yg terrrrrrramat ni...tertulis ler apa yg ter post ni.. hehe

my happy family


ma, abah n tok mek....windunya



anak sedara aku yg selalu kena buli dgn mj

comel dan loyar buruk




adoi...x sabar nak tggu minggu dpn...hai org kampung...aku mahu pulang...hahaha... org kat umah pasti dah x sabar nak kena sakat dgn aku...especialy my mom...hahha.. kalau telefon soalan dia..."bila nak balik ni...." buat rasa nak nangis je... mcmana ler kalau aku dah kawin...hahahahhaha...(berangan).

oklah...dah banyak merapu...sebelum post something yg ilmiah sikit....

balik kampung...ooo...balik kampung.... :-)

Wednesday, November 24, 2010

berhenti mengeluh

salam.....
apa nak citer yea? nak menulis tapi x tahu apa nak tulis...bulan ni penat sikit..sbb kena buat OT hari minggu..baca journal utk ujikaji...buat analisis makmal utk cari solution bagi menyelesaikan extraction ..utk dapatkan good separation...macam2 nak pikir...tapi bila buat benda yg kita suka...pening, ujikaji x berjaya...rasa penat.. suma tu small matter...because i love my kerja sesangat....suka dgn chemical, penyelidikan...then bila dapat keputusan yg di ingini a.k.a berjaya...alhamdulillah, itulah saat bahagia....then lagi happy bila orang lain leh gunakan apa yg kita buat utk meneruskan kerja mereka dgn senang hati....biar pun kita bersusah tapi janji mereka bersenang......

em..tapi kekadang timbul gak rasa mengeluh...kenapa? mengapa? tambah bila melihat orang lain xdelah sesibuk kita...mengeluh..kenapalah susah sangat nak berjaya... mengeluh a.k.a tak puas hati....suma bendalah...hehehhehe....
Ya Allah...kenapalah aku mengeluh kalau aku sendiri boleh bersabar...kenapa memilih utk mengeluh sedangkan berpeluang membuktikan kita boleh menjadi hamba Allah yg mampu bersabar, bersyukur....atas apa jua pemberianNya...berpeluang menunjukkan rasa kasih dan cinta padaNya...ini tidak...ujian sikit je..dah mengeluh...dah x tahan.. dah rasa teraniaya...dah rasa x adil....walhal orang lain lebih berat ujian dari Allah...relax je...itulah manusia yg sentiasa lupa akan janji, bila susah je.. mulalah berpaling...iman mula goyah....Ya Allah, ampunkanlah hamba ini yang sentiasa leka dan alpa...yang sentiasa lalai dan lupa....bimbingilah daku Ya Allah...agar sentiasa dlm lindungan Mu...sentiasa kuat iman dan taqwa..yg sentiasa bersyukur atas apa jua pemberiaanMu...yang sentiasa redha atas apa jua ketentuaanMu...jadikan aku hambaMu yang tabah, sabar dan jauhkanlah aku dari sifat keluh dan resah...aku yakin akan pilihanMu...ketentuaanMu...kerana Engkau Maha Mengetahui apa yang terbaik buat diriku yang lemah ini.....



mengeluh akan membuatkan semangat kita luntur..putus asa..
Allah SWT berfirman dengan maksudnya: ”Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.” (al-Insyirah: 6)

kita lupa..kesakitan dalam mengharungi perjalanan kehidupan membuatkan kita makin matang, makin sukses, makin berwaspada....tidak guna mengeluh..tiada masalah dapat di selesaikan...maka bertenang, beristiqfar...maka kita boleh menyelesaikan masalah itu dengan sebaiknya...dgn mudahnya...jangan cepat mengeluh...dan jika kita tidak sukakan sesuatu perkara itu...jangan rasa teraniaya...rasa tidak puas hati..kenapa? mengapa? cuba pandang dari sisi yg optimis...always think positive...anggaplah kita membantu orang lain...kerana dalam Islam kita dianjurkan berkasih sayang dan berbaik2 sesama manusia....demi meraih kasih dan sayangNya...kerana itu tanda kita benar-benar mencintai DIA Yang Esa....

sebenarnya, peringatan ini untuk diriku sendiri...jangan cepat mengeluh...ikhlaskan diri dalam melakukan sesuatu...kita tertekan dgn bebanan kerja...berehat seketika, namun jauhilah sifat mengeluh kerana itu menunjukan kita tidak ikhlas dalam menjalankan amanah dalam kerja kita......lapangkan dada...tenangkan hati...ikhlaskan diri...sentiasa ukir senyuman walaupun dalam kepenatan kerana itu membantu meringankan tekanan....sentiasa istiqomah...sentiasa betulkan niat..insyaallah.. penyakit mengeluh PASTI dapat diubati......

Orang yang paling kuat sebenarnya adalah orang yang SABAR. Tanpa kesabaran yang ditunjangi akal waras dan iman kental, kita pasti tidak dapat bangkit apabila menerima pukulan takdir. Walhal sesuatu bala itu juga nikmat buat kita, hambaNya. Disebalik kesusahan dan dugaan itu jarang sekali kita merenung apakah hikmah yang terselindung....Allah hanya berikan apa yang terbaik buat kita hambaNya...kerana DIA Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang....

buat renungan semua....

Mengeluh? Kenapa kita mengeluh? Kita selalu bertanya dan al-Quran telah menjawabnya.

Kita bertanya: Kenapa aku diuji?

Quran menjawab, “Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan.”Kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar, dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta.” (Surah al-Ankabut: 2-3)

Kita bertanya: Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan?

Quran menjawab, “Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” (Surah al-Baqarah: 216)

Kita bertanya: Kenapa ujian seberat ini?

Quran menjawab, “Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” (Surah al-Baqarah: 286)

Kita bertanya: Kenapa kita rasa kecewa?

Quran menjawab, “Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman.” (Surah Ali Imran: 139)

Kita bertanya: Bagaimana harus aku menghadapinya?

Quran menjawab, “Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang, dan sesungguhnya sembahyang itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk.” (Surah al-Baqarah: 45)

Kita bertanya: Kepada siapakah harus aku berharap?

Quran menjawab, “Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain daripadaNya. Hanya kepadaNya aku bertawakal.” (Surah at-Taubah: 129)

Kita bertanya: Apa yang aku dapat daripada semua ujian ini?

Quran menjawab, “Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.” (Surah at-Taubah: 111)

Kita berkata: Aku sedih!

Quran menjawab, “Dan demikianlah keadaan hari-hari (kejayaan dan kesedihan) Kami pergilirkan di antara manusia (supaya menjadi pengajaran).” (Surah Ali Imran: 140)

Kita berkata: Aku tak tahan!

Quran menjawab, “…dan janganlah kamu berputus asa dengan rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.” (Surah Yusuf: 87)

Kita berkata: Sampai bilakah aku akan merana begini?

Quran menjawab, “Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.” (Surah al-Insyirah: 5-6)


*“Barang siapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barang siapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.” (Surah at-Talaq: 2-3)

Wednesday, November 17, 2010

salam aidiladha

salam aidiladha


Hari raya haji juga dikenali sebagai Hari Raya Korban dan ianya merupakan salah satu daripada hari kebesaran Islam yang diraikan pada setiap 10 Zulhijah mengikut takwim Hijrah.

Hari raya ini juga dinamakan Hari Raya Haji kerana pada saat tersebut jutaan umat Islam datang dari seluruh pelusuk dunia dan berkumpul di Tanah Suci untuk mengerjakan ibadah haji bagi menyempurnakan Rukun Islam kelima dan sebagai menyahut seruan Allah Subhanahu Wataala.

Firman Allah dalam Surah Al-Baqarah ayat 196 yang bermaksud:

"Dan sempurnakanlah ibadat Haji dan Umrah kerana Allah .....'

Pada hari ini, umat Islam disunatkan melakukan ibadah korban sebagai tanda ingatan terhadap peristiwa Nabi Ibrahim Alaihissalam yang telah mengorbankan anak baginda, Ismail Alaihissalam demi kepatuhan dan ketaatan baginda terhadap perintah Allah SWT. Di samping itu melalui peristiwa ini jelas membayangkan bahawa setiap yang hendak dikorbankan itu mestilah sesuatu yang bersifat paling disayangi dan berharga. Ibadah ini juga boleh melatih perasaan individu muslim agar jangan bersikap bakhil dan kedekut di dalam mengeluarkan harta demi membela dan membantu golongan yang lebih memerlukan seperti orang-orang fakir dan miskin.

Waktu menyembelih haiwan korban ialah sesudah mengerjakan salat sunat Aidil Adha sehingga hari tasyrik ( 13 Zulhijjah ). Ianya boleh dilaksanakan dengan menyembelih seekor kambing untuk seorang atau seekor lembu untuk tujuh orang.

Haiwan yang hendak diqurbankan itu hendaklah dalam keadaan sempurna tanpa ada kecacatan yang nyata dan mengurangkan daging atau memudaratkan kesihatan. Ianya dilakukan pada waktu yang dikhususkan untuk menjalankan ibadah qurban dan hendaklah disertakan dengan niat.




Perkataan korban diambil daripada Bahasa Arab iaitu “ Qurban” yang
membawa maksud menghampirkan diri atau mendekatkan diri iaitu segala
bentuk ketaatan yang dilakukan untuk mendekatkan diri kepada Allah


*selamat hari raya aidiladha...raya kat kl je...pengorbanan dalam mencari keredhaan dan kecintaan pada DIA Yang Satu...insyaallah, moga sentiasa menebal dalam jiwa ini. amin....

Saturday, October 23, 2010

senyumlah..seindah suria



Artist: Raihan
Song Category: Nasyid

Manis wajahmu kulihat di sana
Apa rahsia yang tersirat
Tapi zahirnya dapat kulihat
Mesra wajahmu dengan senyuman

Senyuman... senyuman
Senyum tanda mesra
Senyum tanda sayang
Senyumlah sedekah yang paling mudah
Senyum di waktu susah
Tanda ketabahan
Senyuman itu tanda keimanan
Senyumlah senyumlah senyumlah senyumlah

Hati yang gundah terasa senang
Bila melihat senyum hatikan tenang
Tapi senyumlah seikhlas hati
Senyuman dari hati jatuh ke hati

Senyumlah senyumlah
Senyumlah seperti Rasulullah
Senyumnya bersinar dengan cahaya
Senyumlah kita hanya kerana Allah
Itulah senyuman bersedekah

Senyumlah senyumlah senyumlah senyumlah
Itulah sedekah yang paling mudah
Tiada terasa terhutang budi
Ikat persahabatan antara kita
Tapi senyum jangan disalah guna
Senyumlah senyumlah senyumlah senyumlah

senyum sokmo...it's me...hahahha :-)

Senyuman dan ketawa antara senaman yang baik kerana ia membabitkan diafragma, abdomen, sistem pernafasan, muka, kaki dan otot belakang badan. Ketawa ‘mengurut’ organ dalam abdomen dan menguatkan otot abdomen, merangsang kedua-dua belah otak dan meningkatkan keupayaan untuk belajar. Ia melegakan ketegangan otot dan tekanan psikologi; membuatkan otak lebih peka serta bersedia menerima maklumat baru (http://www.dindakanda.com)

senyum tu kan penyeri wajah...kalau tengok orang senyum kat kita..sejuk je rasanya.
kalau nak marah pun leh cool sikit...kalau letih dan stress dgn keje yang menimbun, tapi bila ada org senyum dan say thanks..itu dah memadai...rasa penat itu hilang. senyum tu kan dari hati jatuh ke hati....tapi ingat...senyum seikhlas dari hati kamu.
senyum kepura-puraan leh nampak...percayalah....nampak plastik....

senyum itu sedekah paling mudah...penyubur rohani...bila kita senyum, dapat gembirakan hati orang lain...juga tanda kita sayang pada orang sekeliling kita.... bukan ke kita di anjurkan berkasih sayang...

percaya x senyum leh buat kita control keadaan diri kita dari gelabah...hilang pertimbangan...dan leh pikir dengan waras dan rasional....betul...itulah yang di lakukan bila mula rasa stress dengan kerja makmal yang banyak dan lagi memeningkan. bukan mudah menjadi chemist yang cool...kalau silap peraturan...ada je masalah yg akan timbul..maka kepala akan mula sakit sebab result x akan sama dengan apa yg di andaikan....so...satu cara untuk hilang ketegangan 'bergaduh' dengan mesin dan sample, cuba senyum sokmo..but for me...bukan setakat smile...tapi lebih kepada gelak...bila boleh gelak...at least separuh rasa tegang tu hilang...maka leh pikir dgn tenang utk solve the problem...cuba lah...ia benar2 berkesan....




...kenapa perlu hilangnya senyuman buat orang lain hanya kerana kita tidak gembira atau tertekan...bukan ke ini boleh mewujudkan rasa tidak senang pada orang lain. benar, tiap orang mempunyai masalah...jangan di kira yang suka senyum dan berjenaka itu tidak pernah ada masalah...mungkin mereka punya masalah lagi berat berbanding kita...tapi kerana mereka tahu...berduka bukan penyelesai masalah...maka senyumlah.. sekurangnya untuk diri sendiri...dan insyaallah...itu membuatkan kita belajar menjadi tabah menghadapi apa jua dugaan yang mendatang....Allah itu Maha Penyayang, Dia datangkan ujian kerana mendidik kita erti sabar...maka jangan mudah tewas pada ujian itu....kerana bagaimana kita menghadapi ujian itulah menentukan sejauh mana kita mengaku mencintai Dia..percaya kepada Nya Yang Maha Mengasihani....

senyumlah tanda ketabahan...kekuatan...keimanan dan kepasrahan....bukan mudah untuk melakukannya...tapi yakin...kita pasti boleh...insyaallah...Allah sentiasa bersama kita....maka senyumlah pada masalah yang datang...kerana percaya dan yakin akan pilihan DIA YANG MAHA MENGETAHUI apa yang kita tidak tahu.....

wahai diriku...ingatlah itu...jangan biarkan orang sekeliling mu hilang senyuman mu hanya kerana engkau tidak gembira....berikan kegembiraan untuk orang lain walaupun kamu berduka...insyaallah...moga mereka akan berdoa untuk mu atas sebuah senyuman yang engkau lemparkan itu.....wallahu'alam



Hati yang gundah terasa senang...Bila melihat senyum hatikan tenang...Tapi senyumlah seikhlas hati....Senyuman dari hati jatuh ke hati

Monday, September 6, 2010

cinta

cinta...em, byk pengertian..sayang, suka, gembira...macam definisi...sbb tu suma org suka cinta...kadang2 ia mengasyikan...mendamaikan..membuat jiwa merana...dan juga membuat kita lalai dan lupa akan hakikat kita hamba Allah yg patut tahu batas dlm pergaulan...tahu bahawa kita patut menjauhi perkara mungkar...tahu dosa pahala...tapi dek kerana CINTA...sumanya tolak tepi....cinta adalah segalanya...cinta itu indah... macam-macam kan....tapi INGATLAH...NIAT TIDAK PERNAH MENGHALALKAN CARA...

cinta monyet...cinta siber...macam2 ada...tapi semuanya berlandaskan cinta nafsu...
ada yg menyatakan cinta saya cinta sejati ok....saya setia pada yg satu...dialah segalanya...nyawa saya...tanpanya...saya bagaikan bangkai tak bernyawa....waduh.. kok gitu sih bicaranya.....

cinta tu suma xde maknanya sejati....cinta itu lebih kepada cinta nafsu...cinta tamak. yang mana ia bersifat ingin memiliki...ingin balasan..itu tamak bkn ikhlas....kalau benar kita ikhlas...walaupun cinta tu x kesampaian...demi org yg kita cintai demi kebahagiaannya kita merelakan kehilangannya...walaupun kita derita.
em..blh ke? takut lain lak jadinya...kes bunuh, dendam angkara cinta yang x kesampaian.....nauzubillah.....

bagaimana pula dgn cinta yg selalu di anggap x sempurna? em...macam...ada aje yg x kena di mata ni...pakwe aku x mcm pakwe org lain lah...aku nak mcm ni tp dia mcm tu..
byk sgt complain...ni biasanya timbul bila dah lama sgt bercinta...dah hampir xde indahnya cinta.....hehehhe...tamak ke? manusia ni xde yg sempurna...bila terima seseorg...jgn terlalu harap dia sempurna...hidupkan saling melengkapi...bila dia kurang kat situ...kita tambah ler...itu baru harmoni...kalau msg2 nak tunjuk hebat.. susah deh....sapa nak mengalah......




Tidak ada cinta seikhlas cinta Allah. DIA tidak memerlukan sedikit pun manfaat daripada hamba-Nya. Tuhan Yang Maha Perkasa dan Tuhan Yang Maha Kaya, DIA tidak memerlukan kita sebaliknya kita yang memerlukan-Nya. Justeru, cinta-Nya benar-benar
suci kerana hakikatnya Allah tidak inginkan sebarang balasan ataupun ganjaran
( ni ayat dari blog ustaz pahrol)

cinta Allah jualah yg plg suci dan abadi....kerana DIA MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG...DIA tidak pernah mengharapkan balasan tapi kita selalu menjauhkan diri dari CINTA YANG SATU ini bila kesenangan di rasai....bila susah...barulah pulang kepadaNya...mengharap pertolonganNya....

susahnya nak mencari cinta sejati manusia kan...tapi insyaallah, bila bercinta kerana Allah Yang Satu...rahmat dan limpahanNya akan sentiasa memayungi kasih dan cinta itu. Namun itu bukan semudah di sangka....bermula dari...bagaimana cinta itu di semai...sehingga ianya berputik....jangan jadikan agama sebagai alasan utk melepaskan diri daripada kejahatan....kasih sayang dan cinta adalah anugerah terindah dari Allah buat kita hambanya....namun jangan menyalahgunakan anugerah itu. bercintalah berlandasan agama, iman dan taqwa....ada caranya...cintailah manusia yg halal buatmu...cintailah sesama saudara seislam hanya kerana Allah...cintailah seseorang hanya kerana Allah...betulkan niat, betulkan cara, insyaallah...nikmat cinta itu lebih manis dari cinta yg mudah di kecapi di tepi jalan yang hanya bertahan buat seketika.....

mengingati diri ini sendiri yg masih mencari cinta...agar tidak tersesat dan alpa dalam keindahan duniawi, keindahan cinta palsu yg berhawa nafsu tamak haloba, cinta jauh dari redha Allah.....Ya Allah...Engkau kuatkan imanku, teguhkan hatiku agar tidak tewas dgn keindahan yg mengasyikkan yg akan mengundang kemurkaanMu...titipkanlah aku seorg hamba Allah yg mencintaiMu...yang akan memimpinku untuk terus menguatkan kecintaanku padaMu.....

ingatlah wahai diri...cinta itu virus yg amat bahaya jika salah mengemudinya...belajar mencintai diri sendiri sebelum mencintai org lain...bila kita tahu menghargai diri sendiri...barulah kita tahu menghargai org lain...jangan jadi bodoh dan taksub dgn cinta...binasalah diri...jadilah wanita yg bermaruah, yang susah di pandang, apatah lagi di sentuh...hargailah diri barulah org lain menghargai diri kita....jangan menzalimi diri sendiri dgn kebodohan dan keinginan yg menjanjikan kemusnahan....hidup ini ada 2 jalan...baik dan buruk...tepuk dada tanya iman....jalan mana ingin di ikuti.......wallahu'alam....





*entah apa yg ditulis ni...tajuk cinta...tapi x tahu apa yg nak di tulis...hehehe..
apa yg baik ambik ler jadikan panduan...yg x elok dan merapu...tgglkan je kat blog ni.....hidup ini kena saling ingat mengingati krn kita insan (pelupa) yg selalu alpa.

Saturday, August 28, 2010

denyut kasih medik


baru je habis baca novel ni..best..perkara pertama sbb beli novel ni kerana ianya tulisan suami fatimah syarha, penulis novel kegemaranku...

Dr Farhan Hadi..mmg berbakat dlm penulisan...novel yg ringkas, mudah difahami. walaupun aku bukan doktor..tp leh paham kerja doktor yg mencabar tu...on call.. kena marah...selalu di salah faham oleh pesakit...huhuu

tp yg plg best..dlm novel ni byk pengajaran dpt kita kutip. banyak ikhtibar sebalik kehidupan realiti masyarakat dan mungkin kehidupan kita sendiri. belajar redha, pasrah, sabar dlm kehidupan yg penuh cubaan dan dugaan ni. juga mengenai pemasalah yg biasa kita lalui ketika sakit...macam-macam adalah... :-)

apapun novel ni mmg sesuai utk semua..bkn je utk para doktor juga utk semua. apapun yg kita baca, lihat dan alami...yang baik jadikan panduan dan ikutan, yang buruk jadikan pengajaran dan ikhtibar...hidup ini ada 2 jalan..baik dan buruk...so pilihlah dgn bijak..pilih dgn mata hati, bkn mata nafsu...

kebahagiaan hidup adalah apabila kita tahu bersyukur atas apa yg kita miliki... belajar mengikhlaskan diri dgn apa juga ketentuaan Nya dan sentiasalah berbaik sangka dgn apa jua ketentuaanNya...Dia Maha Mengetahui apa yg terbaik di antara yg terbaik buat kita hamba yg lemah ini....wallahu'alam.

*jangan lupa dapatkannya di pasaran..x rugi memiliki novel islami ini..bukan sekadar novel malah banyak yg blh kita kutip dan jadikan panduan dlm kehidupan seharian kita.

Friday, August 27, 2010

rindu kampung ler...




hari ni dah masuk hari ke 17 dalam bulan Ramadan. sekejap je rasanya...helaian Quran masih belum aku habiskan semuanya..masih berbaki separuh lagi..Ya Allah, moga aku dapat menghabiskan bacaan Al-Quran sebulan Ramadan ni...kuatkan semangat dan imanku agar masa tidak akan menghalang aku dari menghabiskan bacaan...dan moga masa tidak akan menjadi alasan buat diri aku yg lemah ini. Insyaallah...semuanya dgn izin dan kehendakMu Ya Allah....

em..sekarang suma sibuk nak raya...biasalah...puasa sinonim dgn raya...kuih raya yg di tempah dah dapat...lagu raya dah di pasang..baju raya dah siap....em..kat masjid pun dah mula kurang jemaahnya...al maklum ler....shopping sakan utk raya...nak kuar siang hari, panas..so kuar ler malam....dah kuar tu, biasalah...terawih entah ke mana...

entah ler..didikan kot. abah selalu pesan kat kami adik beradik...maklum ler jauh dari pandangan dia...dok kat sana jangan lupa terawih..baca Quran tu..jangan berkawan dgn org bukan2...sbb nti kita akan terpengaruh. Abah cukup risau sbb anak dia ramai perempuan...alhamdulillah...setakat ni kami masih menjadikan agama dan Islam sebagai pegangan hidup...sbb bila kita selalu letakkan iman dan Islam di landasan paling hadapan kehidupan kita...insyaallah kita tak akan sesat atau tergelincir ke jalan yg salah....

rindunya pada family...last balik awal bulan 7...x sabar nak tggu cuti lagi 2 minggu. kalau raya...satu je dalam fikiran...bkn baju raya..bkn kuih raya...tapi hari berkumpul satu keluarga...suma balik...suma tgglkan kerja sbb nak sambut hari kemenangan sama2....insyaallah, moga aku dapat berkumpul bersama keluarga pada Aidilfitri tahun ini...mj rindu kamu suma....rindu yang amat sgt...

buat ma, abah, tok mek, along, angah, uda, achik, alang, mak tam, uteh, mat, andak, hafiz, iwan, hajar, kinah, che sue...maknjang mintak ampun dan maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki...halalkan makan dan minum..apa yg terambik, terhutang, salah kata, salah cubit...mj sayang sgt2 u all suma.....mj maafkan kamu semua...doakan mj yea...insyaallah...kita jmp di kampung nanti...tggu mj pulang.





keluarga bahagia ku...moga rahmat dan keberkatan Allah sentiasa memayungi keluarga bahagia kita ini...amin..

Saturday, August 21, 2010

zakat fitrah

Zakat Fitrah ialah zakat diri yang difardhukan ke atas setiap individu lelaki dan perempuan muslim yang berkemampuan dengan syarat-syarat yang ditetapkan.

Zakat fitrah juga dikenali sebagai zakat badan, zakat puasa, zakat Ramadan, dan zakat Fitri kerana masa untuk menyempurnakannya adalah pada akhir Ramadan dan menjelang Hari Raya Aidilfitri.

SYARAT WAJIB ZAKAT

1) Islam
2) Individu yang mempunyai lebihan makanan atau hartanya dari keperluan
tanggungannya pada malam dan pagi hari raya.
3) Anak yang lahir sebelum matahari jatuh pada akhir bulan Ramadhan dan hidup
selepas terbenam matahari.
4) Memeluk Islam sebelum terbenam matahari pada akhir bulan Ramadhan dan berkekalan
Islamnya.
5) Seseorang yang meninggal selepas terbenam matahari akhir Ramadhan.
(Dapat menemui dua masa – akhir Ramadan dan awal Syawal. Orang yang meninggal
dunia sebelum terbenam matahari atau anak yang dilahirkan selepas matahari
terbenam malam satu Syawal itu tidak wajib fitrah ke atasnya)

Waktu mengeluarkan zakat fitrah terbahagi kepada 5:
1) Waktu wajib: Apabila terbenam matahari akhir 30 ramadhan sehingga terbit matahari
esoknya.
2) Waktu yang paling afdhal: Sebelum Solat Sunat Hari Raya.
3) Waktu sunat: Sepanjang bulan Ramadhan.
4) Waktu makruh: Selepas solat sunat hari raya sehingga terbenam matahari pada satu
Syawal.
5) Waktu haram: Selepas terbenam matahari satu Syawal.

Kadar Zakat Fitrah Bagi Setiap Negeri (2010)

Negeri Kadar Zakat Fitrah

Perak Rm 7.00
Perlis Rm 6.00
Pulau Pinang Rm 7.00
Pahang Rm 7.00
Selangor Rm 7.00
Sarawak Rm 5.20
Sabah Rm 6.80
Melaka Rm 6.50
Wilayah Persekutuan Rm 7.00
Terengganu Rm 5.00 / Rm 7.00 / Rm 8.00*
Kelantan Rm 7.00
Negeri Sembilan Rm 6.50
Johor Rm 5.50 / Rm 7.50*
Kedah Rm 7.00




*jangan lupa tunaikan kewajiban kita sebagai hamba Allah yang mengaku beriman dan bertaqwa....wallahu'alam

kehidupan banyak ujian



entah..nak mengeluh pun x blh..sbb mengeluh tu tanda kita x yakin dgn ketentuan Allah. Tapi masalah tetap wujud dalam tiap kehidupan...x tahu ler kot ada manusia yang tidak pernah punya masalah....

kadangkala kita tengok orang tu happy je..xde masalah ke dia ni...tapi mungkin dia bijak menguruskan masalahnya sehingga org sekeliling tidak pernah tahu apa masalahnya. tu pun masalah gak...sbb kalau macam tu, mcmana kita nak tolong dia...hehehhehe..

masalah dalam diri aku xdelah besar sgt cuma bila dengar berita perkhabaran tu menyebabkan aku bermasalah...adoiiii...nape ler jadi macam ni..selalunya aku cool je. mungkin sbb aku x menjangkakan masalah ni secepat ini..walhal aku tahu masalah ni lambat laun akan timbul gak....

sebenarnya bkn kerana perkhabaran tu, cuma kerana terkilan dgn keputusan. aku mengharapkan perubahan..namun itu mustahil...sepenuh jiwa di curahkan, jangankan penghargaan..keistimewaan pun x pernah nak rasa...last2 keputusan ni pengakhiran aku di situ...Ya Allah...ampunkanlah aku...aku tidak patut mengungkit..bkn ke aku dah niatkan kerja itu amanah....tanggungjawab....kenapa aku ungkitkan...kenapa ini terjadi...di mana aku yg cool...yang sentiasa always think positive....

Ya Allah...kembalikanlah aku yg dulu...aku yg sentiasa senyum..yg sentiasa meletakkan keyakinan pada keputusan MU.....kuatkan iman ku ini agar aku blh menghadapi situasi ini dgn penuh kekuatan, keikhlasan...bantulah aku Ya Allah...

wahai diri..ingatlah...tiap kejadian itu pasti ada hikmah sebaliknya...Allah itu Maha Mengetahui apa yg terbaik di antara yg terbaik buat kita yg lemah ini.. Dia pisahkan sesuatu kerana Dia ingin berikan sst yg lebih baik utk kita...mungkin inilah yg terrrrbaik buat dirimu....yakin dan percaya pada ketentuanNya...tiap masalah pasti ada jln keluarnya....tawakal yea...tiada yg mustahil bagi Dia Yang Esa.

Bantulah aku Ya Allah...aku khilaf dlm dugaan ini....kuatkan imanku..
Ya Allah...setelah Engkau berikan aku petunjuk dan hidayahMu...jgnlah Engkau dolak balikkan hatiku ini...bimbingilah aku semoga sentiasa dlm rahmat dan redhaMu....amin

Sunday, August 15, 2010

DINAR EMAS KELANTAN

artikel ini ihsan dari blog http://tiapdetik.blogspot.com
just nak share dgn suma...makasih http://tiapdetik.blogspot.com





Selepas 4 tahun Dinar Emas Kelantan dilancarkan, Kelantan di bawah kepemimpinan ulama hari ini sekali lagi mencipta sejarah apabila berjaya melancarkan pula matawang syariah, Dinar dan Dirham Kelantan.

Majlis pelancaran bersejarah itu telah disempurnakan oleh Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Bentara Nik Abdul Aziz Nik Mat di Kelantan Trade Centre (KTC).

Majlis pelancaran sempena bulan Ramadhan tersebut dianjurkan bersama Perbadanan Menteri Besar Kelantan dan Kelantan Golden Trade Sdn. Bhd.

Dalam majlis pelancaran berkenaan juga, Menteri Besar melakukan gimik pelancaran dengan menyimpan Dinar dan Dirham ke dalam sebuah mesin untuk simpanan Tabung Haji.

Matawang Dinar dan Dirham Kelantan boleh digunakan untuk pembayaran gaji, zakat, mas kahwin dan perniagaan.

Pada tahun 2006, Kerajaan Negeri telah melancarkan Dinar Kelantan dalam tiga bentuk iaitu satu dinar penuh berukuran 23 mm dengan berat 4.25 gm bernilai RM332.25.

Selain itu separuh dinar bersaiz 20 mm (1.06 gm) bernilai RM176.76 dan suku dinar bersaiz 21 mm (0.5 gm) bernilai RM99.38.

Kini nilaian dinar tersebut sudah meningkat berbanding ketika dilancarkan. Dinar tersebut mendapat sambutan menggalakkan untuk simpanan nilai dan mas kahwin.

Pada majlis pelancaran itu, sejumlah RM1,000,000 Dinar & Dirham telah dibeli orang ramai.

Saturday, August 14, 2010

Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan

Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan....selamat datang bulan penuh berkat...bulan penuh keampunan....alhamdulillah Ya Allah...kerana Engkau izinkan aku berada di bulan penuh berkat ini lagi pada tahun ini....sesungguhnya kebesaranMu dan kasih sayangMu tiada tandingan....terima kasih Ya Allah.....

bulan Ramadhan..bulan puasa...itu yang biasa kita tahu..kemudian kita akan sambut raya...yahoooo....hehehhehe...itu masa aku kecik2 dulu ler...satu je bayangan dalam minda ni...lps puasa kita akan sambut raya...dapat banyak duit raya...pakai baju raya....puasa yang yok...zaman kanak-kanak yang tak pernah fikir tentang apapun kecuali keseronokan....:-)

tiap orang pasti ada kenangan tersendiri...hehehe

"Sungguh telah datang kepadamu bulan Ramadhan, bulan yang penuh keberkatan. Allah telah memfardhukan atas kamu puasanya. Di dalam bulan Ramadhan dibuka segala pintu syurga dan dikunci segala pintu neraka dan dibelenggu seluruh syaitan. Padanya ada suatu malam yang lebih baik dari seribu bulan. Barangsiapa tidak diberikan kepadanya kebaikan malam itu maka sesungguhnya dia telah dijauhkan dari kebajikan" (Hr. Ahmad)


Antara keistimewaan lain pada bulan Ramadhan adalah:

1. Pada bulan Ramadhan diturunkan Al-Qur'an sebagai petunjuk bagi umat manusia

2. Pada bulan ini disunatkan solat tarawih, yakni solat malam pada bulan Ramadhan

3. Pada bulan ini terdapat Lailatul Qadar , iaitu malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Malam di mana pintu-pintu langit dibukakan, do'a dikabulkan, dan segala takdir yang terjadi pada tahun itu ditentukan.Berdasarkan Sabda Nabi s.a.w, “Barangsiapa mendirikan solat pada Lailatul Qadar kerana iman dan mengharap pahala, dari Allah nescaya diampuni dosa-dosanya yang telah lalu."

4. Pada bulan ini pintu-pintu Syurga dibuka, pintu-pintu Neraka ditutup dan para syaitan diikat. Sepertimana hadith yang direkodkan oleh Imam Bukhari dan Muslim, " Apabila tiba Ramadhan; telah dibuka pintu-pintu syurga, telah ditutup pintu-pintu neraka dan dibelenggu syaitan-syaitan".


" Barang siapa yang beriman dengan Allah dan Rasul-Nya, dan mendirikan solat, dan berpuasa di bulan Ramadhan, maka telah layak baginya untuk dimasukkan oleh Allah ke dalam syuga "

tapi adakah puasa kita benar-benar ikhlas? diterima Allah? atau puasanya itu hanyalah sekadar menahan diri daripada lapar dan dahaga. Tidak lebih daripada itu, sehingga perkara ini pernah di sebut oleh Rasulullah dalam sebuah hadith yang bermaksud, “Berapa banyak orang yang berpuasa, tiada apa dari puasanya melainkan menahan dari makan dan minum"( Shahih Attarghib : 1076,1077).

apapun, marilah kita sama-sama mengikhlaskan diri, membetulkan niat berpuasa hanya kerana Allah Taala, sama-sama beriman dan bertaqwa menjauhi diri dari melakukan perbuatan yang boleh "menguruskan" pahala puasa kita...insyaallah, moga puasa dan amalan kita diterima Allah...moga kita akan mendapat berkat, redha dan rahmatNya di bulan mulia ini...dan akan membentuk diri kita menjadi hamba Allah yang benar-benar beriman hanya kerana cinta kita pada Dia Yang Maha Esa...



moga puasa kita pada tahun ini lebih baik dari tahun sudah...dan insyaallah, moga kita semua sentiasa mendapat hidayah dan kekuatan oleh-Nya utk menjadi yang terbaik di sisi Dia Yang Maha Agung...wallahu'alam

*doakan ctasmah ini juga yea teman-teman...moga menjadi hamba Allah yang sentiasa di beri hidayah dan petunjuk utk hidup di dunia penuh cubaan ini dgn penuh kekuatan dan keimanan...selamat berpuasa...

Sunday, June 20, 2010

21 Jun

lamanya x tgk blog ni...banyak benda nak tulis tapi sebab dek kerana letih lps balik opis..hilang mcm tu je idea nak menulis....sibuk sangat dekat makmal..so bila balik rumah memang dah xde daya nak menatap blog ni...huhuhuhuhu...

sebenarnya title 21 jun tu sebab tarikh aku jengah dunia ni... my birthday...hehehhe...

dah tua lak rasanya...30 tahun....tapi apa ler yang aku dah lakukan kat dunia ni. apa sumbangan aku sebagai hamba Allah terhadap sesama manusia? tu belum kira apa yang aku dah lakukan tanda aku ni hamba Allah yang mengaku beriman, mencintai Allah melebihi segala-galanya....30 tahun tu dah kira lama...tapi apa pun xde yang boleh di masukkan dalam list "sumbangan" tu....betapa alpa dan lekanya aku dengan dunia yang penuh fana yang menjanjikan nikmat sementara ni....betapa ruginya aku ni. begitu tidak bersyukurnya aku ni...Ya Allah...apa dah terjadi pada ku ini...kejutkan aku dari lena ini Ya Allah....kejutkan aku dari mimpi yang hanya menjanjikan kenikmatan yang tidak kekal ini....kejutkan aku Ya Allah...agar aku kembali kepada fitrah Mu...kembali ke jalanMu...kembali menunaikan janji-janjiku padaMu....betapa ruginya aku ini....betapa cuainya aku ini...

sesungguhnya nikmat hidup adalah anugerah terindah dariMu buat diriku...terima kasih kerana aku dapat merasai nikmat ini...namun janganlah Engkau mendolak balikkan hatiku setelah Engkau berikan aku Nur dan hidayahMu...pimpinlah hatiku aku agar tidak tergelincir ke jalan yang Engkau murkai...kuatkan imanku..agar aku mampu bertahan dalam meniti perjalanan di dunia fana ini untuk menuju negeri abadi... menuju menemuiMu dengan penuh kemenangan.....hanya keranaMu...moga aku bisa sebatikan kata-kata semangat itu ke nuraniku...untuk berjuang menjadi hamba Allah yang sebenarnya....

Ya Allah!
apalah erti kehidupan ini tanpa kehadiranMu
apalah gunanya segala yang kumiliki tanpa rahmatMu



*moga aku sentiasa dilindungi dan dirahmati Yang Esa sentiasa...moga hati ini sentiasa di saluti cahaya nurNya...doakan aku menjadi hamba Allah yang berjaya dunia dan akhirat....amin...

Sunday, April 11, 2010

:-)

dah lama sangat tak jengah blog ni. nak tulis apa yea...nak kata sibuk x jugak..di makmal..biasalah..kerja harian..cuma pening baca journal nak cuba (kononnya lah) nak cari penyelesaian bagi ujian makmal bg sildenafil. cuba dan terus mencuba...bila percubaan itu gagal..rasa hampa sikit...tapi semangat yang berkobar-kobar menyebabkan tahap kerajinan masih lum luntur...biasalah, buat benda yg kita suka, minat..gagal tu perkara biasa...aku kena cuba gak sampai berjaya...mana tahu satu saat aku kena tinggalkan makmal tradisional...ada gak sesuatu yg blh diguna pakai oleh orang lain. insyaallah, moga Allah permudahkan perjuangan ini...moga Allah berikan aku ilham nak cari penyelesaian ni...amin.

yang pasti minggu lepas...aku mengamuk sakan. tapi satu perangai aku....kalau nak marah sesangat tu...aku akan diam je sepanjang masa sampai aku cool. yang rapat biasa akan perasan aku marah sebab aku yg biasa adalah seorang yg kecoh..bising..suka membuli, buat kelakar....tup-tup diam x bercakap.....hahhahahahha...hari tu kamal dgn azie diam je...takut nak tegur bila tgk aku diam...takut lak diaorg nak buat silap.. takut kena marah...walhal hal ni tak berkaitan dgn mereka pun...tapi aku x pernah lak tengking mereka walaupun aku tgh marah...tu bukan sifat aku walaupun aku ni x ler baik sangat. xpelah...belajar sabar yea ct asmah...hahahhahhahaha....bkn ke Allah bg ujian sbb nak tgk kita sabar ke tak...Allah sedang didik kita erti sabar...so..tarik nafas...belajar memaafkan..yes, i can do it...hahahaha

em..minggu ni nak buat bengkel math dgn adik2 ASDAF...harap2 Allah mudahkan perancangan kami...untuk membantu sedaya mungkin memantapkan pelajaran mereka. kadangkala sampai satu tahap aku terfikir...apa lagi yg blh aku bantu adik2 ni nak jadi org yg berjaya...bkn setakat dlm pelajaran...tapi gak berjaya dlm membentuk diri menjadi manusia yg berdisiplin...yang bersemangat...yang penuh dengan rasa tanggungjawab terhadap diri mereka sendiri....Ya Allah...bukan senang nak mendidik. pendekatan dan teknik kena betul...kalau x, silap hari bulan...usaha jadi sia-sia.

apa aku mengarut ni...hahahhaa...sebenarnya aku nak menulis tentang cinta buta. insyaallah akan tertulis nanti....sekarang ni sbb separuh hati dah di kelantan. rindunya nak balik umah....dah hampir 5 bulan aku x balik kampung....rindu ma dgn abah...huhuuuhuuuhuhuu....


kg paloh pintu geng,tunggu,aku akan balik gak....hahahahhaa

Wednesday, March 17, 2010

demam...

huhhuhuu...dah lama aku x dpt demam selsema ni...aku mmg susah nak demam, tp kalau kena mmg teruk...yg paling teruk bila flu tu menyebabkan aku sesak nafas...penyakit asma aku akan jadi teruk....badan akan sakit seluruhnya...demam urat kata mak aku... kurang vitamin kot...xpun sbb cuaca sekarang hujan panas....

hari ni lak buat RRLC...adoi..method steroids nak kena ubah sbb nak cari kolum yg sesuai...sapa leh tolong ni....dah 3 kali tukar column pun standard x mau jadi. pagi semalam masa nak on RRLC, dia buat hal lak...bubble menyebabkan pressure x mau naik.. yg naiknya pressure aku...habis suma tempat wayar aku cabut....alhamdulillah...rupanya solvent filter yg block...banyak tul dugaan nak develop method ni...

hari ni dari pagi dok menghadap RRLC...alhamdulillah tghari mula ok..standard kuar cuma separation x ok...kena ubah timetable kot....may b column tu pendek sikit...
apapun...perjuangan harus di teruskan...kalau x, smp bila x siap ler keje aku... byk tul sample yg nak id steroids time column meragam...sabar je lah....

dengan demam yg x berapa nak ok...buat je lah...jgn di layan sgt demam tu nti lg melarat...paksa diri buat donno je....bukan ke sakit tu penghapus dosa....
aku suka gak sakit ni sbb Allah sayang aku...Dia perhatikan aku then berikan aku sakit utk tgk aku ni blh tahan ke x...Dia beri sakit ni sebab Dia tahu aku boleh tanggung sakit ni....Dia Maha Mengetahui apa yg terbaik di antara yg terbaik untuk aku yg lemah ni....insyaallah....aku kuat dan mesti kuat......go asmah go..chayok..

*sakit itu penghapus dosa...so, bila sihat tu ingat2 ler..syukur dgn apa yg Allah kurniakan utk kita....bila Dia tarik nikmat tu sikit je...kita dah mula mengeluh... Ya Allah...jauhilah aku dari sifat mengeluh...semoga imanku utuh utk hadapi segalanya....kerana aku tahu Engkau Maha Penyayang...

Monday, March 15, 2010

reunion matrikulasi KYPM KB

tarikh : 13 mac 2010
lokasi: Sri Rampai, Wangsa Maju

adoi...dek kerana janji aku kena tepati...reunion ni dah bertangguh byk kali...alhamdulillah, tanggal 13/3/10 akhirnya terlaksana...dari bangsar aku bergegas ke kajang..sbb janji nak konvoi dgn geng di sana..kul 6.30 kat IOI puchong jam yg amat...sabar jelah...msk je kawasan puchong utama.. jln dah ok...apalagi..rempit ler....maghrib sampai kat kajang...segarkan diri setelah seharian di gelanggang futsal..bestnya dpt basahkan kepala...tp sebelum turun rumah nira, 2 biji panadol aku telan..kalau x haru ni kalau pitam kat tpt org ramai....sabar jelah....

10 thn kami x jumpa...apatah lg aku ke KUSTEM..manakala geng matrik ramai yg ke UPM. alhamdulillah..kul 9.30 kot kami smp wangsa maju sbb jln ampang jam teruk...(dlm perjalanan aku tido...sakit kepala...huhuhuhuhu..)

smp je kat restoran tu aku dah x tgk org...duduk je kat hujung. geng lelaki aku x kenal sgt sbb geng fizik x ramai...hehehhe...yg ppuan suma bdk hayat tp sbb satu hostel..x kan ler x kenal.
apapun oklah...sbb dah lama x jmp..byk soalan dari cerita...hahahha..masing2 nak tahu perkembangan...kami jumpa geng matrik sbb FB...kalau x smp ke sudah x jumpa kot. 10q FB.

first..sesi perkenalan...adoi...suma ckp nama (sbb kami tahu nama glamour je..nama penuh jgn harap ler...x hingat)..keje katne...mcm2 soalan ler...turn aku last sekali...ahtai dah siap senyum, jahat tul...suka kenakan aku....soalan dia aku dah agak...mmg kena cukup2 aku mlm tu...kena buli....x suka..x suka...sbb selalu aku buli org.....

apapun u all mmg best n sporting...yg ada suami, isteri blh lepak smp kul 12....hehehehe..
agenda seterusnya kami nak buat hari keluarga...harapnya ler...hahahhaha....bestkan bila kumpul ramai2 then imbas kenangan lama...yg pahit dulu jd kenangan manis skrg..lucu bila pikir blk...hahahhaahaha...skrg kami jd geng rapat blk..persahabatan sejati x kan putus walau apapun janji ikhlas sayang antara satu sama lain...suma masalah saling bantu selesaikan...happy bersama, bersedih pun bersama...baru nama sahabat...aku pun belajar mengenali sahabat sekeliling, kekadang kita suka pikir org tu x bagus...tp bila kenal dia btl2, baru tahu dialah plg bagus..jgn nilai org luaran je...lama berkwn baru kita paham siapa kwn kita sebenarnya... berkasih biar satu..bersahabat biar seribu....u all mmg best...10q sbb jd sahabat asmah...

insyaallah...moga agenda seterusnya leh kumpul lg ramai....








blk umah nira sambung borak smp kul 2 pagi...sabar jelah...tu yg lewat ke asrama. lps solat subuh tido blk..kul 10 pg br smp asrama...stay utk program majlis ihtifar smp kul 6..sbb kena kemas meja (ajk mknan)...kul 7.45 sampai puchong...mlm tu lps isyak terus lena...paginya terus demam....sabar jelah....


*ihsan foto daripada h/p zie...10q

"Tidak sempurna iman kalian sampai ia mencintai saudaranya sebagai mana ia mencintai dirinya sendiri.” (HR. Bukhori)

Pertandingan futsal Amal Siti Khadijah antara Rumah Kebajikan Negeri Selangor

Lokasi: Futsal Frenzy, Seksyen 15 Shah Alam
Tarikh: 13 Mac 2010



lamanya x tgk blog ni...sibuk dgn facebook...hahahhaha...sibuk di makmal, blk umah mmg x larat nak menaip doh...blk umah nak relax je...hahahhaa...tp hari minggu (13hb)jadual aku bermula seawal 5 pagi...janji nak solat subuh berjemaah di ASDAF, maknanya aku kena kuar kul 5.30 pagi dari puchong ke bangsar...smp asrama pintu pagar still lg tutup...msk asrama, bdk2 masih x bangun lg...last2 aku solat subuh sendiri...kul 6.30 baru bdk2 ni bangun...sabar jelah...janji 6.30 pg dah bertolak ke selayang then ke shah alam....dlm menunggu aku masih sempat lena...hahahha...sabar jelah...

alhamdulillah lbh kurang kul 7pg adik2 ASDAF dah dpt dikumpulkan...so..bermulalah perjalanan ke selayang dgn menaiki 1 bus dgn 3 kereta...bermula langkah perjuangan adik2 ASDAF utk memenangi perlawanan pd hari itu....futsal amal siti khadijah antara rumah anak yatim selangor...team ASDAF ada 3...2 team lelaki dgn 1 team ppuan... mantap....hahahhaha...cuma aku selaku pengiring je x pandai main futsal...sabar jelah

perlawanan di mulakan agak lewat sbb ada yg tersesat pd hari tu...nasib baik team ppuan ok...hahahhaha...fathi x rempit..so kena tinggal kat belakang...

ni first time aku msk gelanggang futsal..mmg sakit kepala sbb aku paling x suka tempat orang ramai dan bising...tp sokongan moral dan suara tetap jitu demi adik2 ASDAF tersayang...sakit kepala dan x suka aku tinggal kat luar pagar umah aku...hahhahahahah...sorak tetap sorak...mana pernah aku buat suma tu hahahahhaha..
aku kena tunjuk cool sbb team ppuan dah gabra bila tengok team SALAM yg besar dr diaorg...bak kata bangmat....badan kita kecik tp otak kita besar...pandai atur strategi.

alhamdulillah...mmg mantap ler team ASDAF A,B dan C..cayalah..u all mmg mantap.
dan akhirnya kita menang....alhamdulillah, walaupun bukan johan..tp kamu suma tetap johan dan terbaik bagi akak...bangga tau dgn kamu suma....ASDAF A dan ASDAF C (ppuan) mendapat tempat ke 3 manakala ASDAF B kalah pada team ASDAF A.

nilah wajah-wajah juara kami semua...kamu suma adalah yg terbaik....


team ASDAF C


team ASDAF B

team ASDAF A : tempat ke-3

team ASDAF C : tempat ke-3


alhamdulillah...akhirnya mereka berjaya..sumanya hasil latihan dan tunjuk ajar dr bangmat. Insyaallah..thn dpn jadi juara...hehehehe...

selesai hantar adik2 kat asrama..aku bergegas lak ke kajang...untuk reunion matrikulasi KYPM kota bharu di wangsa maju.....


* aku nak belajar main futsal ni...hahahhahaha...asmah kaki bangku nak main futsal ni...go asmah go...u can do it....

Thursday, March 4, 2010

Ya Allah..aku jatuh cinta..




Ya ALLAH,
jika aku jatuh cinta,
cintakanlah aku pada seseorang yg melabuhkan cintanya padaMU
agar bertambah kekuatanku mencintaiMu..


Ya Muhaimin,
jika aku jatuh hati,
izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yg hatinya tertaut padaMu
agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu..


Ya Rabbana,
jika aku jatuh hati,
jagalah hatiku padanya
agar tidak berpaling daripada hatiMu..


Ya Rabbul Izzati,
jika aku rindu,
rindukanlah aku pada seseorang yg merindui syahid di jalanMu..


Ya ALLAH,
jika aku menikmati cinta kekasihmu,
jgnlah kenikmatan itu melebihi indahnya bermunajat kepadaMu di malam hari..


Ya ALLAH,
jika aku jatuh hati,
jgn biarkan aku leka dan terjatuh kelembah kehinaanmu yg azab itu..


Ya ALLAH,
jika KAU halalkan aku merindui kekasihmu,
jgn biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMu....



bimbinglah aku dalam mengemudi rasa cinta ini Ya Allah..janganlah Engkau mendolak balikkan hatiku ini setelah Engkau berikan aku hidayahMu...

Tuesday, February 23, 2010

amarah

Mengawal nafsu amarah


Marah? Menyampah? Itu perkara biasa…dalam diri yg bernama ct asmah ni pun x terlepas dari sifat amarah….kekadang orang lain jadi mangsa…tapi aku lebih suka mendiamkan diri kalau ingin marah seseorang…sbb takut nanti lain yang jadi. Tapi bila dah marahkan seseorang sebab perbuatan mereka yg tak sepatutnya…aku yg rasa bersalah akhirnya…sebab aku terfikir, aku pun tak suka di marahi…jom kita sama-sama muhasabah diri agar dapat kawal amarah ni daripada menguasai diri dan akhirnya akan memakan diri sendiri….

Orang yang bijak, ialah mereka yang mampu mengawal dirinya (nafsunya) . Manakala mereka yang bodoh sombong itu, akan mengikuti segala kemahuan dan keinginan nafsunya sambil berangan-angan kosong. Sebab itu dalam satu hadis Rasulullah SAW memperingatkan bahawa peperangan kita melawan kaum kuffar itu masih dikira kecil dan mudah jika dibandingkan dengan perjuangan seseorang menentang nafsunya sendiri yang sentiasa berada bersamanya.

Jika dilihat, nafsu lebih menjurus kepada kemahuan, keinginan. Cuba fikir, kita marah seseorang kerana nafsu kita inginkan kita melepaskan rasa marah itu. Dengan nafsu juga manusia akan berlumba dan bersaing untuk mencapai sebarang kejayaan untuk dirinya. Apa yang menjadi isunya bila nafsu itu disalahgunakan bukan pada tempatnya. Sebab itu bila para sahabat bertanya Rasulullah,

"Adakah seorang yang melepaskan keinginan nafsunya pun mendapat pahala?"

Sabdanya: Apakah kamu tidak fikir sekiranya digunakannya nafsu tersebut pada tempat yang haram, bukankah seorang itu beroleh dosa? Jawab mereka, "Bahkan", Maka sabdanya lagi: begitulah juga sekiranya nafsu itu disalurkan menurut landasan yang dibenarkan, tentu ada baginya pahala.

Meskipun begitu, untuk membentuk nafsu yang mulia bukanlah satu tugas mustahil kerana nafsu itu sendiri tidak merujuk kepada sesuatu yang keji dan buruk. Al-Quran menyentuh tujuh martabat nafsu dan wajar bagi setiap orang mengenal pasti kategori nafsu yang mereka duduki ketika ini.

• Pertama, nafsu amarah yang dijelaskan Allah dalam firman-Nya yang bermaksud: “Dan Aku tidak membebaskan diriku (daripada kesalahan), kerana sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan, kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Surah Yusuf, ayat 53)
Sebenarnya martabat atau kedudukan nafsu ini adalah yang paling rendah dan keji di sisi Allah. Setiap perlakuannya hanya perkara yang dipandang keji oleh Allah. Di samping itu, ia amat sukar untuk mendekatkan diri kepada Allah.
Nafsu amarah sentiasa menyuruh ke arah kejahatan dan tidak lagi wujud perbezaan antara perkara baik dengan yang buruk. Begitu juga tidak timbul langsung perasaan duka atau sesal jika berlaku perbuatan jahat. Sebaliknya, perasaan gembira dan berpuas hati akan timbul akibat daripada melakukan kejahatan seperti yang diinginkan oleh nafsu jahat ini.

• Kedua ialah nafsu lawwamah seperti firman Allah yang bermaksud, “Dan Aku bersumpah dengan jiwa yang amat menyesali (akan dirinya sendiri).” (Surah al-Qiyamah, ayat 2)
Seseorang yang menduduki martabat nafsu ini akan mempunyai perasaan bahawa ia tidak patut melakukan perkara kejahatan dan kemaksiatan yang ditegah Allah. Jika kesalahan itu dilakukan juga, maka ia akan mencela dirinya dan amat menyesali atas perbuatannya.
Walau bagaimanapun, kekuatan nafsu itu belum memadai untuk menghindari seseorang daripada mengulangi perbuatan keji dan salah. Sebenarnya ia akan bergantung pada kekuatan imannya ketika berhadapan dengan keadaan yang menguji dirinya.

• Ketiga, nafsu mulhamah di mana seseorang yang menduduki martabat nafsu ini akan berusaha menghakis sifat keji (mazmumah) dan menggantikannya dengan sifat mulia (mahmudah).
Mereka kuat beriltizam untuk beribadat kepada Allah dan akan bertaubat nasuha atas segala dosa dilakukan sebelum ini. Sesalan yang dirasainya memang benar dan segala dugaan terhadap iman secara spontan menggerakkannya mencari perlindungan Allah.
Allah berfirman yang bermaksud:
“Dan (juga) orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain daripada Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengetahui.” (Surah Ali ‘Imran, ayat 135)

• Keempat, nafsu mutma’innah yang dijelaskan Allah dalam firman-Nya yang bermaksud: “Wahai jiwa yang tenang. Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredai-Nya. Maka masuklah ke dalam golongan hamba-Ku, dan masuklah ke dalam syurga-Ku.” (Surah al-Fajr, ayat 27-30)
Seseorang yang menduduki martabat nafsu ini akan suci dan bersih jiwanya. Kesucian jiwa itu diumpamakan sebagai kesucian jiwa orang solihin sama seperti kesucian jiwa bayi yang baru lahir. Martabat nafsu inilah yang mewujudkan ketenteraman dan ketenangan. Namun, ia hanya dikurniakan Allah kepada sesiapa yang diredai-Nya saja.

• Kelima, nafsu radhiah, nafsu mardhiyyah dan nafsu kamaliyyah. Ketiga-tiga nafsu ini adalah martabat yang semakin tinggi. Ia hanya boleh dicapai oleh mereka yang sudah mencapai martabat nafsu mutma’innah.
Pelbagai kelebihan dikurniakan Allah kepada mereka yang mampu sampai ke martabat tinggi ini. Tidak mustahil bagi sesiapa pun untuk mampu mencapai tahap tinggi asalkan berjaya memenuhi segala syarat ibadat, yakni segala elemen gabungan menjadikan insan ini bergerak secara bersama ke arah semata-mata mencari keredaan Allah.

Semua martabat nafsu diertikan sebagai sifat perlakuan naluri manusia mengikut tahap kesucian hati dan jiwanya dengan Allah. Jika nafsu itu kotor, maka rosaklah segala tindakan dan perlakuan seseorang. Sebaliknya, jika nafsunya bersih, maka segala tindakannya itu akan turut bersih dan baik.


Walauapapun, cubalah mengawal nafsu amarah sedaya upaya. Kadangkala amarah boleh membawa kepada kemusnahan. Tetapi kita juga perlu lihat dalam diri sendiri, mengapa seseorang itu melepaskan amarah kepada diri kita. Ada 2 sebab, iaitu kelalaian atau kesalahan kita dan sebab kedua orang itu memang panas baran. Bila kita di marahi, tentu ada sebab dan puncanya. Cuba renungkan dalam diri sendiri, kadangkala kita yang mengundang kemarahan orang lain atas kelalaian sendiri. Apapun, tepuk dada, tanyalah iman. Sama-samalah kita muhasabah diri sendiri sebelum menunding jari kepada orang lain sekadar ingin melepaskan kesalahan diri sendiri.
Wallahu’alam

Rujukan : http://nurjeehan.hadithuna.com




"kita tidak mampu menjadi orang lain tapi kita boleh menjadi orang yg lebih baik"

Wednesday, January 13, 2010

MATA HATI

"Apakah mereka tidak berjalan di muka bumi, lalu dengan hati yang mereka miliki dapat memahami atau dengan telinga yang mereka miliki dapat mendengar semuanya? sesungguhnya (mereka yang tidal memahaminya) bukanlah kerana mata yang buta, tetapi yang buta itu ialah hati yang tersembunyi di dada" (Surah al-Haj 22:46)

selalu kita dengar, lihatlah dengan mata hati kerana ia adalah benar, kerana dengan melihat melalui mata nafsu akan menyebabkan kita seringkali terbabas ke landasan yang salah dalam kehidupan penuh mehnah ini.

hayati lirik nasyid "MATA HATI" nyanyian kumpulan Hijjaz.

Pandangan mata selalu menipu
Pandangan akal selalu tersalah
Pandangan nafsu selalu melulu
Pandangan hati itu yang hakiki
Kalau hati itu bersih

Hati kalau terlalu bersih
Pandangannya kan menembusi hijab
Hati jika sudah bersih
Firasatnya tepat kehendak Allah
Tapi hati bila dikotori
Bisikannya bukan lagi kebenaran

Hati tempat jatuhnya pandangan Allah
Jasad lahir tumpuan manusia
Utamakanlah pandangan Allah
Daripada pandangan manusia


manusia memandang kehidupan dunia melalui pandangan mata, akal, nafsu dan juga mata hati. Pandangan melalui mata kasar memang jelas kelihatan, namun ianya seringkali menipu. Jelas kelihatan hanya pada pandangan luaran yang elok, bersembunyi, namun seringkali apa yang di lihat tidak sama dengan apa yang sebetulnya. maka pandangan mata sifatnya selalu menipu.

melalui pandangan akal, kadangkala salah tafsiran. Tidak semua perkara boleh di capai dek akal manusia yang terbatas. Manusia seringkali bertelingkah berbeda pandangan, ini kerana akal (fikiran) adakalanya boleh tersalah. maka pandangan akal tidak tepat dalam menjamin kehidupan yang penuh ujian dan dugaan.

melalui pandangan nafsu, manusia seringkali hanyut dalam kehidupan. Sifatnya adalah melulu. Nafsu bila menguasai diri, akan membinasakan seluruh diri manusia itu. Nafsu seringkali terbabas..ikut nafsu, binasalah diri, kerana dalam diri manusia ada satu sifat tamak yang mana jika tidak mampu menguasai nafsu tamak, kehancuran di akhirannya.

melalui pandangan mata hati, insyaallah kehidupan manusia di dunia yg sementara pasti akan selamat, demi meneruskan perjalanan untuk kembali ke tempat asal yang hakiki satu saat nanti. mata hati sifatnya adalah hakiki, pandangan yang paling tepat. walaubagaimana pun,tidak semudah itu untuk kita hamba Allah yang lemah ini melihat melalui mata hati. Bila hati dikotori, ianya bukan lagi pandangan kebenaran kerana sudah di cemari. maka jagalah sekeping hati, bersihkan hati kita agar kita mampu melihat pandangan kehidupan dengan pandangan mata hati yang tulus bersih, pandangan mata hati yang tidak di kotori, pandangan mata hati yang tepat dan hakiki.

jagalah hati yang di amanahkan Allah sebaik-baiknya kerana dengan hati yang bersih sahaja kita mampu mengharungi apa jua bentuk ujian kehidupan, demi mencapai dan meraih kasih dan cintaNYA yang tulus dan sejati...yang tiada tandingannya...demi mendekatkan jarak kasih antara kita hamba Allah yang lemah ini dengan Sang Pencipta Yang Maha Kuasa...hanya melalui pandangan mata hati yang bersih sahaja kita mampu hidup aman dan selamat di dunia yang fana ini...dunia yang sementara, agar kehidupan dunia yang tidak kekal ini bukan ancaman dalam matlamat kita untuk sampai ke destinasi yang kekal akhirnya...di sisi Allah dan bersama mereka yang soleh.

wallahu'alam






"CARILAH HATIMU DI 3 TEMPAT...TEMUI HATIMU SEWAKTU BANGUN MEMBACA AL-QURAN. TAPI JIKA TDK KAU TEMUI, CARILAH HATIMU KETIKA MENGERJAKAN SOLAT. JIKA TIDAK KAU TEMUI JUGA, KAU CARILAH HATIMU KETIKA DUDUK TAFAKUR MENGINGATI MATI. JIKA KAU TIDAK TEMUI JUGA, MAKA BERDOALAH KEPADA ALLAH, PINTA HATI YANG BARU KERANA HAKIKATNYA PADA KETIKA ITU KAU TIDAK MEMPUNYAI HATI" -PESAN IMAM GHAZALI

Sunday, January 10, 2010

LAGU PILIHAN : KASIHMU AMANAHKU nyanyian INTEAM

KASIHMU AMANAHKU

Album : Damba Kasih
Munsyid : In-Team
http://liriknasyid.com

Pernikahan menyingkap tabir rahsia
Suami isteri inginkan keluarga yang bahagia
Dan mengharapkan sebuah bahtera indah
Untuk bersama belayar ke muara

Pernikahan, menginsafkan kita
Perlunya iman dan takwa, meniti sabar dan redha
Bila masa senang syukuri nikmat Tuhan
Susah mendatang tempuhi dengan tabah

Isteri janji telah dipateri
Diijab kabulkan dan dirahmati
Detik pertemuan dan pernikahan
Yang dihujani air mata kasih
Demi syurga Ilahi

C/o
Suami jangan menagih setia
Umpama Hajar dan setianya Zulaikha
Terimalah seadanya yang terindah
Di lubuk hatimu
Isteri adalah amanah buatmu

Pernikahan mengajar tanggungjawab bersama suami dan isteri

Isteri hamparan dunia
Suami langit penaungnya
Isteri ladang tanaman
Suamilah pemagarnya
Isteri bagai kejora
Suami menjadi purnama
Tika isteri beri hempedu
Suami tabah menelannya

Tika suami terteguk racun
Isteri carilah penawarnya
Sungguh isteri rusuk yang rapuh
Berhati-hatilah meluruskannya

Senilagu: Abai Os (Hijjaz Records Sdn. Bhd.)
Senikata : Abai Os (Hijjaz Records Sdn. Bhd.)
Hakcipta : Hijjaz Records Sdn. Bhd.


(lagu ni di tujukan khas buat azra tersayang akan bakal menjadi raja sehari...kak as sayang kamu...dan akak doakan moga mahligai yg bakal di bina di sinari Nur rahmat, kasih sayang, redha dan berkat dari DIA Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang..amin)

LAGU PILIHAN : SATU CINTA nyanyian Star5

video

Satu Cinta
Album : Satu Cinta
Munsyid : StartFive
http://liriknasyid.com


Ku memohon dalam sujudku pada-Mu
Ampunkanlah s'gala dosa dalam diri
Ku percaya Engkau bisa meneguhkan
Pendirianku....... Keimananku.......

Ku memohon dalam sujudku pada-Mu
Ampunkanlah s'gala dosa dalam diri
Ku percaya Engkau bisa meneguhkan
Pendirianku....... Keimananku.......

Engkau satu cinta
Yang s'lamanya aku cari
Tiada waktu ku tinggalkan
Demi cintaku kepada-Mu
Walau seribu rintangan
Kan menghadang dalam diri
Ku teguhkan hati ini
Hanya pada-Mu
Ku pasrahkan.......

Oh Tuhan .... s'lamatkanlah hamba ini
Dari segala fatamorgana dunia
Oh Tuhan .... jauhkanlah hamba ini
Dari hidup yang sia-sia


(jom layan nasyid best ni...lagu ni di download dr You Tube...sbb best, nak letak dlm blog hamba Allah..nak bagi u all dengar sama....hehehehe)

Sunday, January 3, 2010

syukur....sujud syukur....

Assalamualaikum…


Em, saja nak kongsi tentang sujud syukur…hehehehhe
Selalunya ayat ni seringkali di ingatkan pada adik-adikku..jugak diri sendiri. Seringkalilah, dan selalulah lakukan sujud syukur…sebab kita kekadangkala lupa apa yg kita miliki, kejayaan, kemenangan dan juga kebahagiaan ini suma milik Allah yang abadi….Dia hanya pinjamkan kejap je buat kita…sekurangnya, kita dapat rasakan nya kan…


Buat adik-adikku, diaorg sering solat hajat, solat mohon macam-macam dgn Allah. Ya, kita di anjurkan memohon pertolongan, meminta padaNya, x kiralah lulus exam, cepat kawin, juga memohon mintak hidayah dan petunjukNya….sebab di situ kita mengakui tiada yang berkuasa melainkan Allah Taala…Dia Maha Berkuasa atas segala-galanya….ingat tu…segala-galanya..


Bila time nak exam, selalu bangun tengah malam utk solat hajat…tapi bila dapat markah yg elok, kekadang lupa nak sujud syukur, tp sekurangnya kita x lupa sebut Alhamdulillah. Tapi x semestinya time dapat apa yg di hajati je kan. Em..kita dpt hidup hari ni..dpt hirup udara di bumi Allah, dpt makan, dpt jalan…macam-macamlah…tu pun kita kena ingat..kalau Allah x izinkan…segalanya tak akan berlaku…kita x blh bernafas, x blh makan, x blh jalan…em…betulkan kekawan….sebab tu kita di anjurkan jadilah hamba Allah yang benar-benar bersyukur tiap masa atas anugerah yg plg mahal Allah kurniakan ini….kehidupan di bumiNya….dan rasa kebahagian hidup itu dapat di nikmati apabila kita tahu erti sebuah kesykuran atas apa yang kita miliki…


Em..apa kata lepas solat cuba praktikkan sujud syukur (sekali je sujud ni)..then dgn penuh keinsafan, keikhlasan dan kesungguhan..nyatakan kesyukuran yg teramat x terhingga buat Yang Maha Kaya…Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang…Allah Tuhan sekalian alam yang telah memberikan kita peluang untuk merasai nikmat kehidupan di bumi Allah ini…insyaallah, mudahan kita dapat mengikis rasa bangga diri, riak dan takbur dalam kamus hidup kita, malah kita boleh membina rasa wasatiah, rendah diri, tawaduk, dan sentiasa bersyukur setiap masa dalam diri kita, dalam membentuk jati diri yang mengaku beriman, yang mengaku hamba Allah yang bertakwa…insyaallah..sama-samalah kita berusaha jadikannya tabiat diri..buat sesuatu kena istiqomah…berterusan…jgn sekerat jalan, nanti matlamat x sampai….hehehhe..


Em..kat bawah ni ada artikel mengenai sujud syukur ni…jom kita kongsi sama-sama ek…

SUJUD SYUKUR


Sujud syukur bermaksud kita sujud kerana ingin mengucapkan kesyukuran, terima kasih kepada Allah kerana diberikan kemenangan, kejayaan yang mengembirakan, maka kita sewajarnya sujud sekali sahaja sebagai menandakan kesyukuran, terima kasih kepada Allah Taala.

Hadis berkaitan sujud Syukur yang bermaksud:
"Daripada Abi Bakrah Ra.bahawasanya Nabi SAW adalah apabila mendatangi akan dia oleh sesuatu yang menyukakannya lantas ia turun sujud (sujud syukur) kerana Allah".

Syarat dan rukun sujud

Ketika ingin melaksanakan ibadah sujud kepada Allah, syarat-syarat dan rukun-rukun sujud itu hendaklah dipatuhi dan dipenuhi keseluruhannya agar permintaan kita dan sujudnya kita itu diterima Allah hendaknya.


Syarat-syarat sujud adalah:

•Suci dari hadas kecil dan hadas besar
•Suci dari sebarang dan segala najis
•Sujud dengan menghadap Qiblat
•Menutup aurat

Rukun-rukun sujud adalah:

•Niat sujud
•Takbir(dengan membaca Allahu Akbar)
•Sekali sujud (kecuali sujud pada solat fardhu dan sujud sahwi)
•Bangun dari sujud
•Memberi salam
•Tertib

Apakah sujud syukur memerlukan salam? Terdapat dua pendapat. Pendapat pertama ialah ia memerlukan salam kerana memerlukan takbiratul ihram dan menjadi seperti sembahyang jenazah. Pendapat kedua mengatakan, tidak memerlukan salam kerana hal itu tidak dinukil dari pada Nabi saw.


Wallahu’alam





"janganlah kamu berasa lemah dan janganlah kamu bersedih hati kerana sesungguhnya kamulah yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang yang beriman..."
(surah ali-imran:ayat 139)

Friday, January 1, 2010

selamat tahun baru 2010

SELAMAT TAHUN BARU 2010

alhamdulillah...masuk tahun 2010 ni...maksudnya bilangan umur bertambah ni...hahahha.. jiwa maintain muda walaupun angka usia meningkat tahun demi tahun....(x sedar diri ni)...

em..malam ni kat kaca tv blh tgk..penuh dataran merdeka, the curve, klcc...mana2 tempat penuh lautan manusia menunggu detik jarum jam 12 malam...menandakan welcome 2010....percikan bunga api...sorakkan...meriah tu...paling best bila firework tu dilepaskan...penuh cahaya...cantik....(tgk dari tingkat umah je)....

tapi bayangkan...sementara menanti detik 12 malam tu...berkumpul ramai-ramai tengok konsert...macam xde pengisian...yelah nak tggu detik 12 malam blh tgk konsert free. ok...tp bayangkan percampuran lelaki perempuan...bersorak..berseronok...bagaimana agaknya kalau boleh nampak celah-celah lautan manusia tu syaitan dok berdansa, seronok tgk manusia musuh ketat mereka agak lalai...agaknya mereka kata..."malam ni kenduri besar ni...manusia jadikan dunia syurga kekal ni"...(agaknya lah)

entahlah, tiap tahun pun macam tu...esok kuarlah paper, ada tangkapan oleh JAIS, pasangan berkhalwat, di culik, di rompak, dan 1000 macam masalah sosial lain. tiada perubahan dalam kehidupan...so, apa guna sambut tahun baru kalau diri sendiri x ubah ke arah pembaharuan yg lebih baik dari sebelumnya.....

azam menggunung tinggi, tapi pelaksanaan kekadang x sehangat kata-kata (diri sendiri sama gak)...so apa guna perubahan tahun ni? seolah peralihan hari je...macam khamis ke jumaat...then ubah tarikh...nothing....

sebenarnya kalau betul-betul istiqomah...tiap tahun perbaharui keadaan diri, kehidupan agar lebih baik dari yang sebelumnya....penghijrahan ke arah positive, jangan pulak ke arah yang makin teruk, tu namanya kemusnahan...hehehhehe....
apa azam tahun ni? soalan tu mesti di tanya tiap kali nak msk tahun baru.

kita kena berusaha jadi lebih baik dalam kehidupan x kira kerjaya atau kehidupan, kena bersungguh-sungguh seolah kita nak hidup tongkat dunia 1000 tahun lagi....begitu juga dengan keinginan atau azam untuk meningkatkan kualiti amalan diri di mata Allah. Meningkatkan kualiti amalan kita sejajar dengan keyakinan dan kepercayaan kita yang mengaku hamba Allah yang Islam, yang beriman, yang patuh pada ajaran agama. Keazaman untuk mengutip sebanyak mungkin bekalan untuk perjalanan pulang ke negeri abadi kelak.....kena berazam bersungguh-sungguh...seolah-olah kita x akan jmp lagi tahun dpn...tahun 2011...seolah-olah nilah tahun terakhir kita menumpang di bumi Allah yang sementara......

tapi, jangan sekadar azam di bibir, keinginan dalam diari...tapi berusaha sungguh-sungguh, istiqomah...laksanakan, barulah namanya perubahan, pembaharuan dari tahun ke tahun.....baru betul....welcome 2010.....

em...apapun..selamat datang 2010...perubahan? tepuk dada tanya iman, tanya hati, tanya kemahuan diri, tanya kemampuan sendiri....hanya kita boleh mengubah nasib dan diri sendiri jika kita inginkan....x kira bagaimana kita sambut tahun baru, yang pasti sayangi diri sendiri, ia amanah Allah yang di pinjam sementara buat kita....
istiqomah dan muhasabah diri sentiasa....insyaallah...Allah sentiasa bersama hamba yang berusaha dan yakin pada qada dan qadarNya....INGAT, tiada yang mustahil bagi DIA Yang Maha Kuasa......wallahu'alam.....